تحلیل ارز‌های دیجیتال

۵ دلیل فاندامنتال برای ریزش سنگین قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین در روز ۱۸ آگوست در کمتر از ۱۰ دقیقه با ریزش ۸ درصدی مواجه شد. گزارش شده است که اسپیس ایکس، شرکت متعلق به ایلان ماسک، شروع به فروش بیت ‌کوین‌های خود کرده است و این موضوع دلیل اصلی ریزش سنگین قیمت بیت کوین عنوان شده است. علاوه بر این، ورشکستگی یک از غول‌های حوزه املاک و مستغلات در چین و همچنین ترس تریدرها از احتمال افزایش نرخ بهره، به‌عنوان دیگر عوامل افت قیمت بیت کوین مطرح شده است.

افت ۸ درصدی قیمت بیت کوین در چند دقیقه، تمام بازار ارزهای دیجیتال را با خود پایین کشید و بسیاری از معامله‌گران را متضرر کرد. در حالی که در لحظات اولیهٔ ریزش بازار کارشناسان در مورد علت آن سردرگم بودند، اما حالا با گذشت دو روز، دلایل این ریزش سنگین قیمت برای کارشناسان آشکارتر شده است. در ادامه برخی از این عوامل را بررسی خواهیم کرد. 

سلب مسئولیت نوبیتکس

ثبت نام سریع در نوبیتکس

۱- فروش بیت کوین‌های اسپیس ایکس

جاش گیلبرت (Josh Gilbert)، تحلیل‌گر بازار در ای‌تورو (EToro)، با اشاره به گزارش وال استریت ژورنال در مورد فروش ۳۷۳ میلیون دلار بیت کوین توسط اسپیس ایکس می‌گوید:

«هر زمان نام بزرگی در صنعت، به‌ویژه شخصی مانند ایلان ماسک که تاثیر زیادی بر ارزهای دیجیتال دارد، بیت کوین‌های خود را بفروشد قیمت را به شدت تحت فشار قرار می‌دهد.»

گزارش وال استریت ژورنال در مورد فروش بیت کوین‌های شرکت اسپیس ایکس در ۱۷ آگوست منتشر شد و ریزش بازار حدود ۲.۵ ساعت بعد از این اتفاق آغاز شد. 

 

۲- احتمال افزایش نرخ بهره

نظریهٔ دیگری که از دید گیلبرت که می‌تواند تاثیر آنی بر احساسات تریدرها داشته باشد، انتظار گستردهٔ فعالان بازار مبنی بر افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده است. گیلبرت توضیح می‌دهد:

«اگر روند نزولی نسبی را که در برخی بازارها، مخصوصا دارایی‌های ریسکی در هفته‌های اخیر مشاهده‌ کرده‌ایم همزمان با انتظار فعالان بازار برای افزایش نرخ بهره در مدت طولانی‌تر در نظر بگیریم، مجموع این عوامل می‌تواند سیگنالی برای فروش و کاهش قیمت باشد. در یک ماه اخیر، بیت کوین در بازه‌ای بین ۲۹ تا ۳۰ هزار دلار معامله می‌شد و برای عبور از این محدوده تلاش می‌کرد. اما اخبار خوب کافی برای عبور از این مقاومت قیمتی وجود نداشت. به همین دلیل، انتشار چند خبر منفی از جمله احتمال افزایش نرخ بهره، فشار فروش را به شدت افزایش داد.»

۳- افزایش سود اوراق قرضهٔ دولتی

تینا تِنگ (Tina Teng)، تحلیل‌گر شرکت خدمات مالی سی‌ام‌سی مارکتز (CMC Markets)، نظر متفاوتی دارد و دلیل اصلی ریزش سنگین قیمت بیت کوین را افزایش سود اوراق قرضهٔ دولتی آمریکا می‌داند. تنگ توضیح می‌دهد که افزایش سود اوراق قرضه معمولا باعث می‌شود مردم عادی دارایی‌های خود را در این کلاس دارایی سرمایه‌گذاری کنند و این موضوع باعث کاهش نقدینگی در سایر بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال می‌شود. از نظر تِنگ، دلیل اصلی سقوط قیمت ارزهای دیجیتال همین موضوع است. 

دلیل فاندامنتال ریزش بیت کوین

تنگ در مورد گمانه‌زنی‌های مبنی بر اینکه ممکن است بحران در حوزهٔ املاک و مستغلات چین بر قیمت بیت کوین تاثیر داشته باشد معتقد است:

«با اینکه بحران املاک و مستغلات چین می‌تواند تاثیر غیرمستقیم بر قیمت بیت کوین داشته باشد، اما این دلیل ریشه‌ای کاهش قیمت بیت کوین نیست. بحران در حوزه املاک و مستغلات چین بیشتر بر اقتصاد چین و سرمایه‌گذاران این کشور تاثیر می‌گذارد، نه در سایر بازارها.»

۴- یوان چین همچنان تهدیدی برای بیت کوین است

با اینکه تینا تنگ مخالف ایدهٔ تاثیر اقتصاد چین بر قیمت بیت کوین است، اما برخی از کارشناسان نظر متفاوتی دارند. مارکوس تیلن (Markus Thielen)، مدیر دپارتمان تحقیقات در ماتریکس‌پورت (Matrixport)، ادعا کرد که احتمال کاهش ارزش یوان چین می‌تواند نقش بسزایی در ریزش بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد. او معتقد است:

«بزرگترین ریسک کلان که بیت کوین را تهدید می‌کند، احتمال کاهش ارزش یوان چین است. این ارز در حال حاضر در پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ قرار دارد. در آگوست ۲۰۱۵، زمانی که چین برای آخرین بار ارزش یوان را کاهش داد، قیمت بیت کوین طی دو هفته با کاهش ۲۳ درصدی مواجه شد.»

نهنگ ها در حال فروش بیت کوین

۵- نهنگ‌ها در حال فروش بیت کوین هستند

تریدری ناشناسی با نام مستعار «The Flow Horse» که در بازار مشتقات ارزهای دیجیتال فعال است، در گفتگویی با کوین تلگراف تاثیر عوامل ذکرشده در کاهش قیمت بیت کوین را کم‌اهمیت شمرده و ادعا می‌کند که ممکن است کاهش سنگین قیمت ارزهای دیجیتال به‌دلیل فروش مقادیر زیاد بیت کوین توسط یک نهنگ باشد. این موضوع متعاقبا باعث فشار بیشتر بر بازار مشتقات شده و قیمت را کاهش داده است. این تریدر ناشناس به کوین تلگراف گفته است:

«این اتفاق یک ریزش قیمت طبیعی نبوده است. یک سرمایه‌گذار بزرگ تعمدا این کار را کرده و باعث روند نزولی بازار شده است. اگر بازار آنی با مشتقات را مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که این روند نزولی بیشتر بر بازار مشتقات تاثیر گذاشته و حجم معاملات این بازار بسیار بیشتر از بازار آنی بوده است.»

طبق گزارش پلتفرم تحلیل رمزارز کوین‌ گلس (Coinglass)، طی ریزش سنگین بازار حدود ۴۲۷ میلیون دلار فقط در عرض ۴ ساعت در موقعیت‌های لانگ بیت کوین لیکویید شده است. اما تریدرها امیدوارند که بعد از این ریزش سنگین، بیت کوین بخشی از افت قیمت خود را بازیابی کند. چراکه در روز گذشته حدود ۸۲۲ میلیون دلار نقدینگی در موقعیت‌‌های باز برای خرید بیت کوین قرار گرفته است. 

طبق استدلال‌های گفته‌شده، The Flow Horse تمام دلایل مطرح‌شدهٔ دیگر برای افت قیمت بیت کوین را گمانه‌زنی محض و غیرواقعی می‌داند. او می‌گوید از آنجا که خبر تایید ETF آتی اتریوم در آمریکا توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا حدود ۲.۵ ساعت بعد از خبر ریزش بیت کوین منتشر شد، ممکن است یک صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ بیت کوین دارایی‌‌های خود را به‌منظور ایجاد یک ETF اتریوم فروخته باشد.

 

بهبود نسبی قیمت بعد از ریزش بزرگ

براساس داده‌های وب‌سایت تریدینگ ویو، بعد از ریزش سنگین قیمت در ۱۸ آگوست، قیمت بیت کوین تا حدودی بهبود یافته و ۱.۵ درصد رشد داشته است. در زمان نگارش این مقاله، بیت کوین در بازار تتری نوبیتکس در محدودهٔ ۲۶,۱۰۰ دلار و در بازار ریالی در حدود ۱ میلیارد و ۲۹۳ میلیون تومان معامله می‌شود. به نظر می‌رسد با توجه به اخبار مثبتی که درباره پذیرش صندوق‌های آتی قابل‌معامله در بورس برای اتریوم منتشر می‌شود، این روند صعودی نسبی ادامه داشته باشد.

سلب مسئولیت: تمام مطالب مجله نوبیتکس شامل اخبار، مقالات، تحلیل‌ها، معرفی بازی‌های تلگرامی و ایردراپ‌ها، تنها با هدف آموزش یا اطلاع‌رسانی به کاربران فضای ارزهای دیجیتال منتشر می‌شود. مجله نوبیتکس به‌هیچ‌وجه توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاری، خرید و فروش یا مشارکت در پروژه‌های مرتبط با این حوزه نداشته و صرفاً با توجه به درخواست جامعه رمزارزی ایران محتوا تولید می‌کند. فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، مانند سایر بازارهای مالی، با ریسک‌هایی همراه بوده و لازم است هر شخص با تحقیق و پذیرش کامل مسئولیت این خطرات احتمالی، برای فعالیت در این حوزه تصمیم‌گیری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *