آیا بازیهای تلگرامی آینده بلاک چین را به خطر میاندازند؟
این روزها بازیهای کلیکی در تلگرام توجه معاملهگران و کاربران زیادی را به خود جلب کردهاند. همین مسئله باعث شده است تا گمانهزنیهای زیادی درباره تاثیر آنها بر صنعت بلاک چین به وجود آید.
خلاصه خبر
- بازیهای تلگرامی در افزایش پذیرش صنعت بلاک چین و ارزهای دیجیتال موثر هستند.
- با این حال این بازیها باید از نظر فاندامنتال به ثبات مورد نیاز خود برسند.
به گزارش کوین تلگراف، بازیهای تلگرامی این روزها توجه افراد زیادی را به خود جلب کردهاند. اولین بازی که در این بخش توانست به پذیرش فراوانی برسد،نات کوین بود. این پروژه مدل «کلیک باری کسب درآمد» را معرفی کرد و پروژههای دیگری مثل همستر کامبت و یس کوین راه آن را ادامه دادند.
تاثیر بازیهای تلگرامی بر صنعت بلاک چین
اکثر این پروژهها از جمله نات کوین و همستر کامبت اعلام کردهاند که اکوسیستم خود را روی شبکه TON راهاندازی خواهند کرد. این شبکه که همواره به خاطر ارتباط نزدیک خود با تلگرام شناخته میشود، به بستر اصلی بازیهای کلیکی تبدیل شده است.
به طور کلی به نظر میرسد که تلگرام تا حدودی توانسته است پلی بین بخش وب ۲ و وب ۳ باشد. گسترش وب ۳ علیالخصوص در ماههای اخیر با موانعی زیادی روبهرو شده و پروژههای مختلف تا حدودی در جذب کاربران جدید به مشکل خوردهاند. حال به نظر میرسد که تلگرام میخواهد با ۹۰۰ میلیون کاربر خود این شکاف را پر کند.
علاوه بر این، به نظر میرسد که برنامهها و پلتفرمهای مختلف هم به این نتیجه رسیدهاند و تلگرام را به عنوان پلی بین بخش وب ۲ و وب ۳ قبول کردهاند. مایکل دبرووسکی (Michał Dąbrowski)، مدیرعامل شرکت Elympics، معتقد است که بازیهای وب ۳ برای جذب کاربران جدید به بازار ارزهای دیجیتال اهمیت زیادی دارند. او تاکید کرده است:
توسعهدهندگان بازیهای سنتی در طول تاریخ با چالشهای زیادی برای کسب درآمد دستوپنجه نرم کردهاند. زیرساختهای مبتنی بر بلاک چین این شکاف را پر میکند و به شرکتها اجازه میدهد از کیف پولهای ارزهای دیجیتال برای تشویق و تعامل بازیکنان استفاده کنند. نات کوین مثال خیلی خوبی است. این پلتفرم از پایگاه کاربری یک شبکه اجتماعی مانند تلگرام استفاده کرد و با به اشتراکگذاری کاربرانش به موفقیت زیادی رسید.
در نتیجه نمیتوان تاثیر بازیهای تلگرامی بر پذیرش فناوری بلاک چین را کتمان کرد. این بازیها مفاهیمی مثل بلاک چین، کیف پول ارز دیجیتال و یا حتی خود ارزهای دیجیتال را به کاربران عادی زیادی معرفی کردهاند. بازیهایی مثل همستر کامبت هم با برنامههای آموزشی مختلف خود در تلاش هستند این مسئله را بیش از پیش تقویت کنند.
معایب بازیهای تلگرامی
بسیاری از بازیهای تلگرامی با هدف اصلی ارزهای دیجیتال، یعنی غیرمتمرکزسازی بخش مالی فاصله دارند. علاوه بر این هیچ کس نمیتواند موفقیت و سوددهی آنها را تضمین کند. برای مثال توسعهدهندگان نات کوین تلاش کردهاند با کمپینها، محصولات و همکاری با پروژههای مختلف تقاضای توکن خود را افزایش دهند اما این پروژه هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد.
در نتیجه هیچ کس نمیتواند آینده این پروژهها را با اطمینان پیشبینی کند. هر پروژه برای موفق شدن به پشتوانه مالی قابلتوجهی نیاز دارد. اکثر پروژههای موفق شفافیت خوبی دارند و به صورت منظم دادههای مربوط به تامین سرمایه خود را منتشر میکنند. برای مثال پروژه نات کوین همواره حمایت تلگرام را در اختیار دارد و پاول دوروف (Pavel Durov)، بنیانگذار این شبکه اجتماعی، بارها از آن حمایت کرده است.
وعدههای غیرواقعی یکی دیگر از روشهایی است که با استفاده از آن میتوانید پروژههای محکوم به شکست را شناسایی کنید. اگر یک پلتفرم یا بازی با وعدههای بازده بالا، تضمینشده و بدون ریسک مشهور شود، به احتمال خیلی زیاد شکست خواهد خورد.
واقعیت این است که هر سرمایهگذاری با ریسک همراه است و هیچ تضمینی در بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارد. در نتیجه کاربران باید با انجام تحقیقات مورد نیاز، وقت خود را صرف پروژههایی کنند که از لحاظ فاندامنتال قوی هستند.