اخبار ارزهای دیجیتالسایر اخبار

بررسی تاثیر دستگیری پاول دورف در بازار ارزهای دیجیتال؛ آیا امیدی به رشد تون کوین هست؟

دستگیری پاول دورف، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل تلگرام، تاثیری زیادی روی بازار ارزهای دیجیتال گذاشت و مخصوصاً به ریزش قیمت تون کوین و نات کوین کمک کرد. حالا سوال این جا است که این تاثیر تا کجا ادامه دارد؟

خلاصه خبر

  • دستگیری مدیرعامل تلگرام نگرانی‌های زیادی را نسبت به آزادی بیان ایجاد کرده است.
  • علاوه بر این فعالان بازار ارزهای دیجیتال و هولدرهای تون کوین هم از این اتفاق در امان نبودند.

به گزارش کوین تلگراف، دستگیری پاول دورف می‌تواند تاثیر زیادی روی صنعت کریپتو بگذارد؛ چراکه بخش زیادی از این صنعت به تلگرام متکی است. تیم کراوچونوفسکی (Tim Kravchunovsky)، مدیرعامل شبکه مخابراتی غیرمتمرکز چیرپ (Chirp)، خاطرنشان کرد:

با دستگیری پاول دورف، مقامات فرانسوی خود را به عنوان دشمن آزادی بیان و تمرکززدایی (ارزش‌های اصلی اکوسیستم وب ۳) نشان دادند. اگر جامعه‌ای که قرار است دموکراتیک باشد، خود را دشمن این ارزش‌های اصلی قرار دهد؛ مایه شرمساری است.

در هر صورت تلگرام محبوبیت زیادی بین فعالان بازار ارزهای دیجیتال دارد.. بسیاری از پروژه‌های کریپتویی ابتدا انجمن‌های خود را در تلگرام راه‌اندازی کرده و محیطی آشنا ایجاد می‌کنند تا کاربران را درگیر پلتفرم‌هایشان کنند.

علاوه بر این دستگیری دورف نگرانی‌های زیادی را در مورد قدرت دولت‌ها و سرکوب احتمالی فناوری‌های مبتنی بر حریم خصوصی (که اغلب برای بازار کریپتو ضروری هستند)، ایجاد کرده است. برای مثال ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم، خاطرنشان کرده است:

من قبلاً از تلگرام انتقاد کردم چون به نظرم در مورد رمزنگاری جدی نبود.

با این حال، اطلاعات موجود نشان می‌دهد اتهامات او غیرعادی است و صرفاً به خاطر این است که داده‌های مردم را منتشر نکرده است. این خیلی بد است و آینده بخش فناوری و آزادی در اروپا را نگران‌کننده می‌کند.

توییت ویتالیک بوترین درباره پاول دورف

تلگرام به دلیل مقاومتش در برابر سانسور دولتی معروف است. اگرچه این شبکه اجتماعی کاملاً غیرمتمرکز نیست، اما موضع آن در مورد حریم خصوصی و آزادی بیان در جامعه ارزهای دیجیتال مشهور است.

شایان ذکر است که در سال ۲۰۱۸ هم قانون‌گذاران روسی تلاش کردند به داده‌های تلگرام برای مبارزه با تروریسم دسترسی داشته باشند. با این حال دورف با استناد به تعهد خود به حفظ حریم خصوصی کاربران با آن‌ها همکاری نکرد. علاوه بر این او اعلام کرد که از لحاظ فنی امکان رمزگشایی پیام‌های سراسری، وجود ندارد. این امتناع منجر به تبعید دورف و ممنوعیت تلگرام شد اما تا حد زیادی بی‌اثر بود، چون کاربران روسی با استفاده از روش‌های جایگزین به تلگرام دسترسی دارند.

در حال حاضر، دورف به مدت سه روز در بازداشت به سر می برد. فرانسه بازداشت او را تا ۲۸ آگوست (۷ شهریور) تمدید کرده و ۱۲ اتهام جنایی را به او نسبت داده است.

نگرانی در مورد شیوه رمزگذاری تلگرام

تلگرام از یک «فناوری رمزگذاری سراسری» استفاده می‌کند؛ به این معنی که محتوای هر پیام فقط برای فرستنده و گیرنده آن در دسترس است. با این حال برخلاف تصور رایج، این ساختار به طور پیش‌فرض در تلگرام قرار داده نشده‌ و باید به‌صورت دستی به‌عنوان «چت‌های مخفی» فعال شود.

در غیر این صورت، پیام‌های خصوصی و گروهی تلگرام از فناوری رمزگذاری سرور-کلاینت استفاده می‌کنند. این بدان معنی است که با انتقال پیام‌ها، تمام آن‌ها در سرورهای تلگرام ذخیره می‌شوند.

در تئوری، تلگرام می‌تواند به این داده‌ها دسترسی داشته باشد و این خطر وجود دارد که دولت‌ها توسعه‌دهندگان آن را مجبور کنند که داده‌های کاربران را تحویل دهند. متیو گرین (Matthew Green)، استاد دانشگاه جان هاپکینز، اعلام کرد:

شاید به نظر برسد من سختگیر هستم، اما در هر صورت باور دارم که بین استفاده از این فناوری به صورت پیش فرض و رویکرد تلگرام تفاوت زیادی وجود دارد.

آیا آزادی بیان در خطر است؟

مقامات فرانسوی دورف را به اتهام استفاده از تلگرام برای فعالیت‌های مجرمانه (مانند قاچاق مواد مخدر و ترویج تروریسم) دستگیر کردند. روبن کرخام (Reuben Kirkham)، یکی از مدیران اتحادیه آزادی بیان استرالیا، اعلام کرد:

دستگیری دورف نشان‌دهنده سرکوب بخش آنلاین است و پیامدهای زیادی برای آزادی بیان دارد. به نظر ما این مسئله خیلی نگران‌کننده است. دولت‌ها نباید با دستگیری رهبران شرکت‌های فناوری، حریم خصوصی افراد را به خطر بیندازند. حریم خصوصی و آزادی بیان اغلب به عنوان دو روی یک سکه دیده می‌شوند. این اتفاق تاثیر وحشتناکی دارد؛ چون مردم انتظار دارند ارتباطات آن‌ها محرمانه باشد.

شایان ذکر است که امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، در روز قبل تاکید کرد دستگیری دورف صرفاً به خاطر روند قضایی انجام شده و هیچ هدف سیاسی ندارد. به نظر می‌رسد این پیامی برای کشورهای روسیه و امارات متحده عربی بود؛ چون دورف شهروند هر دوی این کشورها هم هست. مقامات هر دوی این کشورها تلاش کردند در روزهای قبل خدمات کنسولگری خود را در اختیار دورف بگذارد. با این حال دستگیری او بسیاری از فعالان صنعت فناوری را نگران کرده است.

کریس پاولوفسکی (Chris Pavlovski)، بنیانگذار و مدیرعامل کانادایی شرکت رامبل (Rumble)، پس از دستگیری دورف اعلام کرد که از اروپا خارج می‌شود. پیش از این، در سال ۲۰۲۲ رامبل دسترسی کاربران فرانسوی را محدود کرده و مدعی شده بود که دولت فرانسه خواستار حذف «برخی منابع خبری روسی» شده است.

مقامات ایالات متحده هم بارها توسعه‌دهندگان پلتفرم‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال را دستگیر کرده‌اند. در این مورد برای مثال می‌توان به الکسی پرتسف (Alexey Pertsev) از تورنادو کش و توسعه‌دهندگان سامورایی ولت (Samurai Wallet)، یعنی کئون رودریگز (Keonne Rodriguez) و ویلیام هیل (William Hill) را دستگیر کرده‌اند.

آیا تمرکززدایی تنها راه حل است؟

پروتکل‌های مختلفی در صنعت ارزهای دیجیتال تلاش کرده‌اند جایگزین شبکه‌های اجتماعی متمرکز باشند. با این حال، این پلتفرم‌ها هنوز نتوانسته‌اند عموم مردم را متقاعد کند که از پلتفرم‌های متمرکزی مثل اینستاگرام و فیس بوک دور شوند.

پلتفرم Mastodon یکی از معروف‌ترین پروتکل‌های مذکور است. در سال ۲۰۲۲ تعداد کاربران این پلتفرم از کم‌تر از ۴۰۰٬۰۰۰ نفر به بیش از ۲.۶ میلیون نفر رسید. با این حال تعداد کاربران آن در سال ۲۰۲۴ به زیر ۱ میلیون نفر سقوط کرد.

تعداد کاربران Mastodon ارزهای دیجیتال
تعداد کاربران Mastodon

پس از دستگیری دورف استانی کولچوف (Stani Kulechov) که در پلتفرم مالی غیرمتمرکز Aave فعالیت می‌کند، اعلام کرد:

ما به یک شبکه اجتماعی مقاوم نیاز داریم که بتواند از کاربران و داده‌های آن‌ها در برابر دولت‌های متمرکز و اشخاص ثالث محافظت کند. بلاک چین در حال حاضر بهترین فناوری موجود برای دستیابی به این انعطاف‌پذیری است. من عمداً از اصطلاح «غیرمتمرکز» دور می‌شوم چون فکر می‌کنم در اغلب موارد اشتباه فهمیده می‌شود و به ندرت می‌توان درباره معنی آن به اجماع رسید.

تحلیلگر دیگری به اسم Ohtamaa اعلام کرد:

بلاک چین بخشی از راه‌حل موجود است، اما پاسخ یکسانی برای همه ندارد. برخی از کشورهای اتحادیه اروپا به صراحت نشان داده‌اند که توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای مختلف را زندانی می‌کنند. بنابراین حتی اگر امکان ساخت چنین نرم‌افزارهای وجود داشته باشد، احتمالاً توسعه‌دهندگان آن‌ها به اتهام کمک به تروریسم به زندان می‌روند. البته مگر اینکه ساتوشی شوید و بمیرید! به نظر من بعید است فرانسه، دورف یا هرکس دیگر بتواند تلگرام را ببندند.

کرخام از اتحادیه آزادی بیان استرالیا هم تاکید کرد:

دستگیری دورف باید کاربران را نگران پلتفرم‌هایی کند که مدیرانشان هنوز دستگیر نشده‌اند. دلیلش هم این است که آن‌ها احتمالاً بی سر و صدا همان کاری را انجام می‌دهند که دولت‌ها می‌خواهند.

آینده شبکه تون

در هر صورت دستگیری پاول دورف، تلگرام را به پردانلودترین اپلیکیشن در فرانسه تبدیل کرده است. بسیاری از وب‌سایت‌های دولتی فرانسه در روز قبل با حملات دی‌داس (DDoS) روبه‌رو شدند و بسیاری باور دارند این حملات برای حمایت از دورف انجام شده‌ است. البته دولت هند نیز تحقیقات خود درباره تلگرام را شروع کرده و حتی ولت تلگرام را مسدود کرده است.

با این حال ارز تون کوین همچنان با فشار فروش زیادی روبه‌رو است. قیمت تون کوین TON: در ۲۴ ساعت قبل هم حدود ۳ درصد کاهش یافته‌ و به محدوده ۵.۴ دلار رسیده‌ است. البته این ارز دیجیتال از زمان دستگیری دورف بیشتر از ۲۰ درصد سقوط کرده است. تحلیلگران باور دارند که اگر اخبار منفی مربوط به دورف همچنان ادامه داشته‌ باشد؛ روند نزولی TON احتمالاً ادامه خواهد داشت.

قیمت تون کوین در یک ماه قبل
قیمت تون کوین در یک ماه قبل

بعضی از منابع ادعا کرده‌اند که مدیرعامل تلگرام تا روز چهارشنبه آزاد می‌شود. با این حال این مسئله حتمی نیست.

کوثر ایزک شیریان

تو دانشگاه اقتصاد خوندم و خیلی اتفاقی وارد بخش اخبار کریپتو شدم. اما خیلی طول نکشید که عاشق رویای غیرمتمرکزسازیش شدم. به اقتصاد کلان و تحلیل تکنیکال علاقه زیادی دارم ولی هیچ وقت نمی‌تونم به بازار NFTها بی‌اعتنا باشم. بی‌صبرانه هم منتظرم تا کاربردهای کریپتو تو دنیای واقعی بیشتر بشه!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. دستگیری مدیر تلکرام خلاف آزادی بیان است که فرانسه همش دم از حقوق انسانها میزند اگر اسرار مردم رو تحویل دولتها بدهد باعث میشه که حکومت های خودکامه دست به هر جنایتی بزنن وحکومت همه مخالفینش رو به سلابه بکشه و همه دگر اندیشان و خردورزان رو به قل و زنجیر میکشند امیدوارم دست از کار خودش بکشه ومدیر تلکرام رو هرچه سریع ازادکند تا خسارت بیشتر به منافع مردم وارد نشه…تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *