چرا بازیهای تلگرامی مثل تپ سواپ در کمتر از ۶ سقوط کردند؟
بازیهای تلگرامی حدود شش ماه پیش بهعنوان ترند جدید حوزه فناوری و ارزهای دیجیتال مورد توجه قرار گرفتند. اولین بازی موفق در این حوزه، نات کوین بود که کاربران تنها با کلیک کردن در بازی میتوانستند در فرآیند استخراج توکن مشارکت داشته باشند. این سادگی باعث شد بسیاری از کاربران در ابتدا باور نکنند که توکن| NOT در نهایت عرضه خواهد شد. با این حال، توکن نات کوین راهاندازی شد و ایردراپ آن، بهویژه در مقایسه با میزان تلاش کاربران، قابلتوجه بود.
پس از موفقیت نات کوین، پروژههای متعددی تلاش کردند با الگوبرداری از آن، موفقیت مشابهی را تجربه کنند. با وجود این عوامل مختلفی مانع از تکرار این روند شد. بسیاری از این پروژههای جدید، دارای گیمپلی پیچیدهتری بودند و کاربران انتظار داشتند که به دلیل سختتر بودن فرایند بازی، ایردراپ بیشتری دریافت کنند؛ اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد.
بهعنوان مثال بازی همستر کامبت که در مقطعی رکوردهای متعددی را شکست، در اوج خود بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر جذب کرده بود. بسیاری از کاربران میلیونها و حتی میلیاردها توکن درونبازی استخراج کرده بودند و انتظار داشتند ایردراپ قابلتوجهی دریافت کنند. با این حال در زمان عرضه توکن HMSTR، همستر کامبت معیار تخصیص ایردراپ را تغییر داد و علاوه بر تعداد توکنهای استخراجشده، عواملی نظیر مدتزمان حضور در بازی و تعداد کلیدهای جمعآوریشده را در نظر گرفت.
از سوی دیگر، این بازیها اهمیت زیادی به کدهای رفرال (Referral Codes) دادند که این امر عمدتاً به نفع اینفلوئنسرها و افرادی بود که در شبکههای اجتماعی، کانالهای بزرگی داشتند. همچنین، بسیاری از این پروژهها کاربران را ترغیب میکردند تا از طریق ویدیوهای یوتیوبی، زمان زیادی را صرف بازی کنند. این رویکرد منجر به نارضایتی کاربران شد و باعث شد ایردراپ همستر کامبت با انتقادات گستردهای مواجه شود و انتظارات کاربران را برآورده نکند. در حال حاضر، تعداد کاربران این بازی به حدود ۱۲ میلیون نفر کاهش یافته است.
همستر کامبت در تلاش است تا با راهاندازی پروژههای جدید، کاربران خود را بازگرداند. از جمله این اقدامات میتوان به راهاندازی بلاک چین اختصاصی و انتشار نسخه دوم بازی اشاره کرد. با این حال، تاکنون این اقدامات نتوانستهاند موفقیت چشمگیری به همراه داشته باشند.
یکی دیگر از بازیهای پرطرفدار در این حوزه تپ سواپ بود. این پروژه با ادعاهای بزرگ وارد بازار شد و حتی اعلام کرد که قصد دارد صرافی اختصاصی خود را راهاندازی کند. اما از همان ابتدا، بارها استراتژی خود را تغییر داد و عدم برنامهریزی مشخص آن مشهود بود. برای مثال، در ابتدا اعلام کرد که اکوسیستم خود را بر بستر سولانا توسعه خواهد داد، اما پس سپس شبکه تون را انتخاب کرد و بعد از دوباره به بیانبی چین تغییر مسیر داد. همچنین تاریخ لیست شدن توکن این پروژه که قرار بود در اواخر فصل بهار انجام شود، بارها به تعویق افتاد و در نهایت به شش روز دیگر، یعنی اواخر بهمن ماه موکول شد. این بیثباتی در تصمیمگیریها باعث شد که تعداد کاربران تپ سواپ از بیش از ۷۰ میلیون نفر به حدود ۱ میلیون نفر کاهش یابد.
حتی نات کوین که در ابتدای کار طرفداران زیادی داشت، نتوانست در دوران اوج بازار کریپتو رشد قابلتوجهی را تجربه کند. یکی از دلایل اصلی این موضوع، نبود کاربرد واقعی برای این توکنها خارج از اکوسیستم خودشان بود. با کاهش تعداد کاربران، میزان استفاده از این توکنها نیز بهشدت افت کرد.
کاربران در ابتدا به دلیل وعدههای بزرگ این پروژهها جذب آنها شدند، اما در نهایت متوجه شدند که بسیاری از این وعدهها عملی نیستند. در نتیحه به نظر رسید که برخی از توسعهدهندگان صرفاً با انتشار ویدیوهای تبلیغاتی در یوتیوب، به دنبال کسب درآمد برای خودشان بودند.
نات کوین تلاش کرد تا با غیرمتمرکزسازی کامل، اعتماد کاربران را جلب کند و حتی دسترسی توسعهدهندگان به قراردادهای هوشمند خود را مسدود کرد تا از ایجاد هرگونه مداخله در عرضه جلوگیری شود. با این حال، بسیاری از پروژههای دیگر، از جمله کتیزن، حدود ۵۰ درصد از عرضه توکن خود را در اختیار توسعهدهندگان و سرمایهگذارانشان قرار دادند. همچنین، پروژههایی نظیر راکی ربیت عرضه توکنهای خود را به حدی بالا بردند که حتی هولدر کردن معاملهگران، تأثیر چندانی در افزایش قیمت آن نداشت.
در نهایت، این پروژهها نشان دادند که از نظر فاندامنتالی ضعیف هستند و فاقد نوآوری خاصی میباشند. بنابراین، دلیلی وجود نداشت که کاربران دوباره به آنها توجه کنند؛ بهویژه زمانی که بسیاری از آنها حتی نتوانستند هزینههای اینترنت کاربران را از طریق ایردراپهایی مانند راکی ربیت تامین کنند.
همچنین، کاهش استقبال از این پروژهها موجب کاهش تقاضای تون کوین شده است. این توکن که در اوایل سال به طور مداوم رشد میکرد و رکوردهای جدیدی را ثبت مینمود، حتی پیش از آغاز روند نزولی بازار نیز نتوانست عملکرد چشمگیری داشته باشد و در نهایت از فهرست ۱۰ رمز ارز برتر بازار خارج شد.
مجموع این عوامل (از جمله عدم تحقق وعدههای اولیه، عدم وجود کاربرد واقعی، تغییرات مکرر در برنامههای پروژهها، و تخصیص نامتوازن توکنها) از مهمترین دلایل رکود بازیهای تلگرامی محسوب میشوند.