آموزش مفاهیم پایه

افتتاح بازار یونی در نوبیتکس

در راستای توسعه ارزهای دیجیتال قابل معامله، اکنون امکان معامله یونی سواپ (UNI) با ریال و تتر در نوبیتکس فراهم‌شده است. یونی سواپ UNISWAP در حال حاضر در رتبه 10 ارزهای دیجیتال پر معامله دنیا جای دارد.

یونی سواپ (Uniswap) چیست؟

یونی سواپ یک صرافی متفاوت است که به‌صورت کاملاً غیرمتمرکز اداره می‌شود. درواقع این صرافی متعلق به هیچ نهادی نیست و کسی آن را اداره نمی‌کند. یونی از مدل تجاری نسبتاً جدیدی با نام پروتکل نقدینگی خودکار استفاده می‌کند. (مطالعه بیشتر: صرافی غیر متمرکز چیست؟ معرفی بهترین صرافی های غیرمتمرکز)

هایدن آدامز در سال 2018 پلتفرم یونی سواپ را بر بستر بلاک چین اتریوم توسعه داد. این پلتفرم با تمام توکن‌ها و زیرساخت‌های منطبق با استاندارد ERC-20 و خدماتی همچون کیف پول‌های MetaMask و MyEtherWallet سازگار است.

ثبت نام سریع در نوبیتکس

یونی سواپ یک پروژه منبع باز است؛ به این معنی که هرکسی می‌تواند برای ایجاد یک صرافی غیرمتمرکز، کدهای یونی سواپ را کپی و مورد استفاده قرار دهد. یونی سواپ حتی امکان اضافه کردن رایگان توکن کاربران را به صرافی امکان‌پذیر کرده است.

درواقع تفاوت عمده این صرافی با صرافی‌های متمرکز در همین بخش است؛ زیرا لیست کردن یک توکن جدید در یک صرافی متمرکز شامل پرداخت هزینه‌های بالایی است.

کاربران برای معامله در صرافی‌های متمرکز مجبورند تا دارایی خود را به کیف پول صرافی وارد کنند و درنتیجه مالکیت کلید خصوصی (Private Key) آن کیف پول را در اختیار ندارند. اما یونی سواپ به خاطر ساختار غیرمتمرکز به نحوی طراحی‌شده تا کنترل دارایی کاربران همیشه در اختیار خودشان بماند. در صورت هک شدن یک صرافی متمرکز دارایی افراد نیز در معرض خطر قرار می‌گیرند اما در یونی سواپ که کاربران خود عهده‌دار نگهداری کلید خصوصی هستند؛ این خطر وجود ندارد. 

همچنین در ساختار غیرمتمرکز این صرافی، واسطه‌های سنتی حذف‌شده‌اند و تراکنش‌ها به‌صورت مستقیم درون بلاکچین اجرا می‌شوند. این مسئله منجر به صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های کارمزد می‌شود.

یونی سواپ همچنین جز بزرگ‌ترین پلتفرم‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) باارزش بیش از 3 میلیارد دلار محسوب می‌شود. 

رمزارز یونی سواپ؛ UNI

در سپتامبر 2018، یونی سواپ رمزارز UNI را معرفی کرد. یونی توکن بومی یونی سواپ بوده و مشارکت و نظارت افراد درون شبکه را آسان می‌کند.

دارندگان یونی‌ می‌توانند در خصوص پیشرفت‌های پروژه یونی سواپ و سیر تکاملی پلتفرم رأی دهند و در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشند.

از این توکن می‌توان برای تأمین منابع مالی استخرهای استخراج نقدینگی، کمک‌های مالی و… نیز استفاده کرد.

با اینکه یونی به‌عنوان توکن بومی بستر یونی سواپ فعالیت می‌کند اما سرمایه‌گذاران می‌توانند این توکن را در صرافی‌های مختلف معامله کرده و با سرمایه‌گذاری بر روی آن از افزایش قیمت این توکن، کسب درآمد کنند. 

ارزش بازار، قیمت یونی سواپ

در زمان نگارش این مقاله در هر ۲۴ ساعت، چیزی حدود 313 میلیون دلار از این رمزارز در حال معامله است و ارزش بازار (Market cap) این رمز ارز تقریباً 10.7 میلیارد دلار است.

قیمت هر UNI چیزی در حدود 18.71 دلار است. علاوه بر این بیشترین قیمت ثبت‌شده یونی سواپ در مه 2021 رخ‌داده که میزان 44.98 دلار را به ثبت رسانده است. نکته جالب توجه درباره این ارز، رشد قیمتی بیش از 4000 درصدی‌اش در مقایسه با 10 ماه گذشته (سپتامبر 2020) است.

صرافی‌های معروف هم نقش مؤثری در رشد و پویایی و تزریق نقدینگی به این پروژه موفق داشته‌اند، بیشتر صرافی‌های بزرگ جهان UNI را در سبد ارزهای خود قرار داده‌اند.

آینده یونی سواپ

یونی سواپ پروژه عظیمی است که غیرممکن‌ها را در بستر دیفای ممکن می‌سازد. برای گسترش هرچه بیشتر حوزه دیفای (امور مالی غیرمتمرکز)، اکوسیستم نیازمند پروژه‌هایی مانند UNI برای آینده است.

به نظر می‌رسد یونی سواپ با توجه به اقبال عمومی و ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که روزبه‌روز در حال افزایش است؛ می‌تواند به بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز جهان تبدیل شود و رقیبی سرسخت برای صرافی‌های متمرکز در آینده باشد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود با مهاجرت روزافزون توسعه‌دهندگان به‌سوی برنامه‌های غیرمتمرکز(dapps)، سایرصرافی‌های غیرمتمرکز نیز از این روند بی‌نصیب نمانند و به طور کلی در آینده، رشد و استقبال بیشتری در بازار نصیب پروژه های دیفای خواهد شد.

در اینجا تنها بخش کوچکی از کاربردها و ویژگی‌های یونی سواپ بررسی شد. می‌توانید برای آشنایی بیشتر و کامل‌تر با این پروژه، نوآوری‌های آن و چگونگی کارکرد بخش‌های مختلف؛ به مقاله یونی‌سوآپ چیست؟با محبوب‌ترین صرافی غیرمتمرکز آشنا شوید! مراجعه کنید.

سلب مسئولیت: تمام مطالب مجله نوبیتکس شامل اخبار، مقالات، تحلیل‌ها، معرفی بازی‌های تلگرامی و ایردراپ‌ها، تنها با هدف آموزش یا اطلاع‌رسانی به کاربران فضای ارزهای دیجیتال منتشر می‌شود. مجله نوبیتکس به‌هیچ‌وجه توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاری، خرید و فروش یا مشارکت در پروژه‌های مرتبط با این حوزه نداشته و صرفاً با توجه به درخواست جامعه رمزارزی ایران محتوا تولید می‌کند. فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، مانند سایر بازارهای مالی، با ریسک‌هایی همراه بوده و لازم است هر شخص با تحقیق و پذیرش کامل مسئولیت این خطرات احتمالی، برای فعالیت در این حوزه تصمیم‌گیری کند.

نوشته های مشابه