تحلیل ارز‌های دیجیتالتحلیل تکنیکال

تحلیل بیت کوین؛ دلیل کاهش امروز قیمت BTC چیست؟

قیمت بیت کوین در چند روز اخیر به طرز چشمگیری کاهش یافته است و انتظار می‌رود گزارش بازار کار در ایالات متحده نقشی اساسی در روند کوتاه مدت آن ایفا کند.

خلاصه تحلیل

  • بیت کوین در این هفته همزمان با انتشار داده‌های بازار کار در ایالات متحده و نگرانی‌ها از وقوع رکود اقتصادی، با کاهش قیمت همراه بوده است.
  • تحلیل تکنیکال نمودار ۴ ساعته بیت کوین نشان می‌دهد که در صورت تکمیل بخش شکست الگو کنج صعودی، قیمت آن می تواند تا ۵۴٬۰۰۰ دلار کاهش پیدا کند.

به گزارش کوین تلگراف، قیمت بیت کوین BTC: امروز به همراه سایر بازارهای پرریسک دنیا به دلیل نگرانی‌ها از چشم‌انداز اقتصادی کاهش یافته است.

سایه ریسک رکود روی بیت کوین و بازار سهام

قیمت بیت کوین در تاریخ ۴ سپتامبر (۱۴ شهریور) به کمترین میزان ماهانه خود در ۵۵٬۶۰۰ دلار رسید. به طور مشابه شاخص S&P500 حدود ۰.۴ درصد سقوط کرده است.

مقایسه عملکرد قیمت بیت کوین و شاخص S&P500
مقایسه عملکرد قیمت بیت کوین و شاخص S&P500

معامله‌گران علاوه بر اینکه منتظر داده‌های اقتصادی کلیدی هستند تا ببینند آیا ایالات متحده به سمت رکود اقتصادی پیش می‌رود و چگونه فدرال رزرو سیاست‌های خود را تنظیم می‌کند، برای نوسانات در بازار ارز دیجیتال نیز آماده می‌شوند.

پس از آنکه داده‌های اخیر نشان داد که فعالیت‌های تولیدی برای پنجمین ماه متوالی در حال کاهش است، گزارش مشاغل که در تاریخ ۴ سپتامبر (۱۴ شهریور) منتشر شد، احتمالا سیگنالی از سرد شدن بازار کار باشد. با تغییر نگرانی‌ها از روند تورم به روند رشد اقتصادی، داده‌های ضعیف اقتصاد کلان فشارهایی بر بازار سهام و دارایی‌های ریسکی مانند ارزهای دیجیتال وارد می‌کند.

به عنوان مثال، انتظارات برای سرد شدن بازار کار با خروج ۲۸۷.۸۰ میلیون دلار سرمایه از صندوق‌های ETF بیت کوین همراه بوده است که طولانی‌ترین دوره خروج سرمایه از ژوئن (خرداد) تاکنون را نشان می‌دهد.

نمودار جریان خالص سرمایه به صندوق‌های ETF بیت کوین
نمودار جریان خالص سرمایه به صندوق‌های ETF بیت کوین

تحلیل بازارهای مشتقه بیت کوین

کاهش قیمت بیت کوین اخیرا با کاهش اوپن اینترست (OI) در بازارهای فیوچر آن همراه بوده است.

میزان قراردادهای آتی بیت کوین در بازار فیوچرز در تاریخ ۴ سپتامبر معادل ۳۰ میلیارد دلار محاسبه شده است که نسبت به اوج ۳۷.۵۰ میلیارد دلاری آن در ماه جولای (تیر) کاهش چشمگیری را تجربه کرده است. این کاهش نشان‌دهنده آن است که معامله‌گران در خصوص عملکرد بیت کوین در آینده نزدیک مطمئن نیستند و از این رو موقعیت‌های باز خود در بازارهای فیوچرز را کاهش داده‌اند.

