تحلیل آنچینتحلیل ارز‌های دیجیتال

تحلیل بیت کوین؛ آیا BTC وارد بازار نزولی شده است؟

بیت کوین در روز قبل نتوانست موقعیتش در بالای محدوده ۶۰٬۰۰۰ دلار را حفظ کند. همین مسئله گمانه‌زنی‌های زیادی به وجود آورده است.

خلاصه تحلیل

  • BTC در حفظ محدوده ۶۰٬۰۰۰ دلار شکست خورد.
  • با این حال داده‌های آنچین نشان می‌دهد بازار صعودی آن همچنان ادامه دارد.

به گزارش کوین تلگراف، بیت کوین BTC: هنوز نتوانسته‌ است رکورد خود در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۲) را پس بگیرد. با این حال یک تحلیلگر باور دارد که طبق ۲ شاخص مهم، بازار صعودی بیت کوین ادامه دارد.

به عبارت دقیق‌تر اکسل آدلر (Axel Adler)، محقق وب سایت کریپتوکوانت (CryptoQuant)، به ۲ شاخص حباب در برابر شکست ساختار بازار (Bubble vs. Crush Market Structure) و MVRV Z-score اشاره کرده است. او تاکید کرده است:

می‌توانیم ببینیم که چرخه گاوی (صعودی) به‌طور پیوسته و بدون ناهنجاری‌های قابل توجه یا جهش‌های شدید در حال توسعه است.

آدلر تاکید کرد که شاخص حباب در برابر شکست ساختار بازار به کف خود یعنی ۱.۰۲ رسیده‌ و نشان داده‌ قیمت بیت کوین حباب ندارد. حباب قیمتی زمانی شکل می‌گیرد که ارزش بازار BTC سریع‌تر از ارزش واقعی آن رشد می‌کند.

شاخص حباب در برابر شکست ساختار بازار بیت کوین
شاخص حباب در برابر شکست ساختار بازار BTC

زمانی که BTC به بالای محدوده ۷۳٬۰۰۰ دلار رسیده‌ بود؛ این شاخص تا محدوده ۱.۵ رشد کرده بود. بعد از این اتفاق بیت کوین در کم‌تر از یک هفته ۱۶ درصد سقوط کرد و به زیر محدوده ۶۲٬۰۰۰ دلار رسید.

نمودار قیمت بیت کوین
نمودار قیمت بیت کوین

بیت کوین همچنان در تلاش است سطح مهم ۶۰٬۰۰۰ دلار را حفظ کند. شایان ذکر است که از ۲۲ جولای (۱ مرداد) BTC در یک رنج ۴۰ درصدی (از کف ۴۹٬۸۴۲ دلار تا سقف ۶۹٬۷۹۹ دلار) قرار داشت.

آدلر همچنین خاطرنشان کرد که میانگین متحرک ۳۰ روزه (DMA) شاخص MVRV Z-Score به محدوده ۱.۸ رسیده‌ است. این شاخص به طور میانگین در سال به ۱.۶ می‌رسد. رشد آن نشان می‌دهد که بیت کوین کمی بیش از حد ارزش‌گذاری شده‌ و ممکن است یک اصلاح جدید در راه باشد.

شاخص ذکر است که در مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹) این شاخص به محدوده ۵ رسیده بود اما حدود ۳ ماه با سقوطی ۴۵ درصدی به محدوده ۳۲٬۸۲۷ رسید. در نتیجه هر دوی این شاخص‌ها نشان می‌دهد که که آیا بیت کوین بیش از حد ارزش‌گذاری شده‌ است یا خیر.

شاخص حباب در برابر شکست ساختار بازار و MVRV Z-score
شاخص حباب در برابر شکست ساختار بازار و MVRV Z-score

آدلر تاکید کرد:

تا زمانی که این شاخص‌ها با رشد خیلی زیادی روبه‌رو نشوند، می‌توان گفت که بازار بیت کوین همچنان صعودی است. ما در مرحله خسته‌کننده هستیم. این مرحله قبل و بعد از هاوینگ رخ می‌دهد.

کوثر ایزک شیریان

تو دانشگاه اقتصاد خوندم و خیلی اتفاقی وارد بخش اخبار کریپتو شدم. اما خیلی طول نکشید که عاشق رویای غیرمتمرکزسازیش شدم. به اقتصاد کلان و تحلیل تکنیکال علاقه زیادی دارم ولی هیچ وقت نمی‌تونم به بازار NFTها بی‌اعتنا باشم. بی‌صبرانه هم منتظرم تا کاربردهای کریپتو تو دنیای واقعی بیشتر بشه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *