اخبار ارزهای دیجیتال

تعطیلی سومین بانک آمریکایی؛ رمزارزها قربانی بحران اقتصادی یا راه نجات سرمایه؟

سیگنچر بنک، یکی دیگر از شرکت‌های خدمات مالی و بانکداری آمریکایی، روز یکشنبه تعطیل شد. این سومین بانک آمریکایی است که در هفته اخیر منحل می‌شود. این دسته از اتفاقات بازار سهام را در شوک بزرگی فرو برده است.

هنریک زبرگ، اقتصاددان کلان، در توییتر سقوط یک بحران اقتصادی را هشدار داد. او معتقد است که این سقوط بدترین سقوط از سال 1929 است. سقوط وال استریت در سال 1929 که به عنوان سه شنبه سیاه یا سقوط بزرگ نیز شناخته می‌شود، مخرب‌ترین سقوط اقتصادی تاریخ آمریکا بود.

این بحران از 24 اکتبر سال 1929 آغاز شد و منجر به رکود بزرگ 10 ساله‌ای شد که تمام کشورهای صنعتی غربی را تحت تأثیر قرار داد. زبرگ معتقد است بسته شدن بانک سیلیکون ولی تنها جرقه‌ای بود که این آتش بزرگ را به راه خواهد انداخت. سطح فعلی بدهی‌ها، کاهش ارزش شرکت‌ها، وضعیت دلار آمریکا و ناپایداری نظام اقتصادی فعلی جهان مهم‌ترین دلایل هنریک زبرگ برای این ادعا هستند.

هرچند فدرال رزرو ایالات‌متحده بازگشت کامل سپرده‌های مشتریان بانک‌های سیلیکون ولی و سیگنچر را تضمین کرده است؛ اما سهام‌داران همچنان نسبت به امنیت دارایی خود نامطمئن هستند.

نکته قابل‌توجه اینجاست که دو بانک از این سه بانک، فعالیت گسترده‌ای با شرکت‌های حوزه ارز دیجیتال داشتند و طبیعتاً بسته شدن آن‌ها برای شرکت‌های حوزه رمزارزی خبر خوبی نیست. هرچند بازار ارزهای دیجیتال به سقوط سیلورگیت واکنشی نشان نداد و روند صعودی را در پیش گرفت.

در همین بین جاستین سان، بنیان‌گذار شبکه ترون، برای حمایت از یک بانک قابل‌اعتماد در صنعت ارزهای دیجیتال اعلام آمادگی کرد. او معتقد است که سقوط بانک سیلیکون ولی نشان داد که ارزهای دیجیتال به سازمان‌هایی برای اتکا، نیاز دارند.

مدیرعامل بایننس نیز در توییتی اعلام کرد بانک‌ها برای استیبل کوین‌های با پشتوانه فیات خطرناک هستند.

با این وجود به نظر می‌رسد ابعاد این ماجراها تنها متوجه بازار ارزهای دیجیتال نیست. بسیاری وضعیت فعلی تعطیلی بانک‌های متعدد را به بحران اقتصادی 2008 تشبیه کرده‌اند. این دقیقاً همان زمانی است که ساتوشی ناکاماتو از بیت کوین به عنوان راه‌حلی برای عبور از چنین بحران‌هایی پرده‌برداری کرد.

جالب است بدانید، اطلاعات اولین بلوک بیت کوین یا جنسیس بلاک، با تیتری از روزنامه تایمز است که اشاره به کمک خزانه‌داری انگلستان به بانک‌ها دارد.

نشریه تایمز روز ۳ ژانویه ۲۰۰۹: رئیس خزانه‌ [سلطنتی انگلستان] در آستانه دومین کمک مالی به بانک‌ها.

این پیام علاوه بر اینکه تاریخ ماین اولین بلوک بیت کوین را ثبت می‌کند به هدف ساتوشی ناکاماتو از ساخت بیت کوین اشاره دارد. بانک‌ها تا حد زیادی برای سرپا ماندن به حکومت مرکزی و دولت‌ها وابسته هستند. دولت‌ها با چاپ پول بیشتر و طبیعتاً افزایش تورم می‌توانند بانک‌ها را از ورشکستگی‌های این چنینی نجات بدهند؛ اما این مسئله ابداً مطلوب خالق بیت کوین نبود.

او باهدف پدید آوردن سیستمی اقتصادی که کسی قادر به کنترل فردی آن در جهت منافع شخصی نباشد و همچنین مانند طلا منابع محدودی داشته باشد؛ بیت کوین را معرفی کرد. برخی معتقدند که بیت کوین می‌تواند در بحران اقتصادی احتمالی پیش رو راه نجات مهمی باشد. مخصوصا که اصلا با همین هدف شکل گرفت. با این وجود عده‌ای دیگر معتقدند ارزهای دیجیتال خود به نهادی برای نجات داده شدن، نیاز دارند. باید دید که آیا بیت کوین می‌تواند خود را باری دیگر اثبات کند و گره مشکلات اقتصادی را این بار به شکلی متفاوت باز کند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =