اخبار ارزهای دیجیتالاخبار بیت کوین

بررسی همبستگی بیت کوین و طلا؛ چرا رشد طلا به BTC کمک نمی‌کند؟

همبستگی بیت کوین و طلا همیشه یکی از جذاب‌ترین بحث‌های بازار ارزهای دیجیتال بوده‌ است. با رکوردزدنی طلا و عدم رشد قابل‌توجه BTC، این بحث‌ها دوباره از سر گرفته شده‌ است.

خلاصه تحلیل

  • داده‌های موجود نشان می‌دهد قیمت بیت کوین و قیمت طلا همیشه در یک راستا حرکت نمی‌کنند.
  • به نظر می‌رسد عواملی مثل احساسات سرمایه‌گذاران و شرایط اقتصادی جهان روی همبستگی BTC و طلا تاثیر می‌گذارد.

به گزارش کریپتواسلیت، از ژانویه ۲۰۲۱ تا اواسط ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۰۳) قیمت بیت کوین BTC: شاهد افت و خیزهای فراوانی بوده است.

بیت کوین در اواخر ۲۰۲۱ با رشد چشمگیری به بالای ۶۰٬۰۰۰ دلار رسید و پس از آن با اصلاح شدیدی در سال ۲۰۲۲ روبه‌رو شد. در سال ۲۰۲۳ نیز قیمت BTC با رشد قدرتمندی همراه شد. در این مدت همبستگی ۳۰ روزه و ۹۰ روزه بیت کوین و طلا غالبا پایین بودد. این موضوع نشان‌دهنده منحصر‌به‌فرد بودن‌ نوسانات BTC نسبت به نوسانات طلا است.

همبستگی قیمت بیت کوین و طلا
مقایسه همبستگی قیمت BTC و طلا از سال ۲۰۲۱ تا اواسط ۲۰۲۴

در اواخر ۳ ماهه ابتدایی ۲۰۲۴ (اوایل ۱۴۰۳) همبستگی BTC و طلا افزایش پیدا کرد؛ به طوریکه شاخص‌های ۳۰ روزه و ۹۰ روزه آن هر دو به سمت عدد ۱ متمایل شدند. این همبستگی با رشد قیمت بیت کوین به اوج بی‌سابقه تاریخی (ATH) آن در مارس ۲۰۲۴ (اسفند ۱۴۰۲) و رشد قیمت طلا به اوج آن در ماه مه (اردیبهشت) همراه شد.

با این حال همبستگی قیمت بیت کوین و طلا در ماه ژوئن (خرداد) به طرز چشمگیری کاهش یافت. این روند برای همبستگی BTC و شاخص S&P500 هم اتفاق افتاد. حالا این سوال مطرح شده است که آیا قیمت BTC و طلا می‌توانند همبستگی خود را حفظ کنند یا دوباره نسبت به هم واگرا می‌شوند.

همبستگی قیمت بیت کوین و طلا در سال ۲۰۲۴
همبستگی قیمت BTC و طلا در سال ۲۰۲۴

آیا همبستگی بیت کوین و طلا دوباره رشد می‌کند؟

مسئله این است که تاریخ نشان داده همبستگی بین BTC و طلا از عوامل مختلفی مثل رویدادهای اقتصادی، سیاست‌های بانک‌های مرکزی و تحولات تکنولوژیکی تاثیر می‌گیرد. به عنوان مثال با شیوع ویروس کرونا همبستگی این ۲ دارایی به شدت رشد کرد. به نظر می‌رسد در آن زمان سرمایه‌گذاران به دنبال پناهگاه امنی برای مبارزه نااطمینانی اقتصادی موجود می‌گشتند.

با این حال این همبستگی هرگز پایدار نبوده‌ و به ثبات لازم نرسیده‌ است. همان طور که در بالا گفتیم، این همبستگی گاهی نزدیک به صفر بوده‌ و یا حتی منفی بوده‌ و نشان داده‌ بیت کوین و طلا همیشه با هم حرکت نمی‌کنند. به عنوان مثال در اواخر سال ۲۰۲۱ با افزایش فشارهای تورمی و تشدید سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی همبستگی این ۲ دارایی کاهش یافت. به نظر می‌رسد در این زمان BTC به عنوان یک دارایی سوداگرانه عمل کرد و طلا نقش بیشتری در محافظت از ارزش داشت.

در نتیجه به نظر می‌رسد همان طور که بیت کوین به تکامل خود ادامه می‌دهد، رابطه آن با طلا نیز تغییر می‌کند. به عبارت دیگر همبستگی بین این دو دارایی تحت تاثیر عواملی مثل شرایط کلان اقتصادی، احساسات سرمایه‌گذاران و پذیرش BTC به عنوان یک دارایی سوداگرانه یا ابزاری برای ذخیره ارزش قرار می‌گیرد.

احمد محمدیان

من فعالیتم در حوزه بلاکچین رو از تولید محتوا به صورت فریلنسری شروع کردم و کم کم با علاقه‌ای که به ریاضیات داشتم به این حوزه هم علاقه‌مند شدم. دوست دارم تو این حوزه تا جای ممکن تحقیق کنم و منطق پروژه‌های بلاکچینی رو متوجه بشم و معتقدم این موضوع میتونه به تحلیل‌های ما کمک بیشتری کنه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *