رمزارزها

تتر (USDT) چیست؟ همه چیز درباره ارز دیجیتال دلاری Tether

در میان چشم‌انداز در حال تحول ارزهای دیجیتال، تتر (USDT) به‌عنوان یک استیبل کوین (Stablecoin) یا رمزارز دارای قیمت ثابت و محبوب در بازار ارزهای دیجیتال ظاهر شده است. تتر مزایای ارز دیجیتال مانند تراکنش‌های فوری جهانی را با مزایای ارزهای سنتی مانند ثبات قیمت ترکیب می‌کند. در این مطلب از مجله نوبیتکس، به معرفی کامل تتر پرداخته و نقش آن به‌عنوان یک دارایی دیجیتال و رابطه آن با دلار آمریکا را بررسی می‌کنیم.

فهرست عناوین

تتر (Tether) چیست؟

خرید تتر یکی از مهم‌ترین گزینه‌های فروش و خرید ارز دیجیتال است؛ اما چرا؟ چرا در بازاری که همه چیز حول محور کسب سود می‌چرخد یک ارز دیجیتال با قیمت ثابت می‌تواند از چنین محبوبیتی برخوردار باشد؟

ثبت نام سریع در نوبیتکس

پاسخ این سؤال به نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال باز می‌گردد. همان‌طور که می‌دانید در بازار ارزهای دیجیتال همواره همه چیز بر وفق مراد نیست. هیچ دارایی‌ای در جهان نیست که همواره مشغول سوددهی به سرمایه‌گذارانش باشد و بیت کوین نیز از این قاعده مستثنا نیست. بیت کوین ۷۰٬۰۰۰ دلاری شما ممکن است چند روز بعد با قیمت ۶۵٬۰۰۰ دلار معامله شود. اینجاست که رمزارزهایی با قیمت ثابت و بدون تغییر مانند تتر خود را به عنوان چتر نجات مطرح می‌کنند.

در مثال بالا، اگر شما دارایی بیت کوین خود را در قیمت ۷۰٬۰۰۰ دلار به فروش می‌رساندید؛ می‌توانستید در قیمت ۶۵٬۰۰۰ دلار مجدداً خرید کنید و به این ترتیب تعداد بیت کوین‌های خود را افزایش دهید. استیبل کوین‌ها برای نگهداری دارایی شما با قیمت ثابت ساخته‌شده‌اند. به این ترتیب شما می‌توانید سرمایه خود را از چنگ نوسانات شدید بازار نجات بدهید؛ اما تتر چیست و چگونه به شما کمک می‌کند؟ 

تتر را می‌توان یک ارز دیجیتال در نظر گرفت که قیمت آن همیشه ثابت و تقریباً برابر با یک دلار ایالات متحده آمریکاست. اگرچه تتر معمولاً با نام USDT نمایش داده می‌شود، اما USDT تنها توکن مجموعه تتر نیست. به عبارت دیگر باید USDT را رایج‌ترین توکن شرکت تتر در دنیای ارز دیجیتال دانست. توکن‌های در گردش تتر با مقداری معادل از ارزهای فیات مانند دلار یا دارایی‌های هم‌ارزش با آنها مثل اوراق بهادار، در حساب‌های بانکی مشخص نگه‌داری می‌شوند. به این معنی که به ازای هر تتر دیجیتالی که صادر شده است، پشتوانه مالی وجود دارد. از آنجا که به ندرت ارزهای فیات قدرتمندی مثل دلار دچار نوسانات شدید قیمتی می‌شوند، با استفاده از تتر می‌توان تا حد زیادی از نوسانات بازار رمز ارزها در امان ماند.

استیبل کوین یا ارز دیجیتال باثبات چیست؟‌

ارز دیجیتال با ثبات استیبل کوین دلاری

استیبل کوین نوعی ارز دیجیتال است که برای حفظ یک ارزش ثابت طراحی شده است. استیبل کوین‌ها معمولاً به یک ارز خاص مانند دلار آمریکا یا یک دارایی مانند طلا متصل هستند. برخلاف سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین که از نوسانات قیمتی در امان نیستند، هدف استیبل کوین‌ها ارائه جایگزینی پایدارتر برای استفاده در تراکنش‌ها یا حفظ ارزشی ثابت است.

استیبل کوین می‌تواند توسط یک مقام مرکزی یا از طریق یک سازوکار غیرمتمرکز مانند یک قرارداد هوشمند نگهداری شود. از طرف دیگر، استیبل کوین‌ها را می‌توان به‌صورت الگوریتمی مدیریت کرد و عرضه و تقاضای آن‌ها را به‌صورت پویا تنظیم کرد تا یک ارزش پایدار حفظ شود.

استیبل‌کوین‌ها در سال‌های اخیر محبوبیت پیدا کرده‌اند، زیرا راهی را برای کاربران فراهم می‌کنند تا از نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال دیگر اجتناب کنند و در عین حال از مزایای فناوری بلاک چین، مانند تراکنش‌های سریع و ایمن، بهره‌مند شوند.

آشنایی با انواع تتر

ارز دیجیتال استیبل کوین تتر را معمولا به‌عنوان USDT یا همان تتر متصل به دلار می‌شناسند، اما Tether انواع مختلفی دارد که بسته به ارز فیات متصل به آن دسته‌بندی می‌شود. انواع تتر عبارت‌اند از:

یو اس دی تی (USDT)

ارز دیجیتال اصلی Tether که مخفف USD Tether بوده و به دلار آمریکا متصل است. به ازای هر توکن USDT صادر شده، یک دلار آمریکا یا دارایی‌های معادل آن در ذخیره بانکی شرکت تتر وجود دارد.

یورو تتر (EURT)

یک ارز دیجیتال از مجموعه تتر است که مخفف Euro Tether بوده و به یورو متصل است. عملكرد آن مشابه USDT است و هر توکن باید با یک یورو یا دارایی‌هایی معادل آن پشتیبانی شود.

یوان تتر (CNHT)

یک ارز دیجیتال دیگر از مجموعه تتر است که مخفف CNH Tether بوده و به یوان چین متصل است.

تتر گلد (XAUT)

یک ارز دیجیتال مبتنی بر طلا است که به آن Tether Gold نیز می‌گویند. توکن‌های تتر گلد با اونس تروا طلا پشتیبانی می‌شود.

آموزش تبدیل انواع تتر به یکدیگر

همان‌طور که پیش از این معرفی شد، انواع مختلفی از تتر موجود وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. به طور کلی، فرآیند تبدیل تترها شامل یافتن یک جفت معاملاتی است که امکان مبادله یک تتر را با ارز دیجیتال دیگر یا ارز فیات فراهم می‌کند. این موضوع معمولاً می‌تواند از طریق یک صرافی آنلاین یا کیف پولی انجام شود که از تتر مورد نظر شما برای تبدیل پشتیبانی می‌کند.

کاربردهای ارز دیجیتال تتر

در کنار استفاده‌ی استیبل کوین تتر به‌منظور حفظ ارزش سرمایه و اجتناب از نوسانات قیمتی، تتر کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه اشاره می‌کنیم.

معامله

اکثر معامله‌گران در بازار ارزهای دیجیتال، از تتر برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند و صرافی‌های رمزارز نیز اغلب جفت‌های معاملاتی خود را مبتنی بر تتر عرضه می‌کنند. یعنی می‌توان اکثر ارزهای دیجیتال را در بازار تتری صرافی‌های معامله کرد.

انتقال ارزش

می‌توان با استفاده از تتر، پول را به سریع‌ترین روش و با کارمزد کم به هر نقطه از جهان ارسال کرد. انتقال ارزش به‌شکل فرامرزی (بین کشورها) هنوز هم با پیشرفت فناوری‌های مالی یک چالش است. در انتقال ارزش با استفاده تتر اما، محدودیت جغرافیایی وجود ندارد و در عین حال کارمزد یا هزینه انجام تراکنش بسیار پایین‌تر از سرویس‌های پرطرفدار بین‌المللی است.

پوشش ریسک

تتر می‌تواند به‌عنوان پوششی در برابر نوسانات قیمتی بازار ارزهای دیجیتال عمل کند. معامله‌گران حرفه‌ای در دوره‌های آشفتگی بازار با تبدیل سرمایه‌ی خود به تتر، از دارایی خود در مقابل نوسانات شدید قیمتی محافظت می‌کنند.

پرداخت‌ها

استیبل کوین تتر را  می‌توان به‌عنوان وسیله‌ای برای پرداخت هزینه‌ی کالاها و خدمات استفاده کرد. از آنجایی که این ارز دیجیتال به آسانی نقد می‌شود، ابزاری مناسب برای جایگزینی با پرداخت‌های دلاری است.

ذخیره ارزش

در کشورهایی که با تورم بالا و عدم قطعیت‌های اقتصادی مواجه هستند، نرخ ارز به‌طور مرتب نوسان کرده و ارزش پول ملی در بلندمدت کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی تتر می‌تواند یک گزینه مناسب به‌عنوان ذخیره ارزش دارایی قلمداد شود که دسترسی به آن بسیار آسان‌تر از دلار کاغذی است.

تاریخچه تتر

تتر یک ارز دیجیتال است که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۴ در شبکه اومنی (Omni) و مبتنی بر بلاک چین بیت کوین راه‌اندازی شد. شرکت پشتیبان تتر Tether Limited یک شرکت خصوصی مستقر در جزایر ویرجین بریتانیا است که در ابتدا با نام Realcoin شناخته می‌شد. هدف تتر ایجاد یک استیبل کوین مرتبط با ارزش دلار آمریکا بود تا جایگزینی پایدار برای سایر ارزهای دیجیتال پرنوسان در بازار ارزهای دیجیتال باشد. تتر، USDT یا همان USD Tether با حفظ نسبت یک‌به‌یک با دلار آمریکا، به‌شکلی طراحی شده تا به‌عنوان یک توکن کار کند و می‌توان آن را مانند هر ارز دیجیتال دیگر بین کیف پول‌ها جابه‌جا کرد. در سال‌های اولیه‌ی راه‌اندازی، تتر بیشتر به‌عنوان ابزار انتقال پول بین صرافی‌ها برای معامله‌گران بود. با گذشت زمان، اکنون بسیاری از افراد از Tether به‌عنوان ذخیره ارزش استفاده می‌کنند.

بنیان‌گذاران استیبل کوین تتر

مدیرعامل تتر
پائولو آردونیو مدیرعامل تتر

بنیانگذاران استیبل کوین تتر USDT یا همان USD Tether در سال ۲۰۱۴ براک جفری پیرس (Brock Jeffrey Pierce)، ریو کالینز (Reeve Collins) و کریگ سلرز (Craig Sellars) هستند. پیرس کارآفرین، اقتصاددان و بازیگر سابق آمریکایی است که بیشتر به خاطر کارش در صنعت ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. کالینز یکی از پیشگامان در عرصه‌ی بازاریابی دیجیتال، فناوری بلاک چین و فضای بیت کوین است. سلرز هم یک متخصص بلاک چین است. مدیرعامل شرکت تتر نیز در حال حاضر پائولو آردونیو (Paolo Ardoino) است که هم‌اکنون در نقش مدیر توسعه فناوری صرافی بیتفینکس (Bitfinex) نیز فعالیت می‌کند.

تتر چگونه تولید می‌شود؟

تتر توسط شرکت پشتیبان آن Tether Limited از طریق فرآیند ضرب توکن یا مینت (Mint) ایجاد می‌شود. هنگامی که Tether ضرب می‌شود، توکن‌های USDT جدید ایجاد و به بازار عرضه می‌شوند. فرآیند ضرب کردن شامل خرید دارایی‌هایی است که برای حمایت از ارزش توکن‌های USDT جدید نگهداری می‌شوند. به ادعای تتر لیمیتد هر توکن USDT به طور کامل توسط مقداری دارایی معادل دلار ایالات متحده آمریکا در ذخایر بانکی این مجموعه پشتیبانی می‌شود. با این حال، این شرکت در گذشته به دلیل عدم شفافیت و ممیزی مالی با جنجال‌ها و انتقادات زیادی مواجه شده است. در واقع برخی معتقد بودند که تتر به طور کامل پشتیبانی نمی‌شود.

در حال حاضر اما این نگرانی تا حد زیادی برطرف شده است. مجموعه تتر با همکاری یک مؤسسه حسابرسی مستقل، به‌صورت دوره‌ای گزارشی از ذخایر خود منتشر می‌کند که عموم به آن دسترسی دارند. این گزارش‌ها تا امروز سلامت وضعیت ذخایر تتر را تأیید کرده‌اند.

نحوه کارکرد USDT

استیبل کوین USDT با استفاده از مکانیزم توکن‌سازی (Tokenization) کار می‌کند. توکنیزیشن شامل تبدیل دارایی‌های نظیر ارزهای فیات به توکن‌های دیجیتالی است که می‌توانند در یک بلاک چین معامله شوند. توکن‌های تولید شده برای کاربرانی صادر می‌شود که می‌توانند در صرافی‌های مختلف ارزهای دیجیتال، از آن‌ها برای تراکنش استفاده کنند.

ارزش USDT از طریق ترکیبی از نیروهای بازار و ذخایر دلاری Tether Limited حفظ می‌شود. هنگامی که تقاضا برای USDT افزایش می‌یابد، قیمت USDT می‌تواند به بالای ۱ دلار افزایش یابد و با کاهش تقاضا قیمت آن اندکی کمتر از ۱ دلار شود. تتر لیمیتد همچنین می‌تواند از ذخایر دلاری خود برای بازخرید توکن‌های USDT در گردش استفاده کند که نتیجه‌ی آن کاهش عرضه و افزایش قیمت است.

پشتوانه تتر چیست؟

به ادعای تتر لیمیتد، دارایی‌های واقعی مانند ارزهای فیات، معادل‌های نقدی، اوراق بهادار و سایر دارایی‌ها و مطالبات از وام‌های تتر که در حساب‌هایی تحت مالکیت و مدیریت تتر لیمیتد ذخیره می‌شوند، توکن‌های تتر را پشتیبانی می‌کنند. با این حال ماهیت دقیق این ذخایر و نحوه‌ی مدیریت آن مورد بحث است. برخی منتقدان در مورد شفافیت و پاسخگویی کامل تتر لیمیتد نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌اند و معتقد هستند که ذخایر تتر به‌طور کامل پشتیبانی نمی‌شود. از سپتامبر ۲۰۲۱، تتر لیمیتد ادعا می‌کند که هر توکن تتر با بیش از ۷۵ درصد وجه نقد و معادل‌های نقدی، دارایی‌هایی مانند وام‌های تضمین شده، اوراق قرضه شرکتی و فلزات گران‌بها پشتیبانی می‌شود.

دلیل ثابت بودن قیمت تتر

دلیل ثابت بودن قیمت تتر این است که این ارز دیجیتال توسط ذخایر مبتنی بر ارزهای فیات پشتیبانی می‌شود که معمولاً در یک حساب بانکی نگهداری می‌شود. مکانیسم حفظ این قیمت ثابت، فرآیند صدور و بازخرید تتر نامیده می‌شود. زمانی که کاربری می‌خواهد تتر را خریداری کند، دلار آمریکا را به Tether Limited ارسال می‌کند. سپس شرکت تتر لیمیتد معادل دلارهای ارسالی، از توکن‌های USDT ایجاد کرده و آنها را به کیف پول کاربر ارسال می‌کند. برعکس، وقتی کاربری می‌خواهد تتر خود را با دلار آمریکا بازخرید کند، توکن‌های USDT خود را به Tether Limited می‌فرستد، سپس توکن‌ها را از بین می‌برد و معادل دلار آمریکا از ذخایر خود را برای کاربر ارسال می‌کند.

به طور کلی، قیمت ثابت تتر از طریق فرآیند صدور و بازخرید حفظ می‌شود که تضمین می‌کند همیشه نسبت یک‌به‌یک بین توکن‌های تتر و دلارهای ذخیره شده در سپرده این مؤسسه وجود دارد.

تتر روی چه بلاکچین‌هایی کار می‌کند؟

تتر ابتدا بر روی شبکه اومنی، یک پروتکل مبتنی بر بلاک چین بیت کوین عرضه شد، اما در حال حاضر بر روی ۱۳ بلاک چین مختلف از جمله آوالانچ، اتریوم، سولانا، الگورند، أیاس، ترون، نیر، کازماس و تون (TON) فعال است. کسانی که قصد استفاده از تتر را دارند باید این نکته را به خاطر داشته باشند که از چه شبکه‌ای استفاده می‌کنند. هر بلاکچین مجموعه‌ای از مشخصات فنی و الزامات خاص خود را دارد. به عنوان مثال، USDT در بلاک چین اتریوم از استاندارد ERC-20 پیروی می‌کند، درحالی‌که USDT در بلاک چین ترون از استاندارد TRC-20 پیروی می‌کند. این پلتفرم‌های مختلف به USDT اجازه می‌دهند تا در اکوسیستم‌های متفاوت بلاکچینی استفاده شود و انعطاف‌پذیری و قابلیت همکاری بیشتر را فراهم کند.

همچنین بخوانید: انواع شبکه‌های تتر چیست و از کدام استفاده کنیم؟

زمانی که از صرافی‌های آنلاین مانند نوبیتکس تتر می‌خرید، می‌توانید آن را در چند شبکه به انتخاب خود برداشت کنید. اما اگر در کیف پول شخصی تتر دارید، آن توکن‌ها روی یک بلاکچین خاص، مثلاً ترون هستند. برای جابه‌جایی تتر در کیف پول شخصی نیاز به پرداخت کارمزد با توکن بومی آن شبکه دارید. مثلاً اگر تتر شما بر بستر اتریوم باشید، برای واریز آن به حساب خود در صرافی، باید مقداری اتریوم (ETH) داشته باشید تا کارمزد تراکنش انتقال را با آن بپردازید.

مزایای تتر و دلایل محبوبیت USDT

استیبل کوین تتر USDT که با ارزش دلار آمریکا مرتبط است، مزایای مختلفی دارد که موجب محبوبیت آن بین کاربران شده است. چند مورد از ویژگی‌های USDT عبارت‌اند از:

ارزش پایدار

تتر برای حفظ ارزش پایدار در برابر دلار آمریکا طراحی شده و می‌تواند برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند از نوسانات بازار ارزهای دیجیتال اجتناب کنند، مناسب باشد.

تراکنش‌های سریع

تراکنش‌های Tether به سرعت پردازش می‌شوند و زمان تأیید معمولاً تنها چند دقیقه طول می‌کشد.

کارمزد تراکنش‌های پایین

به دلیل کارمزد تراکنش پایین، تتر گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای ارسال پول در سطح بین‌المللی است.

در دسترس بودن

تتر به طور گسترده در صرافی‌های ارز دیجیتال از جمله صرافی آنلاین نوبیتکس پذیرفته شده و به راحتی در دسترس است.

شفافیت

حساب‌های ذخایر دلاری تتر به‌طور منظم توسط شرکت‌های شخص ثالث مستقل حسابرسی می‌شود و شفافیت و اطمینان را برای کاربران فراهم می‌کند.

نقدشوندگی

تتر یکی از نقدشونده‌ترین ارزهای دیجیتال است که به‌دلیل حجم معاملات بالایی که دارد، خرید و فروش آن آسان است. هر زمان که اراده کنید می‌توانید تتر خود را به ریال یا سایر ارزهای دیجیتال تبدیل کنید.

جفت‌های معاملاتی

 از تتر به‌عنوان جفت معاملاتی نیز استفاده می‌شود، به این معنی که می‌توان از آن برای معامله با ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت کوین و اتریوم استفاده کرد. این ویژگی از مهم‌ترین دلایل افزایش محبوبیت و پذیرش تتر در بازار ارزهای دیجیتال است. اغلب صرافی‌ها هم‌زمان با لیست‌کردن یک توکن جدید، جفت تتری آن را نیز راه‌اندازی می‌کنند.

معایب ارز دیجیتال تتر

هرچند که USDT به‌دلیل ویژگی‌ها و مزایایی که دارد به محبوبیت بالایی بین فعالان بازار ارزهای دیجیتال رسیده، باید در نظر داشت این ارز دیجیتال معایبی هم دارد که می‌تواند موجب نگرانی شود. برخی از معایب تتر عبارت‌اند از:

کنترل متمرکز

شرکت تتر لیمیتد کنترل عرضه و مدیریت ارز دیجیتال تتر را بر عهده دارد، در حالی که اغلب ارزهای دیجیتال به‌منظور دستیابی به مدیریت غیرمتمرکز ایجاد شده‌اند.

عدم شفافیت

ابهاماتی در مورد ذخایر دلاری تتر وجود دارد که می‌تواند در مواقع بحران به کاهش ارزش تتر منجر شود.

خطرات نظارتی

از آنجایی که تتر به گونه ای طراحی شده است که به دلار آمریکا متصل است، بعضاً مشمول مقررات مشابهی است که موسسات مالی سنتی دارند. این به‌طور بالقوه می‌تواند منجر به خطرات و عوارض نظارتی برای Tether و کاربران آن شود.

ریسک طرف مقابل

تتر فقط به اندازه طرف مقابل خود یعنی شرکت تتر لیمیتد که ذخایر دلاری را نگه می‌دارد، قابل اعتماد است. اگر شرکت تتر لیمیتد با مشکلات مالی مواجه شود، ممکن است بر ارزش تتر تاثیر بگذارد.

ریسک نوسان

تتر به‌عنوان یک استیبل کوین ارزش ثابتی دارد اما اگر تغییرات ناگهانی در بازار ارزهای دیجیتال رخ دهد، ممکن است ارزش تتر نیز در شرایط بحرانی تحت تاثیر قرار گیرد.

دستکاری بازار

ادعاهایی مبنی بر دستکاری بازار ارزهای دیجیتال و افزایش مصنوعی قیمت بیت کوین (BTC) با استفاده از تتر وجود دارد.

بهترین کیف پول‌های تتر برای ایرانی‌ها

کیف پول‌های زیادی وجود دارد که از تتر (USDT) پشتیبانی می‌کنند. بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای نگهداری Tether را می‌توان با توجه به عواملی مانند امنیت، سهولت استفاده و دسترسی انتخاب کرد. در اینجا چند مورد از بهترین کیف پول‌ها را معرفی می‌کنیم:

لاکت ولت (Locket Wallet)

کیف پول لاکت ولت نوبیتکس

لاکت ولت یک کیف پول غیرامانی، غیرمتمرکز و محصولی از تیم توسعه نوبیتکس است. در لاکت‌ولت نیز مثل سایر کیف پول‌های غیرامانی معتبر که کنترل آدرس را به‌طور کامل به دارنده کیف پول واگذار می‌کنند، کاربر باید عبارت بازیابی خود را یادداشت کرده و در جایی امن به‌صورت آفلاین و غیردیجیتالی از آن نگهداری کند. در صورت بروز هر مشکلی مثل گم‌شدن یا دزدیده‌شدن دستگاه، حذف‌شدن برنامه و مواردی از این دست، به‌راحتی با استفاده از همان کلمات بازیابی که روز کاغذ یادداشت شده‌اند، می‌توان به کیف پول دسترسی پیدا کرد.

لاکت ولت از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و به همین خاطر گزینه مناسبی جهت نگهداری از ارز دیجیتال تتر برای کاربران ایرانی محسوب می‌شود. این کیف پول هم‌اکنون تنها برای دستگاه‌های اندرویدی دردسترس قرار دارد و نسخه iOS آن در آینده عرضه می‌شود. استفاده از لاکت ولت نیازی به ثبت‌نام یا احراز هویت در صرافی نوبیتکس ندارد؛ بنابراین، حریم خصوصی کاربر هنگام استفاده از لاکت ولت به‌طور کامل حفظ می‌شود. لاکت ولت هم‌اکنون از شبکه‌های اتریوم، ترون، پالیگان، بایننس اسمارت چین، فانتوم، آوالانچ، آپتیمیزم و آربیتروم برای نگهداری و جابه‌جایی تتر پشتیبانی می‌کند و در آینده نیز به تعداد شبکه‌های سازگار با آن اضافه خواهد شد. امکان اضافه‌کردن توکن به‌صورت دستی، نمایش نمودار تکنیکال ارزهای دیجیتال و اتصال به برنامه‌های غیرمتمرکز از طریق ابزار ولت کانکت (WalletConnect) از دیگر قابلیت‌های کاربردی لاکت ولت است.

تراست ولت (Trust Wallet)

تراست ولت یک کیف پول موبایلی سازگار با اندروید و iOS است که نسخه افزونه مرورگر آن نیز عرضه شده است. تراست ولت در کنار تتر از طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند. یکی از ویژگی‌های Trust Wallet این است که به کاربران امکان تعامل مستقیم از کیف پول با برنامه های غیرمتمرکز (DApps) را می‌دهد.

لجر نانو اس و نانو ایکس (Ledger Nano S & Nano X)

لجر نانو اس و نانو ایکس از کیف پول‌های سخت‌افزاری پرطرفدار شرکت لجر هستند که از تتر نیز پشتیبانی می‌کنند. کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر با آفلاین نگه داشتن کلیدهای خصوصی شما، یک لایه امنیتی اضافی برای دارایی‌های شما فراهم می‌کند. اگر قصد نگهداری مقدار زیادی تتر را دارید، استفاده از یک کیف پول سخت‌افزاری می‌تواند امن‌ترین گزینه باشد.

اکسدوس (Exodus)

یک کیف پول دسکتاپ و موبایل، با یک رابط کاربری ساده که به شما امکان مدیریت راحت ارزهای دیجیتال از جمله تتر را می‌دهد. همچنین با ویژگی مبادله داخلی کیف پول Exodus، می‌توانید ارزهای دیجیتال را مستقیماً در کیف پول خود معامله کنید.

اتمیک ولت (Atomic Wallet)

کیف پول اتمیک ولت یک کیف پول برای ارزهای دیجیتال است که از Tether و همچنین سایر رمز ارزهای محبوب پشتیبانی می‌کند. کیف پول اتمیک به‌عنوان یک برنامه دسکتاپ و موبایل با رابط کاربر پسند در دسترس است. کیف پول اتمیک نیز ویژگی مبادله داخلی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا ارزهای دیجیتال را مستقیماً در کیف پول معامله کنید.

امنیت تتر چگونه تامین می‌شود؟

ارز دیجیتال Tether به دو دلیل یک رمز ارز ایمن محسوب می‌شود. اول اینکه توکن‌های صادر شده‌ی تتر به طور کامل با دلار با دارایی‌های دارای ارزش دلاری پشتیبانی می‌شود که تضمین‌کننده‌ی حفظ ارزش تتر نسبت به دلار است. طبق ادعای تتر لیمیتد، این شرکت تحت ممیزی‌های منظم برای تأیید ذخایر خود قرار می‌گیرد. مورد دوم هم اینکه امنیت تتر نیز از طریق استفاده از فناوری بلاک چین تامین می‌شود. تتر روی بلاک چین‌های امنی ساخته‌شده که این موضوع امکان دستکاری یا تغییر سوابق تراکنش‌های USDT را دشوار می‌کند.

تفاوت تتر با سایر استیل کوین‌ها

برترین استیبل کوین‌های بازار USDT، دای DAI و یو اس دی سی USDC هستند که تفاوت اصلی بین آن‌ها مکانیسم مربوط به حفظ ثبات قیمت است. در حالی که USDT از مکانیسم «فیات وثیقه» برای حفظ ارزش ۱:۱ با دلار آمریکا استفاده می‌کند، سایر استیبل کوین‌ها مانند DAI و USDC از مکانیسم حفظ ثبات ارزش متفاوتی دارند. DAI از سیستمی مبتنی بر قراردادهای هوشمند برای وثیقه‌گذاری بیش از حد با ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند، به این معنی که مقدار بیشتری دارایی در قالب ارزهای دیجیتال نسبت به مقدار استیبل‌کوین‌های صادر شده، در ذخایر این استیبل کوین نگهداری می‌شوند.

تفاوت تتر و بیت کوین

تتر توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی استفاده می‌شود که می‌خواهند یک ارز دیجیتال با ثبات داشته باشند و در معرض نوسانات مشابه سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (BTC) نباشند. همچنین تتر معمولاً به عنوان وسیله‌ای برای انتقال ارزش بین صرافی‌های ارزهای دیجیتال بدون استفاده از کانال‌های بانکی سنتی استفاده می‌شود. اما بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که توسط هیچ نهاد مرکزی کنترل نمی‌شود، در یک شبکه همتا به همتا عمل می‌کند و ارزش آن توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین تتر و بیت کوین، فناوری زیربنایی آن‌ها است. تتر مبتنی بر بلاکچین‌های دیگر ساخته‌شده است، در حالی که بیت کوین از فناوری بلاک چین خود استفاده می‌کند.

مقایسه تتر و دلار

تتر (USDT) و دلار آمریکا هر دو تقریباً ارزشی برابر، اما تفاوت‌های قابل توجهی دارند. دلار آمریکا توسط دولت ایالات متحده حمایت می‌شود و یک ارز با ثبات و نوسانات کم محسوب می‌شود، در مقابل تتر یک استیبل کوین هم‌ارزش با دلار آمریکا است. در حالی که دلار آمریکا به طور گسترده‌ای پذیرفته شده و از طریق سیستم‌های بانکی سنتی قابل دسترسی است، تتر در درجه اول به عنوان یک ارز دیجیتال در مبادلات این دارایی‌ها استفاده می‌شود. دلار و تتر هر دو قابل انتقال هستند، اما تتر در مقایسه با سیستم‌های بانکی سنتی، انتقال سریع‌تر با کارمزد کمتر را ارائه می‌کند. در نهایت، دلار آمریکا به دلیل حمایت دولت نسبتاً ایمن در نظر گرفته می‌شود، در حالی که گاهی تتر به دلیل عدم‌شفافیت و نگرانی در مورد مقدار کافی ذخایر دلاری خود برای توکن‌های USDT بعضاً مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

آیا تتر قابل استخراج است؟

تتر (USDT) را نمی‌توان با ماینرها استخراج کرد. برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت‌کوین یا اتریوم، تتر بر اساس الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) یا اثبات سهام (PoS) نیست که ماینرها را ملزم می‌کند با اعتبارسنجی تراکنش‌ها، سکه‌های جدیدی را به‌عنوان پاداش برای خود ایجاد کنند.

عرضه USDT توسط Tether Limited مدیریت می‌شود که می‌تواند توکن‌های جدیدی را در صورت وجود تقاضا برای آن‌ها ایجاد کند و زمانی که برای دلار آمریکا بازخرید می‌شوند، آنها را از بین می‌برد. بنابراین، تنها راه برای به دست آوردن USDT، خرید آن از یک صرافی ارز دیجیتال مانند صرافی آنلاین نوبیتکس یا سایر پلتفرم‌های معاملاتی است که از آن پشتیبانی می‌کنند.

آموزش خرید و فروش تتر

برای خرید و فروش استیبل کوین تتر، می‌توان به صرافی‌های مختلفی که این رمز ارز را در فهرست خود لیست کرده‌اند مراجعه کرد. یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای خرید ارز دیجیتال USDT مراجعه به سایت صرافی آنلاین نوبیتکس است. برای خرید USDT ‌از صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ثبت‌نام در نوبیتکس
  • تایید حساب کاربری و احراز هویت
  • شارژ حساب به‌صورت تومانی (از طریق درگاه اینترنتی) یا با رمزارز
  • خرید ارز دیجیتال USDT

تمام این مراحل در کمتر از ۱۰ دقیقه قابل انجام است و می‌توانید به‌سرعت و آسانی در نوبیتکس ریال یا رمزارزهای خود را به تتر تبدیل کنید.

آیا تتر برای کاربران ایرانی خطرناک است؟

طبق صفحه مقررات شرکت تتر، افراد مقیم چند کشور از جمله ایران از طرف تتر تحریم شده‌ و حق استفاده از وب‌سایت تتر برای سپرده‌گذاری یا بازخرید این استیبل کوین را ندارند. با این‌حال، این محدودیت لزوماً به معنی منع مستقیم کاربران ایرانی از استفاده از توکن تتر به‌صورت عادی نیست. به‌طور کلی، سیاست تتر در مواجهه با کاربرانی ایرانی که به‌صورت خرد و در کیف پول‌های شخصی یا حساب صرافی خود از این رمزارز استفاده می‌کنند، شفاف نیست. تا به امروز کسانی که از USDT برای معامله یا خرید و فروش استفاده کرده‌اند، به‌صورت گسترده با مشکلی مواجه نشده‌اند. اما باید توجه داشت که تتر یک ارز دیجیتال متمرکز است و شرکت تتر لیمیتد امکان مسدود کردن دارایی‌های کاربران را در هر زمانی دارد. در صورت نگرانی از مسدودشدن دارایی‌های خود پیشنهاد می‌شود از استیبل کوین‌های غیرمتمرکزی مثل DAI استفاده کنید که جایگزینی غیرمتمرکز برای USDT است.

بررسی روند قیمتی تتر

تتر به‌عنوان یک استیبل کوین متصل به دلار آمریکا قیمت نسبتا ثابتی دارد و قیمت آن همواره حدود ۱ دلار است. با این حال در طول زمان به‌دلیل تقاضا و عرضه بازار، USDT نوسانات قیمتی هرچند کمی را تجربه کرده است. مثلاً اگر به نمودار زیر توجه کنید که نمودار قیمت تتر است، در مقاطعی قیمت تتر به زیر یک دلار یا بالای یک دلار رسیده است. البته این اختلاف قیمت هرگز چندان چشم‌گیر نشده است.

نمودار قیمت تتر

آیا تتر ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

باید در نظر داشت که تتر یک استیبل کوین متصل به دلار است که هدف اصلی آن حفظ ارزش است. به‌دلیل مکانیسم حفظ ثبات قیمت این ارز دیجیتال که تضمین‌کننده‌ی نسبت ارزش یک‌به‌یک آن با دلار آمریکا است، طبیعتاً نباید انتظار افزایش قیمت دلاری آن را داشته باشیم. در واقع افزایش یا کاهش قیمت دلاری تتر ابداً خبر خوبی نیست. در ایران یا کشورهای با نرخ تورم بالا اما که ذخیره دلار به‌عنوان ارزی با‌ثبات‌تر از ارز ملی رایج است، تتر نیز گزینه‌ای محبوب بین عموم مردم برای حفظ ارزش سرمایه‌شان است.

جمع‌بندی

در پایان، تتر به عنوان یک بازیگر مهم در قلمرو ارزهای دیجیتال ظاهر شده است و ثبات قیمتی و اجتناب از نوسانات را به کاربران بازار ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد. USDT از همان زمان عرضه در سال ۲۰۱۴ توانسته نظر بسیاری از فعالان بازار را به خود جلب کند و در حال حاضر به‌واسطه مزایایی مثل ارزش پایدار، تراکنش‌های سریع، کارمزد تراکنش‌های پایین، قابلیت دسترسی آسان، نقدشوندگی بالا و امکان استفاده به‌عنوان جفت‌های معاملاتی توانسته به محبوب‌ترین استیبل کوین بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شده است.

به ادعای تتر لیمیتد به ازای هر توکن USDT یک دلار آمریکا یا معادل آن دارایی در حساب بانکی تحت مدیریت این شرکت به‌منظور پشتیبانی از ارزش تتر ذخیره می‌شود، هرچند که انتقاداتی به شفافیت آن وارد است. همان‌طور که بازار ارزهای دیجیتال به تکامل خود ادامه می‌دهد، نقش استیبل کوین‌هایی مانند تتر در این بازار پررنگ‌تر می‌شود. برای خرید تتر می‌توانید به صرافی آنلاین نوبیتکس مراجعه کنید.

سؤالات متداول

چرا تتر همیشه یک دلار است؟

ارز دیجیتال تتر پشتوانه مالی دارد و با ازای هر واحد آن مقداری دلار یا اوراق بهادار در ذخایر شرکت تتر نگهداری می‌شود.

تتر می‌تواند یک کیف پول را مسدود کند؟

بله. در کد قرارداد هوشمند تتر این امکان فراهم شده است تا در صورت نیاز توکن‌های موجود در یک کیف پول را مسدود کنند.

آیا تتر برای ایرانی‌ها قابل استفاده است؟

تتر تاکنون به‌طور گسترده اقدام به تحریم کاربران ایرانی نکرده است و می‌توان از آن در ایران نیز استفاده کرد.

بهترین کیف پول تتر کدام است؟

لاکت ولت، تراست ولت و اتمیک ولت از بهترین کیف پول‌ها برای ارز دیجیتال تتر هستند.

تتر روی کدام شبکه‌ها وجود دارد؟

تتر در حال حاضر روی ۱۳ شبکه به‌صورت رسمی پشتیبانی می‌شود که مهم‌ترین آنها اتریوم، ترون، تون، بایننس اسمارت چین و آوالانچ است. برخی شبکه‌ها نیز از توکن‌های نماینده تتر به‌صورت غیررسمی پشتیبانی می‌کنند.

سلب مسئولیت: تمام مطالب مجله نوبیتکس شامل اخبار، مقالات، تحلیل‌ها، معرفی بازی‌های تلگرامی و ایردراپ‌ها، تنها با هدف آموزش یا اطلاع‌رسانی به کاربران فضای ارزهای دیجیتال منتشر می‌شود. مجله نوبیتکس به‌هیچ‌وجه توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاری، خرید و فروش یا مشارکت در پروژه‌های مرتبط با این حوزه نداشته و صرفاً با توجه به درخواست جامعه رمزارزی ایران محتوا تولید می‌کند. فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، مانند سایر بازارهای مالی، با ریسک‌هایی همراه بوده و لازم است هر شخص با تحقیق و پذیرش کامل مسئولیت این خطرات احتمالی، برای فعالیت در این حوزه تصمیم‌گیری کند.

محمدامین علی‌یاری

از سال ۲۰۲۰ به‌عنوان نویسنده محتوا، خبرنگار و محقق توی فضای ارزهای دیجیتال و بلاکچین فعالیت می‌کنم. علاقه‌مند به پیداکردن پروژه‌های نوآورانه‌ای هستم که روی کاربردپذیری کریپتو تمرکز دارن. بعضی وقت‌ها ترید هم می‌کنم، اما بیشتر طرفدار سرمایه‌گذاری بلندمدت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *