افراد کلیدی

پیتر تاد کیست؟ چرا Peter Todd ممکن است ساتوشی ناکاموتو باشد؟

مستند Money Electric: The Bitcoin Mystery شبکه HBO ادعا کرده که پیتر تاد (Peter Todd)، خالق ناشناس بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو، است. او سال‌ها است که در بازار کریپتو فعالیت می‌کند. به خاطر همین برای بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتال این ادعا خیلی عجیب بود. همین مسئله باعث شده که بحث‌های زیادی در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد شود. اما پیتر تاد کیست و چرا HBO ادعا می‌کند او ساتوشی ناکاموتو است؟

پیتر تاد کیست؟

پیتر تاد یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار از کشور کانادا است. او ۳۹ سال سن دارد و مدت‌ها است که به عنوان توسعه‌دهنده نرم‌افزار بیت کوین کور (Bitcoin Core)، مشاور و توسعه‌دهنده سایر نرم‌افزارهای رمزنگاری و بلاک چینی فعالیت می‌کند.

تاد از معدود افرادی است که قبل از ناپدید شدن ناکاموتو در سال ۲۰۱۱ به طور علنی با او در مورد کد و ویژگی‌های بیت کوین صحبت می‌کرد و در توسعه آن مشارکت داشت. کالن هابک (Cullen Hoback)، کارگردان مستند HBO، برای اثبات ادعای خود بارها به این ارتباطات اشاره کرده است.

ثبت نام سریع در نوبیتکس

در زمان انتشار وایت پیپر بیت کوین، تاد ۲۳ ساله بود. او در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که در ۱۵ سالگی با هال فینی (Hal Finney)، یکی از توسعه‌دهندگان اولیه بیت کوین و آدام بک (Adam Back)، مخترع Hashcash، ارتباط برقرار کرده بود. تاد از سال ۲۰۱۴ به عنوان توسعه‌دهنده بیت کوین کور و از سال ۲۰۱۵ به عنوان مشاور هیئت مدیره پلتفرم Verisart فعالیت می‌کند.

او در سال ۲۰۰۱ هم به مدت سه ماه به عنوان توسعه‌دهنده سیستم لینوکس کار می‌کرد. در همان سالی که وایت پیپر بیت کوین منتشر شد، پیتر تاد به عنوان یک طراح الکترونیک در Gedex Inc شروع به کار کرد. او از سال ۲۰۱۴ سِمت‌های سطح بالایی در صنعت کریپتو داشته است. برای مثال او به عنوان دانشمند ارشد Mastercoin، یک ارز دیجیتال و پروتکل ارتباطاتی که روی بلاک چین بیت کوین ساخته شده، فعالیت می‌کرده است.

تاد همچنین از سال ۲۰۱۴ دانشمند ارشد Dark Wallet (یک کیف پول متن باز مبتنی بر بیت کوین) است. در سال ۲۰۱۶ او در مراسم راه‌اندازی Zcash شرکت کرد اما بعداً اعلام کرد که مشارکتش بی‌فایده بود چون دیگر مطمئن نیست که تنظیمات مورد اعتماد Zcash را می‌توان یک محاسبات چند جانبه نامید.

چرا پیتر‌‌ تاد ممکن است ساتوشی ناکاموتو باشد؟

کالن هابک در مستند خود درباره پیتر تاد ادعا کرد:

اگر دلیل واقعی استفاده از اسم ساتوشی و ناشناس ماندن او این باشد که مردم بیت کوین را جدی بگیرند، چه؟ آن‌ها با این اسم باور می‌کردند که بیت کوین توسط یک آدم معروف و متخصص ساخته شده؛ نه یک بچه مدرسه‌ای.

صبحت‌های او به این واقعیت اشاره دارد که تاد زمان راه‌اندازی بیت کوین در سال ۲۰۰۸ در اوایل دهه ۲۰ خود بود و مدرک هنرهای زیباییش را به پایان می‌رساند. هابک ادامه داد:

من فکر می‌کنم جان دیلون (John Dillon) برای این ایجاد شد تا شما بتوانید سازوکار Replace-by-Fee را معرفی کنید؛ مفهومی که از سال‌ها قبل به آن فکر می‌کردید اما به یک پوشش نیاز داشتید. همان طور که برای پست سال ۲۰۱۰ به یک پوشش نیاز داشتید.

جان دیلون یک کاربر ناشناس در بیت‌کوین‌تک (BitcoinTalk) بود که برخی باور داشند با سازمان‌های اطلاعاتی ارتباط دارد. این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که او ایده‌هایی را مطرح کرده بود که به نظر می‌رسید به نفع مقامات و سازمان‌های دولتی است. علاوه بر این تئوری هابک بر اساس پیامی است که تاد در آن ادعا می‌کند:

من متخصص برجسته جهان در مورد چگونگی قربانی کردن بیت کوین‌های خودم هستم. من خودم با دست‌های خودم این کار را انجام داده‌ام.

هابک باور دارد که تاد در این پیام اعتراف کرده است دسترسی خود به ۱.۱ میلیون بیت کوین را از بین برده‌ است.

واکنش پیتر تاد به ادعای مستند HBO

تاد در مستند مذکور به هابک می‌گوید:

این مسخره است. وقتی این حرف‌ها را در مستندتان پخش کنید و طرفداران بیت کوین آن را تماشا کنند، خیلی خنده‌دار خواهد بود.

در بیانیه‌ای به Coindesk، تاد تاکید کرد که او ساتوشی ناکاموتو نیست و ادعای هابک صحت ندارد. او ادعای مذکور را هم قبل از پخش مستند و هم بعد از پخش آن انکار کرد و بارها به صراحت اعلام کرد که ساتوشی ناکاموتو نیست.

تحلیلگران BitMEX Research هم تاکید کردند که برخی از شواهد ارائه‌شده در مستند هابک به وضوح مضحک است و هیچ دلیلی برای باور آن وجود ندارد.

سلب مسئولیت: تمام مطالب مجله نوبیتکس شامل اخبار، مقالات، تحلیل‌ها، معرفی بازی‌های تلگرامی و ایردراپ‌ها، تنها با هدف آموزش یا اطلاع‌رسانی به کاربران فضای ارزهای دیجیتال منتشر می‌شود. مجله نوبیتکس به‌هیچ‌وجه توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاری، خرید و فروش یا مشارکت در پروژه‌های مرتبط با این حوزه نداشته و صرفاً با توجه به درخواست جامعه رمزارزی ایران محتوا تولید می‌کند. فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، مانند سایر بازارهای مالی، با ریسک‌هایی همراه بوده و لازم است هر شخص با تحقیق و پذیرش کامل مسئولیت این خطرات احتمالی، برای فعالیت در این حوزه تصمیم‌گیری کند.

کوثر ایزک شیریان

تو دانشگاه اقتصاد خوندم و خیلی اتفاقی وارد بخش اخبار کریپتو شدم. اما خیلی طول نکشید که عاشق رویای غیرمتمرکزسازیش شدم. به اقتصاد کلان و تحلیل تکنیکال علاقه زیادی دارم ولی هیچ وقت نمی‌تونم به بازار NFTها بی‌اعتنا باشم. بی‌صبرانه هم منتظرم تا کاربردهای کریپتو تو دنیای واقعی بیشتر بشه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *