تحلیل ارز‌های دیجیتالتحلیل تکنیکال

آیا ریزش قیمت بیت کوین باز هم ادامه دارد؟

بیت کوین در تلاش است ترس از فشار فروش صرافی Mt Gox را کاهش دهد. با این حال برخی از تحلیلگران باور دارند که احتمال سقوط BTC تا محدوده ۵۰٬۰۰۰ دلار و یا کانال ۴۰٬۰۰۰ دلا وجود دارد.

خلاصه تحلیل

  • بهبود شرایط اقتصادی و ورود سرمایه به ETFهای بیت کوین به رشد آن کمک می‌کند.
  • یک تحلیلگر باور دارد کف BTC در محدوده ۵۰٬۰۰۰ دلار قرار دارد.

به گزارش کوین تلگراف، قیمت بیت کوین BTC: به واسطه اخباری مانند بازپرداخت ۱۴۰٬۰۰۰ BTC به مشتریان صرافی Mt.Gox و فروش آن توسط دولت آلمان، کاهش یافت. این موضوع باعث شد تا معامله‌گران در مورد احتمال سقوط بیشتر قیمت این ارز دیجیتال نگران شوند.

تحلیلگر مطرح: بیت کوین به زیر ۳۸٬۰۰۰ دلار می‌رسد

متیو هایلند (Matthew Hyland)، تحلیلگر مستقل بازار، نسبت به سقوط قیمت بیت کوین به زیر ۳۸٬۰۰۰ دلار هشدار داد.

او در توییتی در ۸ جولای (۱۸ تیر) به خروج بیت‌ کوین از رنج چند ماهه خود در نمودار هفتگی اشاره کرد. هایلند باور دارد احتمال اینکه قیمت بیت کوین داخل این رنج برگردد، کم است.

نمودار هفتگی قیمت بیت کوین
نمودار هفتگی قیمت بیت ‌کوین

این دیدگاه نزولی با کمک شاخص قدرت نسبی (RSI) در محدوده ۴۵ تقویت شده است. این سطح RSI نشان می‌دهد که نه خریداران و نه فروشندگان هیچ کدام کنترلی روی بازار ندارند. با این حال روند نزولی غالب نشان می‌دهد که این شاخص می‌تواند تا عدد ۳۰ و محدوده اشباع فروش سقوط کند. البته شاخص RSI معمولاً قبل از آغاز یک حرکت صعودی جدید، به این محدوده می‌رسد.

متیو هایلند با اشاره به اینکه RSI هفتگی به سطح تابستان گذشته (زمانی که بیت کوین با قیمت ۲۵٬۰۰۰ دلار معامله می‌شد) بازگشته، گفت:

یک کندل قرمز هفتگی دیگر می‌تواند RSI را پایین‌تر بیاورد. در این صورت احتمال واگرایی صعودی پس از آن به وجود می‌آید.

کف قیمت بیت کوین در ۵۰٬۰۰۰ دلار قرار دارد؟

تحلیلگر دیگری با نام مستعار استاک‌مانی لیزارد (Stockmoney Lizards) باور دارد که کف بیت کوین محدوده ۵۰٬۰۰۰ دلار است. این تحلیلگر الگوی هارمونیک خفاش (Bat Harmonic) را در نمودار بیت ‌کوین شناسایی کرده است. این الگو با یک حرکت صعودی اولیه (XA) شروع می شود، به دنبال آن یک اصلاح (AB)، یک حرکت صعودی دیگر (BC) و یک اصلاح نهایی (CD) که تا ۸۸.۶ درصد از XA کاهش می‌یابد.

الگوی هارمونیک خفاش در نمودار بیت کوین
الگوی هارمونیک خفاش در نمودار بیت‌ کوین

در تصویر بالا، نقطه D از نظر تحلیلگران یک نقطه حیاتی است و می‌تواند باعث معکوس شدن روند نزولی بیت کوین شود. این معکوس شدن‌ احتمالی را می‌توان به وسیله الگوهای کندل استیک یا حجم معاملات تایید کرد. این نقطه با سطح ۵۰٬۰۰۰ دلار در نمودار بیت کوین همخوانی دارد. استاک مانی لیزارد توضیح داد:

ما انتظار داریم یک بار دیگر نقدینگی به وسیله دنباله بلند یک کندل به زیر ۵۰٬۰۰۰ دلار، از بازار خارج شود تا حمایت ۵۲٬۰۰۰ دلار شکل بگیرد. RSI روزانه همین الان هم در محدوده اشباع فروش قرار دارد. در حالت ایده‌آل انتظار داریم در سطح ۵۲٬۰۰۰ دلار با نوسان قیمت، یک واگرایی صعودی با حجم بالا شکل بگیرد. این یک سیگنال از معکوس شدن روند خواهد بود.

چشم‌انداز اقتصاد کلان برای بیت کوین چگونه است؟

داده‌های اقتصادی در ایالات متحده مخصوصاً افزایش احتمال کاهش نرخ بهره در سپتامبر (شهریور)، چشم‌انداز نزولی بیت‌ ‌کوین را ضعیف‌تر می‌کند.

ابزارهای گروه CME نشان می‌دهد پیش‌بینی معامله‌گران از احتمال کاهش نرخ بهره در سپتامبر (شهریور) از ۴۶.۶ درصد در ماه گذشته به ۶۷.۳ درصد افزایش پیدا کرده است. این احتمال پس از انتشار داده‌های اشتغال آمریکا در ۵ جولای (۱۵ تیر) افزایش یافت و باعث شد بازده اوراق قرضه کوتاه‌مدت بیت کوین کاهش یابد.

بازدهی اوراق ۲ ساله آمریکا
بازدهی اوراق ۲ ساله آمریکا

بازده کم‌تر این اوراق تقاضایی دارایی‌های پر ریسکی مانند سهام و ارزهای دیجیتال را تقویت می‌کند. شاخص نزدک و S&P500 هم به همین خاطر در هفته گذشته به رکورد جدیدی رسید.

بیت کوین هم پس از سقوط ناشی از اخبار Mt.Gox، با ۷ درصد رشد از کف ۵۳٬۵۵۰ دلار افزایش یافت. همچنین داده‌های کوین‌شرز نشان می‌دهد در هفته گذشته ۳۹۸ میلیون دلار سرمایه وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیت‌ ‌کوین (از جمله ETFها) شده است.

جریان سرمایه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری
جریان ورود سرمایه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیت ‌کوین

جیمز باترفیل (James Butterfill)، تحلیلگر وب سایت کوین شرز، با اشاره به حجم ۴۴۱ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها خاطرنشان کرد که معامله‌گران احتمالاً از این ریزش به عنوان یک فرصت خرید استفاده کرده‌اند.

از لحاظ تکنیکال بیت کوین در حال آزمایش حمایت خط روند صعودی چندماهه خود است و می‌تواند در ۳ ماهه سوم ۲۰۲۴ با یک رشد شارپی به سمت مقاومت خط روند افقی چندماهه خود در ۷۱٬۵۰۰ دلار حرکت کند.

نمودار هفتگی قیمت بیت کوین
نمودار هفتگی قیمت بیت ‌کوین

از سوی دیگر اگر قیمت بیت کوین به زیر حمایت خط روند صعودی برسد، خطر سقوط آن تا سطح ۰.۷۸۶ فیبوناچی اصلاحی (۵۱٬۵۰۰ دلار) افزایش پیدا می‌کند. این محدوده تقرریباً همان کفی است که استاک مانی لیزارد پیش‌بینی کرده بود.

مطالب تحلیلی منتشرشده در نوبیتکس صرفا جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

احمد محمدیان

من فعالیتم در حوزه بلاکچین رو از تولید محتوا به صورت فریلنسری شروع کردم و کم کم با علاقه‌ای که به ریاضیات داشتم به این حوزه هم علاقه‌مند شدم. دوست دارم تو این حوزه تا جای ممکن تحقیق کنم و منطق پروژه‌های بلاکچینی رو متوجه بشم و معتقدم این موضوع میتونه به تحلیل‌های ما کمک بیشتری کنه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *