معرفی و بررسی

معرفی فیلم و مستندهایی که برای درک بهتر ارزهای دیجیتال باید ببینید

برخلاف تصور بسیاری حوزه رمزارزها جدا از ایده نوآورانه، داستان‌های جذابی را نیز با خود به همراه دارد. از پیدایش اولین بیت کوین گرفته تا فراز و فرودهای ناگهانی بازار، همه با داستان‌ها و افسانه‌هایی باورنکردنی همراه‌اند که به خوبی می‌تواند ایده اولیه یک مستند جذاب باشد. 

یک مستند جذاب به خوبی می‌تواند واقعیت و خیال را ترکیب کرده و واقعیت و محدودیت‌های فعلی را یادآور شود. به طوری که بتوانیم دوباره و متفاوت به جهان و حتی خودمان نگاه کنیم.

رمزارز داستانی منحصربه‌فرد در قلمرو عجیب و بدون مرز پتانسیل‌های کشف نشده انسان است. داستانی که با ساتوشی ناکاماتو شروع می‌شود. فردی که همچنان ناشناس باقی‌مانده است. رمزارز فلسفه‌ای انقلابی و متحول کننده است که فناوری پیشرفته آینده را به واقعیت بدل می‌کند. 

اگر به داستان‌ها و گفتنی‌های این حوزه علاقه‌مندید می‌توانید پنج مستندی که در ادامه معرفی خواهیم کرد را ببینید. مستندهایی که تلاش می‌کنند واقعیت فعلی و امکانات موجود آینده را به زبان تصویر و صدا برای شما روایت کنند. 

Bitcoin-Shape the Future

اگر دنبال کننده اخبار حوزه ارزهای دیجیتال باشید؛ به طور قطع بارها و بارها از حضور پررنگ چینی‌ها در این بازار خوانده‌اید. اگر علاقه‌مندید تا در مورد دیدگاه چینی‌ها درباره بیت کوین و چشم‌انداز کریپتو در چین بیشتر بدانید؛ به طور قطع این مستند مناسب شما است. این اولین مستند چینی در مورد بیت کوین است و در آن به شرکت‌هایی مانند Bitmain و Huobi که در فضای ارزهای دیجیتال چین فعالیت می‌کند؛ می‌پردازد.

The Rise And Rise Of Bitcoin

این مستند داستان دیوید مروس (David Mross)، برنامه‌نویس کامپیوتر و از طرفداران بیت کوین است. دیوید در سال 2011 با بیت کوین آشنا شد و از آن به بعد مشتاقانه آن را دنبال کرد و در آن زمان بود که با برادرش تصمیم گرفتند یک مستند برای آشنایی و کمک به مردم برای درک درست از بیت کوین تهیه کنند.

Bitcoin: The End of Money as We Know It

این مستند مخاطب را به سفری تاریخی می‌برد. منتها در این سفر موضوع تاریخ به جای حکومت‌ها و جنگ‌ها، پول است. تاریخچه تکامل پول و جایگاه امروزی آن موضوع اصلی این مستند است. مستند از جامعه کهن داستان خود را آغاز کرده و به وال‌استریت و سیستم پولی فعلی می‌رسد و سرانجام به پتانسیل وسیع بیت کوین در دنیای مدرن می‌پردازد. در این مستند چهره‌های آشنایی مانند Andreas Antonopolous و Roger Ver روبروی دوربین ظاهر می‌شوند.

این فیلم برنده جایزه ویژه هیئت‌داوران 2015 در جشنواره فیلم آمستردام و جوایز جشنواره فیلم Anthem شد.

Bitcoin: Beyond the Bubble

بیت کوین؛ فراتر از حباب یک مستند کوتاه و جذاب است که در مدت‌زمان کوتاه 35 دقیقه به سؤالات بسیاری از منتقدان بیت کوین پاسخ می‌دهد و به درک مخاطب از دنیای پیچیده ارزهای دیجیتال کمک می‌کند.

Banking On Bitcoin

با توجه به محبوبیت شبکه نتفلیکس، احتمالاً محبوب‌ترین مستند مربوط به بیت کوین، Banking on Bitcoin باشد. در این  مستند درباره ریشه‌های فناوری، پتانسیل عظیم بیت کوین و نحوه عملکرد آن در سال‌های اولیه تولدش بحث شده است. 

سخن پایانی

در اینجا شاخص‌ترین مستندهایی را که تا به امروز با محوریت بیت کوین و ارزهای دیجیتال ساخته‌شده‌اند؛ معرفی کردیم. البته که لیست مستندهای حوزه ارزهای دیجیتال محدود به این پنج فیلم نبوده و دست شما برای انتخاب مستند موردعلاقه کاملاً باز است. اما به‌طورکلی تمامی این مستندها می‌توانند درک و جذابیت متفاوتی از این حوزه را برای شما به ارمغان آورند پس دیدن هیچ‌کدام از آن‌ها خالی از لطف و یادگیری نیست. 

 

 

نوشته های مشابه