تحلیل ارز‌های دیجیتالتحلیل تکنیکال

رکوردزدنی دامیننس بیت کوین و سقوط ETH/BTC؛ امیدی به آلت کوین‌ها هست؟

هرچند بسیاری از معامله‌گران منتظر رشد آلت کوین‌ها هستند؛ دامیننس بیت کوین به رکورد جدیدی در چند سال گذشته رسیده‌ و قیمت اتریوم نسبت به بیت کوین (ETH/BTC) تا کف ۴۲ ماهه خود سقوط کرده است.

به گزارش کوین تلگراف، دامیننس بیت کوین تا سطح ۵۸ درصد رشد کرده و بسیاری از معامله‌گران نگران آلت کوین‌های خود هستند.

سقوط ETH/BTC

قیمت اتریوم در برابر بیت کوین (ETH/BTC) به کم‌ترین میزان در سه سال و نیم گذشته و به سطوحی رسیده‌ که آخرین بار در سال ۲۰۲۱ مشاهده شده‌ بود.

به گفته الکس تورن (Alex Thorn)، رییس تحقیقات شرکت Galaxy، این امر می‌تواند فشار منفی بیشتری را برای اتریوم ایجاد کند. تورن تاکید کرده است:

ETH/BTC برای اولین بار در ۳.۵ سال گذشته به ۰.۰۳ رسیده‌ است. علاوه بر این ETH/BTC بعد از ارتقای مرج ۵۳ درصد سقوط کرده است. چه چیزی این روند نزولی را متوقف می‌کند؟

ETH/BTC
روند ETH/BTC

برخی دیگر نیز معتقدند که اتریوم می‌تواند به روند نزولی‌اش ادامه دهد. فرد کروگر (Fred Krueger)، سرمایه‌گذار و ریاضیدان محبوب، خاطرنشان کرد که ETH/BTC در آستانه سقوط قرار دارد. کروگر با انتشار تصویر زیر اضافه کرد که همه ETFهای اسپات «به طور یکسان عمل نمی‌کنند».

مقایسه عملکرد ETFهای اسپات اتریوم و بیت کوین
مقایسه عملکرد ETFهای اسپات اتریوم و بیت کوین

بعضی از معامله‌گران باور دارند که جریان خروج سرمایه ETFهای اسپات اتریوم می‌تواند دلیل کاهش قیمت آن باشد. این در حالی است که به نظر می‌رسد عملکرد نسبتاً خوب ETFهای اسپات بیت کوین در رشد آن موثر بوده‌اند.

از زمان راه‌اندازی ETFهای اسپات اتریوم، این صندوق‌ها به طور خالص ۵۸۱ میلیون دلار از دست دادند. در این میان ETF اسپات شرکت گری‌اسکیل ۲.۷ میلیارد دلار جریان خروج سرمایه داشت.

جریان ورود و خروج سرمایه ETFهای اسپات اتریوم
جریان ورود و خروج سرمایه ETFهای اسپات اتریوم

رشد دامیننس بیت کوین

در ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور)، دامیننس بیت کوین به ۵۸ درصد رسید و نشان داد که هنوز نمی‌خواهد کنترل بازار را به آلت کوین‌ها بدهد. این بالاترین نرخ شاخص مذکور از اوایل سال ۲۰۲۱ بود.

در این روز تحلیلگر مشهوری به اسم رکت کپیتال (Rekt Capital) خاطرنشان کرد که کندل هفتگی دامیننس بیت کوین برای اولین بار از آوریل ۲۰۱۹ (فروردین ۱۳۹۸) بالای محدوده ۵۷.۶۸ درصد بسته‌ شده‌ است. او سپس ادامه داد:

دامیننس بیت کوین تاریخ‌ساز شده است. برای اولین بار از آوریل ۲۰۱۹ کندل هفتگی بالای ۵۷.۶۸ درصد (سبز) بسته شده است. این اتفاق ۵ سال پیش افتاده بود! آخرین باری که چنین کلوز کندل هفتگی رخ داد، یک روند صعودی چند ماهه دامیننس بیت کوین را به ۷۱ درص (قرمز) رساند.

دامیننس بیت کوین
دامیننس بیت کوین

آیا اتریوم به کف خود رسیده‌ است؟

به گفته تحلیلگری به اسم Anbessa اصلاح ETH/BTC می‌تواند کف آن قبل از یک حرکت صعودی باشد. او با انتشار تصویر زیر تاکید کرده است:

بازگشت ETH/BTC به ناحیه ۰.۳۸۲ فیبوناچی در ۰.۰۳۸۴۵ BTC. این باید کف باشد.

نمودار ETH/BTC آلت کوین‌ها
نمودار ETH/BTC

سایر تحلیلگران هم منتظر یک افزایش بالقوه هستند. برای مثال تحلیلگر مشهوری به اسم Hedgex به شاخص قدرت نسبی پایین (RSI) روند ETH/BTC اشاره کرده است. این تحلیلگر تاکید کرده است:

ETH/BTC تنها ۵ بار در تاریخ به این بخش از ناحیه اشباع فروش سقوط کرده است. هر بار هم به شدت رشد کرد.

روند ETH/BTC از سال ۲۰۱۶ آلت کوین‌ها
روند ETH/BTC از سال ۲۰۱۶

سلب مسئولیت: تمام مطالب مجله نوبیتکس شامل اخبار، مقالات، تحلیل‌ها، معرفی بازی‌های تلگرامی و ایردراپ‌ها، تنها با هدف آموزش یا اطلاع‌رسانی به کاربران فضای ارزهای دیجیتال منتشر می‌شود. مجله نوبیتکس به‌هیچ‌وجه توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاری، خرید و فروش یا مشارکت در پروژه‌های مرتبط با این حوزه نداشته و صرفاً با توجه به درخواست جامعه رمزارزی ایران محتوا تولید می‌کند. فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، مانند سایر بازارهای مالی، با ریسک‌هایی همراه بوده و لازم است هر شخص با تحقیق و پذیرش کامل مسئولیت این خطرات احتمالی، برای فعالیت در این حوزه تصمیم‌گیری کند.

کوثر ایزک شیریان

تو دانشگاه اقتصاد خوندم و خیلی اتفاقی وارد بخش اخبار کریپتو شدم. اما خیلی طول نکشید که عاشق رویای غیرمتمرکزسازیش شدم. به اقتصاد کلان و تحلیل تکنیکال علاقه زیادی دارم ولی هیچ وقت نمی‌تونم به بازار NFTها بی‌اعتنا باشم. بی‌صبرانه هم منتظرم تا کاربردهای کریپتو تو دنیای واقعی بیشتر بشه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *