اخبار ارزهای دیجیتالاخبار بیت کوین

شبکه HBO از هویت ساتوشی ناکاموتو رونمایی کرد: پیتر تاد!

مستند جدید شبکه HBO که به دنبال افشای هویت ساتوشی ناکاموتو بود؛ پیتر تاد، توسعه‌دهنده‌‌ نرم‌افزار بیت کوین کور، را به عنوان خالق این ارز دیجیتال معرفی کرده است.

خلاصه خبر

  • مستند شبکه HBO ادعا می‌کند که پیتر تاد، توسعه‌دهنده نرم‌افزار Bitcoin Core، خالق واقعی بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو است.
  • در این مستند دلایل سازنده‌ آن برای اثبات این ادعا آورده‌ شده‌ است. با این حال پیتر تاد پس از پخش آن در شبکه‌های اجتماعی، این ادعا را رد کرده است.

به گزارش کوین تلگراف، کالن هوبک (Cullen Hobak)، سازنده مستند پول الکتریکی: معمای بیت کوین (Money Electric: The Bitcoin Myster)، بعد از روبه‌رو شدن‌ با پیتر تاد و آدام بک، بنیان‌گذار شرکت بلاک استریم، ادعا کرد که تاد خالق بیت کوین است. شایان ذکر است که تاد یک توسعه‌دهنده کانادایی است. این مستند با یک جمله از پیتر تاد (Peter Todd) در پاسخ به یک سوال چالش‌برانگیز از هوبک به پایان می‌رسد:

خب، آره، من ساتوشی ناکاموتو هستم.

البته این حرف پیتر تاد را نمی‌توان دلیل محکمی برای اثبات این دانست که او خالق بیت کوین BTC: است. در واقع پیتر تاد به دلیل استفاده از عبارت «من ساتوشی هستم» برای حفظ حریم خصوصی خالق واقعی بیت کوین مشهور است.

پیتر تاد بارها قبل از انتشار این مستند و به صورت عمومی، ادعای خلق بیت کوین را رد کرده بود. او همچنین پس از انتشار کلیپ‌هایی از این مستند پیش از انتشار اصلی آن در شبکه HBO، نتیجه‌گیری هوبک را زیر سوال برده‌ بود.

علاوه بر این او پس از انتشار این مستند در شبکه‌های اجتماعی، فرضیه ساتوشی ناکاموتو بودن‌ِ خود را رد کرد. تاد در پاسخ به شخص دیگری در توییتر که او را به گفتن‌ واقعیت دعوت کرده بود، نوشت:

من ساتوشی نیستم.

من ساتوشی نیستم
توییت پیتر تاد درباره اینکه ساتوشی ناکاموتو نیست.

او بارها در مورد اینکه ساتوشی است، شوخی کرده بود. تاد در پادکست What Bitcoin Did در سال ۲۰۱۹ به پیتر مک‌کورمک (Peter McCormack)، مجری برنامه، گفت:

من ساتوشی هستم؛ همانطور که بقیه هم هستند.

او در این پادکست عنوان کرده بود که وقتی برای اولین بار بیت کوین را خریده‌ بود؛ قیمت آن فقط ۲۰ سنت بود. این زمان تقریباً اکتبر سال ۲۰۱۰ (مهر ۱۳۸۹) یعنی دو سال پس از انتشار وایت پیپر بیت کوین در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ (۱۰ آبان ۱۳۸۷) است.

چرا پیتر تاد ممکن است ساتوشی ناکاموتو باشد؟

دلیل سازنده‌ مستند مذکور برای معرفی پیتر تاد به عنوان ساتوشی ناکاموتو این است که تاد در یک پیام در یک چت ادعا کرده بود که او «برترین متخصص جهان در زمینه فدا کردن بیت کوین‌های خود» است. علاوه بر این او گفته‌ بود که «این کار را انجام داده‌ و آن را به صورت دستی انجام داده‌ است».

کالن هوبک این پیام‌ها را اینگونه تعبیر کرده‌ که پیتر تاد یک بار برای همیشه دسترسی خود به ۱.۱ میلیون بیت کوین (معادل ۶۹.۴ میلیارد دلار) را از بین برده‌ و در نتیجه او ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، است.

هوبک قبل از انتشار این مستند، دلایل خود را برای پنهان شدن‌ خالق بیت کوین ارائه کرده بود. او تاکید کرده بود:

چی می‌شد اگر دلیل واقعی استفاده از نام ساتوشی، برای این بوده که مردم بیت کوین را جدی بگیرند؟ تا آنها باور کنند که بیت کوین توسط یک متخصص رمزنگاری واقعی ساخته شده و کار یک بچه مدرسه‌ای نبوده است؟

احمد محمدیان

من فعالیتم در حوزه بلاکچین رو از تولید محتوا به صورت فریلنسری شروع کردم و کم کم با علاقه‌ای که به ریاضیات داشتم به این حوزه هم علاقه‌مند شدم. دوست دارم تو این حوزه تا جای ممکن تحقیق کنم و منطق پروژه‌های بلاکچینی رو متوجه بشم و معتقدم این موضوع میتونه به تحلیل‌های ما کمک بیشتری کنه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *