اخبار آلت‌کوین‌هااخبار ارزهای دیجیتال

چرا بعضی از آلت کوین‌ها رشد نمی‌کنند؟

آلت کوین‌هایی مثل آوالانچ در هفته‌های گذشته روند نزولی داشتند و همین مسئله معامله‌گران را ناامید کرده است.

خلاصه خبر

  • به نظر می‌رسد توکن آنلاک‌ها به کاهش قیمت آلت کوین‌های کوچک کمک کرده است.
  • علاوه بر این بازار از کاهش جریان ورود سرمایه جدید رنج می‌برد.

به گزارش کوین دسک، بازار ارزهای دیجیتال پس از رشد عظیم خود از اکتبر (مهر ۱۴۰۲) تا مارس (اسفند ۱۴۰۲)، حداقل برای کسانی که روی بیت کوین و اتریوم سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ وارد فاز تثبیت شده‌ است.

با این حال کسانی که ارزهای دیجیتال کوچک‌تری دارند، شرایط دشوارتری دارند؛ زیرا آلت کوین‌های مذکور همواره نزولی بوده‌اند.

ثبت نام سریع در نوبیتکس

به عبارت دقیق‌تر قیمت بیت کوین و اتریوم تنها ۱۵ درصد کم‌تر از رکورد سالانه آن‌ها است، اما آلت کوین‌هایی مثل سولانا و آوالانچ ۵۰ تا ۴۰ درصد با رکوردشان فاصله دارند. علاوه بر این آلت کوین‌های کوچک‌تری مثل آپتوس و سویی ۶۰ تا ۷۰ درصد از رکورد خود دور شده‌اند. به نظر می‌رسد ۲ مسئله روی این اتفاق موثر بوده است.

۱. افزایش عرضه

عرضه بسیاری از آلت کوین‌ها از طریق توکن‌ آنلاک‌ها و توزیع‌هایی که برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی شده‌اند، افزایش یافته‌ است.  به عنوان مثال آربیتروم به کف خود از سپتامبر گذشته (شهریور ۱۴۰۲) نزدیک شده، اما مارکت کپ آن از ۱ میلیارد دلار به ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است. دلیل آن هم این است که عرضه آن به خاطر توکن آنلاک‌ها افزایش یافته‌ است.

نمونه دیگر سولانا است که عرضه آن هر روز به اندازه ۷۵٬۰۰۰ توکن (به ارزش حدوداً ۱۰ میلیون دلار با قیمت‌های فعلی) افزایش می‌یابد. کوین تامسون (Quinn Thomson)، بنیانگذار شرکت Lekker Capital، اعلام کرده است: 

برخلاف سهام که عرضه ثابتی دارند؛ ارزهای دیجیتال و به‌ ویژه آلت کوین‌ها عرضه ثابتی ندارند.

در نتیجه بخش قابل‌توجهی از فشار فروش آلت کوین‌ها به خاطر برداشت سود سرمایه‌گذاران اولیه آن‌ها به وجود آمده است. مارکوس تیلن (Markus Thielen)، بنیانگذار شرکت 10x Research، هم اعلام کرده است:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سه ماهه اول ۲۰۲۲ نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کردند. این در حالی است که بازار به یک بازار نزولی تبدیل شده است. این صندوق‌ها اکنون تحت فشار سرمایه‌گذاران خود برای بازگشت سرمایه هستند؛ زیرا بخش هوش مصنوعی ترندتر شده است.

شایان ذکر است وقتی تقاضای بازار برای دارایی‌های دیجیتال کوچک‌تر و سفته‌بازانه‌تر و حجم معاملات آن کاهش می‌یابد (مانند چند ماه گذشته) تقاضای کافی برای جذب این شوک عرضه وجود ندارد.

۲. نبود سرمایه جدید

داده‌های موجود نشان می‌دهد جریان ورود سرمایه بازار نیز در هفته‌های گذشته متوقف شده یا حتی معکوس شده است. به عبارت دیگر مارکت کپ چهار استیبل کوین تتر، یواس‌دی کوین، دای و FDUSD پس از رشد ۳۰ میلیارد دلاری خو در اوایل سال جاری، از ماه آوریل (فروردین) ثابت بوده است.

آلت کوین‌ها
مارکت کپ چهار استیبل کوین تتر، یواس‌دی کوین، دای و FDUSD

دیوید شاتل‌ورث (David Shuttleworth)، یکی از شرکای شرکت «Anagram»، با استناد به داده‌های وب سایت نانسن (Nansen) اعلام کرد که ذخایر استیبل کوین‌ها در صرافی‌ها به ۴ میلیارد دلار رسیده که پایین‌ترین سطح آن از فوریه (بهمن ۱۴۰۲) محسوب می‌شود. شاتل‌ورث گفت: 

این به ویژه پیامدهای بدی برای توکن‌هایی دارد که در آینده توکن آنلاک یا ایردراپ دارند.

شایان ذکر است که توکن‌های جدیدی مثل ورم هول، اتنا و استارک نت همگی تقریباً ۶۰ تا ۷۰ درصد پایین‌تر از رکورد خود هستند. اکثر آن‌ها باید میلیاردها دلار توکن را در سال‌های آینده توزیع کنند.

البته تاریخ هم نشان داده‌ که ژوئن (خرداد) معمولاً ماه نزولی برای آلت کوین‌ها است. به عبارت دقیق‌تر شاخص TOTAL.3 (بازار کریپتو به استثنای BTC و ETH) در هر ماه ژوئن طی شش سال گذشته نزولی بوده است. سال ۲۰۲۴ هم از این قاعده مستثنی نبود و TOTAL.3 تا به امروز حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است.

کوثر ایزک شیریان

تو دانشگاه اقتصاد خوندم و خیلی اتفاقی وارد بخش اخبار کریپتو شدم. اما خیلی طول نکشید که عاشق رویای غیرمتمرکزسازیش شدم. به اقتصاد کلان و تحلیل تکنیکال علاقه زیادی دارم ولی هیچ وقت نمی‌تونم به بازار NFTها بی‌اعتنا باشم. بی‌صبرانه هم منتظرم تا کاربردهای کریپتو تو دنیای واقعی بیشتر بشه!

نوشته های مشابه