تحلیل آنچینتحلیل ارز‌های دیجیتال

آیا کاهش قیمت بیت کوین تا سطح ۶۷٬۰۰۰ دلار نگران‌کننده است؟

روز گذشته قیمت بیت کوین پس از ناتوانی در فتح ۷۰٬۰۰۰ دلاری، با اصلاح مواجه شد و به سطح ۶۷٬۰۰۰ دلار بازگشت.

خلاصه خبر

  • علی‌رغم کاهش قیمت بیت‌ کوین، شاخص‌های بازار فیوچرز هیچ نشانه‌ای از ترس در بازار را نشان نمی‌دهند.
  • بیت‌ کوین در ۴۰ روز گذشته بیش‌ از ۸۰ درصد با شاخص S&P500 همبستگی داشته است.

به گزارش کوین تلگراف، قیمت بیت کوین BTC: در ۲۱ اکتبر (۳۰ مهر) با کاهش به سطح ۶۷٬۰۰۰ دلار، تمام سودهای حاصل از ۳ روز قبل خود را از بین برد. برخی از تحلیلگران معتقدند که دلیل این اصلاح قیمت، به کاهش ریسک سرمایه‌گذارانی مرتبط است که نگران سرایت اتفاقات بازارهای سنتی به بازار بیت کوین بوده‌اند. این در حالیست که شاخص‌های بازارهای مشتقه بیت‌ کوین به طور چشمگیری ثابت باقی مانده‌اند.

علی‌رغم نگرانی‌ها از اینکه اقتصادهای متعددی ممکن است مومنتوم خود را از دست دهند و یا توانایی دولت برای بازپرداخت بدهی‌های خود ضعیف‌تر شده باشد، تقاضا برای مشتقات بیت کوین به عنوان ابزاری برای پوشش ریسک، به قوت خود باقی مانده است. اگر نهنگ‌ها یا آربیتراژگران پیش‌بینی می‌کردند که کاهش قیمت بیت‌ کوین ادامه خواهد داشت، این شاخص‌ها نیز باید نوسانات بیشتری را نشان می‌دادند.

ثبت نام سریع در نوبیتکس

بررسی بازار فیوچرز بیت کوین

شاخص پریمیوم فیوچرز بیت کوین در روز ۲۱ اکتبر (۳۰ مهر) تنها مقدار کمی جابه‌جا شد. این شاخص در بازارهای خنثی در محدوده ۵ تا ۱۰ درصد نوسان می‌کند. قیمت‌های بالاتر برای قراردادهای ماهانه فیوچرز بیت کوین، نشان‌دهنده دوره تسویه طولانی‌تری است و زمانیکه شاخص پریمیوم آن از ۱۰ درصد بیشتر شود، سیگنالی از احساسات صعودی را نشان می‌دهد.

نرخ پریمیوم فیوچرز بیت کوین
نرخ پریمیوم فیوچرز بیت کوین

پریمیوم سالانه (نرخ پایه) در این روز حتی با کاهش قیمت بیت‌ کوین به سطح ۶۷٬۰۰۰ دلار، بالاتر از ۹ درصد باقی ماند. با این حال قبل از نتیجه‌گیری قطعی، باید دید که آیا این احساسات مختص بازار فیوچرز بیت کوین بوده است یا نه. اگر تنها نمودار قیمت را مد نظر قرار دهیم، به نظر می‌رسد که تحرکات قیمت بیت‌ کوین، تقلیدی از عملکرد روزانه بازار سهام بوده است.

مقایسه شاخص S&P500 و قیمت بیت کوین
مقایسه شاخص S&P500 و قیمت بیت کوین

عارف حسین (Arif Husain) یکی از مدیران شرکت تی‌راو پرایس (T. Rowe Price) به بلومبرگ گفت نرخ بازدهی اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات متحده در ۶ ماه آینده به آستانه ۵ درصد خواهد رسید، که این موضوع ناشی از افزایش انتظارات تورمی و نگرانی‌ها درباره هزینه‌های مالی دولت است. زمانیکه بازدهی‌ها با فروش اوراق توسط سرمایه‌گذاران افزایش می‌یابد، نشان‌دهنده این خواهد بود که معامله‌گران به دنبال بازدهی‌های بالاتری هستند.

عارف حسین توضیح داد که دولت با صدور بدهی‌های جدید، بازار را اشباع می‌کند. این در حالیست که فدرال رزرو در تلاش است با کاهش ترازنامه خود، تورم را کنترل کرده و از داغ شدن بیش از حد اقتصاد جلوگیری کند. بدهی‌های ایالات متحده از مرز ۱ تریلیون در سال عبور کرده و این موضوع بانک مرکزی را به کاهش نرخ بهره وادار کرده است.

همبستگی بیت کوین و شاخص S&P 500

در بحبوحه عدم قطعیت از چشم‌انداز اقتصاد کلان، شک، ترس و عدم قطعیت (فاد یا FUD) به طور قابل توجهی روی روند قیمت بیت‌ کوین تاثیر گذاشته است.

معمولا بیت‌‌ کوین به عنوان یک دارایی که تحت تاثیر بازارهای سنتی قرار نمی‌گیرد، در نظر گرفته می‌شود. این موضوع در بازه‌هایی نیز کاملا مشهود بوده به طوریکه رفتار قیمت آن با شاخص S&P500 به صورت کامل متفاوت بوده است. با این حال در ۴۰ روز اخیر، همبستگی قیمت بیت کوین با این شاخص، بالاتر از ۸۰ درصد بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که این دو دارایی، در یک راستا حرکت کرده‌اند.

همبستگی بیت کوین و شاخص S&P500
همبستگی بیت‌ کوین و شاخص S&P500

سلب مسئولیت: تمام مطالب مجله نوبیتکس شامل اخبار، مقالات، تحلیل‌ها، معرفی بازی‌های تلگرامی و ایردراپ‌ها، تنها با هدف آموزش یا اطلاع‌رسانی به کاربران فضای ارزهای دیجیتال منتشر می‌شود. مجله نوبیتکس به‌هیچ‌وجه توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاری، خرید و فروش یا مشارکت در پروژه‌های مرتبط با این حوزه نداشته و صرفاً با توجه به درخواست جامعه رمزارزی ایران محتوا تولید می‌کند. فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، مانند سایر بازارهای مالی، با ریسک‌هایی همراه بوده و لازم است هر شخص با تحقیق و پذیرش کامل مسئولیت این خطرات احتمالی، برای فعالیت در این حوزه تصمیم‌گیری کند.

احمد محمدیان

من فعالیتم در حوزه بلاکچین رو از تولید محتوا به صورت فریلنسری شروع کردم و کم کم با علاقه‌ای که به ریاضیات داشتم به این حوزه هم علاقه‌مند شدم. دوست دارم تو این حوزه تا جای ممکن تحقیق کنم و منطق پروژه‌های بلاکچینی رو متوجه بشم و معتقدم این موضوع میتونه به تحلیل‌های ما کمک بیشتری کنه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *