قطع همکاری فراری با اسپانسر رمزارزی خود، پیش از شروع فصل تازهی ۲۰۲۳ فرمول یک
مشارکت شرکت فراری با شرکت بلاکچینی Velas سال ۲۰۲۱ به هدف افزایش ارتباط با مخاطب از طریق توکنهای غیرمثلی NFTs و ابتکارهای نوآورانهی دیگر با ارزش سالانه ۳۰ میلیون دلار منعقد شده بود.
اسکودریا فراری، باشگاه مسابقاتی لوکس شرکت ماشینسازی فراری، به جمع لیست رو به رشد مسابقات فرمول ۱ راه پیدا کرد و با تیمهای خود در حال مسابقه با اسپانسرینگ اسپانسرهای رمزارزی خود بود. اما فراری از شراکت چندسالهای با شرکت بلاکچینی Velas و شرکت غول پردازنده سازی SnapDragon خارج شد و با این کار تقریبا ۵۵ میلیون دلار پیش از شروع فصل ۲۰۲۳ مسابقات تیم ایتالیایی متحمل ضرر شد.
مشارکت شرکت فراری با شرکت بلاکچینی Velas سال ۲۰۲۱ به هدف افزایش ارتباط با مخاطب از طریق توکنهای غیرمثلی NFTs و ابتکارهای نوآورانهی دیگر با ارزش سالانه ۳۰ میلیون دلار منعقد شده بود. با این وجود، بر اساس RacingNews365، تیم مسابقاتی فراری با کلاسهایی که شرکت Velas به آنها اجازهی ساخت NFT میداد موافق نبود.
در نوامبر سال ۲۰۲۲ نیز شرکت مرسدس پس از لغو شراکت خود با صرافی FTX به علت ورشکستی این صرافی متحمل ضرری ۱۵ میلیون دلاری شد. شراکت مسابقاتی شرکت Red bull نیز با بنیاد Tezos سرنوشتی مشابه داشت؛ به این علت که شرکت تصمیم گرفت توافق نامهی خود را به دلیل ناهماهنگی استراتژیک تمدید نکند.
با این وجود رابطهی میان فرمول یک و شرکتها و اکوسیستم رمزارزی فراتر از مشارکت صرف رفته است. در اکتبر سال ۲۰۲۲ فرمول یک برندی تجاری با نام F1 را ثبت کرد. چرا که از برنامههای پیش روی آن این است که بازاری آنلاین برای ارزهای دیجیتال، توکنهای متاورسی، مجموعههایی دیجیتالی، مجموعههای رمزارزی و انافتیها بسازد. در میانهی یک بازار خرسی، پروژههای وب ۳ برای تقویت تعامل میان هواداران و لیگ های ورزشی پیش قدم شدهاند.
طبق مرور جامع بر صنعت ورزشی که شرکت Deloitte انجام داده، شتابی ملموس در ترکیب دنیای واقعی و دیجیتال همراه با بازارهای رو به رشد برای انافتیها و فناوریهای فراگیر پیشبینی شده است. تنها مانع طبق گزارش کوین تلگراف این است که پلتفرمهایی که کاربری ساده داشته باشند هنوز در بازار نیستند و چالش اصلی پذیرش جامع جهان وب ۳ همین است.