ماجرای توکنهای AI Agent چیست؟ آشنایی با بهترین پروژههای ترند جدید بازار
مطلبی که در ادامه میخوانید ترجمه مقالهای از 0xJeff، کارشناس حوزه وب ۳ و هوش مصنوعی، در توییتر است. محتوای این مقاله نباید بهعنوان توصیهای برای مشارکت یا سرمایهگذاری در پروژههای مورد اشاره در نظر گرفته شود.
دوران اوج شبکههای لایه ۲ (Layer 2) اتریومی را در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به یاد دارید؟ بهترین کار در آن دوره جمعآوری توکن پروژههایی مثل DEXهای اصلی، مانی مارکتها، solidly forkها، LSTها، yield optimizerها و مواردی از این دست بود. همه در پی فارم کردن Airdropها یا وارد کردن TVL به L2هایی مانند Blast برای گرفتن امتیاز بودند.
آشوبی بود، اما کار میکرد (حداقل برای چند ماه). اکنون، همان انرژی بازگشته است، اما این بار قوانین کاملاً تغییر کردهاند.
اکوسیستم Agentها در حال بازتعریف همه چیزهایی است که فکر میکردیم درباره بازارها میدانیم و ساختار آن کاملاً با چیزی که قبلاً دیدهایم، متفاوت است.
۱. خبری از VCها نیست
در روزهای اوج ترند L2ها، توزیع توکنها همیشه همان فرمول را داشت:
- ۱۵-۳۰ درصد برای تیمها.
- ۱۰-۳۰ درصد برای VCها و KOLها.
- باقی برای Emissionها (ریوارد افرادی که جز اولین کاربران پروژه هستند) یا مشوقهای کامیونیتی.
در این ترند اما اینطور نیست. در اکوسیستم Agentها، توکنها ۱۰۰ درصد متعلق به جامعه هستند. تیمهایی توکنهای ایجنت را راهاندازی میکنند، شاید ۵ درصد را برای مشوقها اختصاص دهند و بقیه کار را به بازار واگذار میکنند.
اما این یعنی چه؟
همه فرصت برابری برای خرید دارند. هیچ ترسی از Unlock شدن سهم VCها یا فروش توسط افراد داخلی پروژه وجود ندارد. اگر میخواهید روی این پروژهها سرمایهگذاری کنید، همان ریسک بازار را تحمل میکنید که دیگران با آن مواجه هستند.
OTCهای اختصاصی KOLها چه میشود؟
برخی پروژهها معاملات OTC با تخفیف ارائه میدهند، اما آنها اغلب این شرایط را دارند:
- به شدت از نظر حجم محدود هستند.
- مخصوص شرکای همسو مانند DAOها یا اینفلوئنسرهایی هستند که به صورت فعال از اکوسیستم حمایت میکنند.
این مدل مثل روشهای قدیمی الگوی «VCها پامپ میکنند، سرمایهگذاران خرد دامپ میشوند» نیست. بلکه یک سیستم منصفانهتر و سبکتر است که قدرت را در دست جامعه نگه میدارد.
۲. هیچ فورکینگ متایی وجود ندارد
در این حوزه جدید خبری از فورک نیست؛ حداقل نه به معنایی که در دیفای وجود دارد. جایی که هر چیزی از یونیسواپ تا Liquity دهها فورک با کمترین نوآوری داشتند. اینجا، همه چیز درباره نوآوری تازه است. به جای کلون کردن پروژههای موجود، سازندگان ایجنتها و موارد استفاده کاملاً جدیدی را با سرعتی که سخت است با آن همراه شد، راهاندازی میکنند.
چرا برنامههای AI Agent سریعتر حرکت میکنند؟
- در این حوزه شما به ماهها بررسی نیاز ندارید.
- بیشتر ایجنتها در هفتهها – نه ماهها – راهاندازی میشوند.
- فضا پر از انرژی، آزمایش و خلاقیت است.
هر هفته چیزی جدید برای به هیجان آوردن کاربران وجود دارد. همانطور که فناوری AI تکامل مییابد، روایت ایجنتهای AI در وب۳ نیز همینطور است.
۳. یک مسیر کاملاً جدید برای جذب کاربر
در دیفای سنتی، کاربران باید:
- وبسایت یک پروژه را پیدا کنند.
- زمانی برای درک محصول صرف کنند.
- و شاید با آن تعامل کنند.
ایجنتها این رویه را تغییر میدهند. آنها محصول را مستقیماً در مقابل کاربران قرار میدهند. برای مثال، پروژه aixbt_agent@ را در نظر بگیرید:
- این ابزار محتوای آلفا و دستهاول را به صورت مستقیم و آنی در بخش کریپتویی توییتر منتشر میکند.
- کاربران بلافاصله ارزش پروژه را میبینند، کنجکاو شده و در آن عمیقتر میشوند.
- در نهایت، برای درگیرشدن کامل با پروژه، توکن آن را میخرند.
این مسیر – ابتدا درگیر شدن، سپس معامله – بسیار مؤثرتر است. با توجه به این که ایجنتهای تریدر آنچین و ایجنتهای دیفای نیز در حال جذب کاربران بیشتری هستند، این مدل در سال ۲۰۲۵ غالب خواهد شد.
۴. اکوسیستمهای گزینششده
به جای هزاران L2 و dApp پراکنده، اکنون اکوسیستمهای محکمی مانند موارد زیر وجود دارند:
- @virtuals_io روی شبکه Base
- @ai16zdao روی شبکه سولانا
- @daosdotworld روی شبکه بیس
- @daosdotfun روی شبکه سولانا
تفاوت اصلی این ترند این که سازندگان پروژهها با Grant یا Emission جذب نمیشوند. آنها به صورت ارگانیک و با شرایط زیر جذب میشوند:
- توکنومیکسهای منصفانه.
- جوامع پرشور.
- فرصت برای آزمایش و نوآوری در یک فضای هیجانانگیز.
این همان چیزی است که وقتی لانچهای منصفانه را با نوآوری مداوم ترکیب میکنید، اتفاق میافتد. سازندگان، سرمایهگذاران و جوامع با هم کار میکنند تا در کنار هم رشد کنند.
چگونه با ترند AI Agentها برخورد کنیم؟
این شرایط شباهتهایی به روزهای اولیه ترند شبکههای لایه یک (L1) دارد – با این تفاوت که با سرعتی بسیار سریعتر حرکت میکند. در سالهای ۲۰۲۰-۲۰۲۱، بسیاری از L1ها به ارزشهای ۱۰۰ میلیارد دلار و بیشتر رسیدند. همین پتانسیل اینجا هم وجود دارد.
اگر به دنبال استفاده از این فرصت هستید، روی این پروژهها تمرکز کنید:
و فقط به دنبال چیزهایی که اکنون داغ هستند نباشید. در عوض دنبال چنین پروژههایی باشید:
- بازیهای کمارزشگذاری شده که کمی خارج از ترند فعلی هستند.
- تیمهایی که سریع عرضه میکنند، ایدههای جذابی دارند و میدانند چگونه بین کاربران ذهنیت ایجاد کنند.
به عصر جدید خوش آمدید
اکوسیستم ایجنتها فقط یک ترند شبیه به L1 جدید نیست. بلکه یک ساختار بازار کاملاً متفاوت است – سریعتر، سبکتر و جامعهمحورتر از هر چیزی که قبلاً دیدهایم. ما به چرخهای وارد میشویم که میتواند نحوه کار نوآوری وب۳ را بازتعریف کند و مسیری به سوی ارزشگذاریهای ۱۰۰ میلیارد دلاری و بیشتر تازه شروع شده است. به سواری خوش آمدید دوستان، ما قرار است سواری جذابی داشته باشیم.