نمودار اوپن اینترست بازار فیوچرز بیت کوین
نمودار اوپن اینترست بازار فیوچرز بیت کوین

علاوه بر این داده‌های روزانه نشان می‌دهد که فاندینگ ریت (Funding rate) بازار فیوچرز نیز کاهش یافته است. فاندینگ ریت بیت کوین از مقدار ۰.۰۰۷۴ درصد در ۳ سپتامبر (۱۳ شهریور) به ۰.۰۰۰۷ درصد در تاریخ ۴ سپتامبر کاهش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که تقاضا برای پوزیشن‌های لانگ (Long) کاهش یافته است.

به عبارت دیگر، تعداد کمتری از معامله‌گران به رشد قیمت بیت کوین در کوتاه مدت امیدوار هستند. این موضوع سیگنال دیگری از کاهش ریسک قبل از انتشار گزارش بازار کار در آمریکا است.

تحلیل قیمت بیت کوین

تحلیل تکنیکال نمودار ۴ ساعته بیت کوین نشان می‌دهد که کاهش اخیر قیمت در تاریخ ۴ سپتامبر بخشی از مرحله شکست در یک الگوی کنج صعودی است.

الگو کنج صعودی توسط دو خط روند صعودی همگرا تشکیل می‌شود. این الگو زمانی تکمیل می‌شود که قیمت بیت کوین به طرز قاطعانه‌ای خط روند پایینی الگو را شکسته و به اندازه بیشترین فاصله دو خط روند به سمت پایین سقوط کند.

نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین

در نتیجه هدف پایینی الگو کنج صعودی برای سپتامبر (شهریور) در سطح ۵۴٬۰۰۰ دلار قرار دارد که حدود ۴.۵ درصد از قیمت فعلی آن پایین‌تر است.

در طرف مقابل، بازگشت قیمت بیت کوین از حمایت فعلی آن یعنی سطح ۰.۶۱۸ فیبوناچی اصلاحی (سطح ۵۶٬۳۰۰ دلار) می‌تواند ساختار الگو کنج صعودی را بی‌اعتبار کند. در نتیجه این بازگشت قیمت می‌تواند بیت کوین را به سمت هدف ۰.۳۸۲ فیبوناچی اصلاحی در سطح ۵۹٬۰۰۰ دلار یا ۵ درصد افزایش قیمت از سطوح فعلی هدایت کند.

این سطح منطبق با میانگین متحرک نمایی ۵۰ دوره‌ای (موج قرمز رنگ، ۵۸٬۹۷۱ دلار) است.

سلب مسئولیت: تمام مطالب مجله نوبیتکس شامل اخبار، مقالات، تحلیل‌ها، معرفی بازی‌های تلگرامی و ایردراپ‌ها، تنها با هدف آموزش یا اطلاع‌رسانی به کاربران فضای ارزهای دیجیتال منتشر می‌شود. مجله نوبیتکس به‌هیچ‌وجه توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاری، خرید و فروش یا مشارکت در پروژه‌های مرتبط با این حوزه نداشته و صرفاً با توجه به درخواست جامعه رمزارزی ایران محتوا تولید می‌کند. فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، مانند سایر بازارهای مالی، با ریسک‌هایی همراه بوده و لازم است هر شخص با تحقیق و پذیرش کامل مسئولیت این خطرات احتمالی، برای فعالیت در این حوزه تصمیم‌گیری کند.

احمد محمدیان

من فعالیتم در حوزه بلاکچین رو از تولید محتوا به صورت فریلنسری شروع کردم و کم کم با علاقه‌ای که به ریاضیات داشتم به این حوزه هم علاقه‌مند شدم. دوست دارم تو این حوزه تا جای ممکن تحقیق کنم و منطق پروژه‌های بلاکچینی رو متوجه بشم و معتقدم این موضوع میتونه به تحلیل‌های ما کمک بیشتری کنه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *