هشدار عضو فدرال رزرو درباره افزایش نرخ بهره: بیت کوین تا ۴۰٬۰۰۰ دلار سقوط میکند؟

یک مقام ارشد فدرال رزرو به احتمال افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۶ اشاره کرد که میتواند فشار جدیدی بر بازارهای پرریسک وارد کند. نیل کشکاری، رئیس بانک فدرال رزرو مینیاپولیس، روز جمعه گفت که اکنون انتظار یک افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۶ را دارد و به این زودیها منتظر کاهش آن نیست.
خلاصه خبر
- کاشکاری افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۶ را پیشبینی و اعلام کرد که نرخ بهره در سال ۲۰۲۷ احتمالاً ثابت میماند.
- نرخ بهره بالاتر برای مدت طولانیتر، سهام و بیت کوین را تحت فشار قرار میدهد.
به گزارش بیاینکریپتو، اظهارات کشکاری بسیار مهم است زیرا او مدتهاست به عنوان یکی از سیاستگذاران ملایمتر (داویش) فدرال رزرو شناخته میشود. تغییر موضع او نشان میدهد که نگرانیهای تورمی در داخل بانک مرکزی در حال گسترش است.
اظهارات کشکاری اندکی پس از نشست سیاستگذاری ماه ژوئن (خرداد) فدرال رزرو منتشر شد. در این جلسه هم اعضای فدرال رزرو با ۱۲ رأی موافق و بدون رأی مخالف به ثابت نگه داشتن نرخ بهره بین ۳.۵۰ تا ۳.۷۵ درصد رأی دادند.
سیگنال بزرگتر از پیشبینیهای خود فدرال رزرو به دست آمد. اکنون ۹ نفر از ۱۸ اعضای این بانک انتظار دارند حداقل یک افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۶ رخ دهد. پیشبینی میانه نیز افزایش یافت و از ۳.۴ درصد در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۴) به ۳.۸ درصد رسید.
سرمایهگذاران بخش عمدهای از سال را با این انتظار سپری کرده بودند که اقدام مهم بعدی، کاهش نرخ بهره باشد. نشست ماه ژوئن (خرداد) این فرض را تضعیف کرد و بازارها را به سمت یک احتمال ناخوشایندتر سوق داد: نرخ بهره ممکن است برای مدت طولانیتری بالاتر بماند.
البته کوین وارش، رییس فدرال رزرو، از ارائه پیشبینیهای خود خودداری کرد. این امر باعث میشود هر گزارش تورم و گزارش اشتغال اهمیت بیشتری پیدا کند، چون معاملهگران سیگنالهای کمتری از بانک مرکزی دریافت میکنند.
بازارها از قبل در حال واکنش به این ریسک هستند. بر اساس دادههای ابزار فدواچ گروه CME، معاملهگران حدود ۳۰ درصد احتمال میدهند نرخ بهره در ماه جولای (تیر) رشد کند. آنها همچنین احتمال حداقل یک افزایش نرخ بهره تا ماه دسامبر (آذر) را تقریباً ۷۶ درصد ارزیابی میکنند که خطر افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو را کاملاً در چشمانداز نگه میدارد.
کشکاری ادامه داد:
من نگران تورم هستم و این تنها به اتفاقات ژئوپلیتیکی مربوط نمیشود، بلکه صرفاً برداشت از فشارهای تورمی است.
نرخ بهره بالاتر داراییهای پرریسک را تحت فشار قرار میدهد
نرخ بهرهای که برای مدت طولانیتری بالا میماند، بر سهام رشد و فناوری فشار زیادی وارد میکند چون نرخهای تنزیل و هزینههای استقراض را برای شرکتهای دارای بدهی افزایش میدهد. ارزهای دیجیتال نیز در همین گروه حساس به نرخ بهره قرار میگیرند. یکی از دلایل ریزش قیمت بیت کوین تا نزدیکی ۶۰,۰۰۰ دلار هم همین بوده است.
آخرین چرخه افزایش نرخ بهره هم فشار داراییهای پرریسک را نشان میدهد. همزمان با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در طول سال ۲۰۲۲، BTC از حدود ۶۹,۰۰۰ دلار به نزدیک ۱۵,۵۰۰ دلار سقوط کرد. افزایش نرخ بهره در اواخر سال ۲۰۲۶، زمینه را برای پیشبینیهای نزولی اخیر تقویت میکند.
آرتور هیز، همبنیانگذار بیتمکس (BitMEX)، با اشاره به رویکرد انقباضی (هاوکیش) فدرال رزرو، کف قیمتی ۴۰,۰۰۰ دلاری را برای BTC در شش ماه آینده پیشبینی میکند. بازه زمانی ششماهه او به اواخر سال ۲۰۲۶ کشیده میشود، یعنی همان بازهای که کشکاری برای افزایش احتمالی نرخ بهره به آن اشاره کرد.
جیانگ ژوئر، استخراجکننده BTC در چین، انتظار دارد کف مشابهی در حدود ۴۲,۰۰۰ تا ۴۴,۰۰۰ دلار در اواخر سال ۲۰۲۶ شکل بگیرد. او این پیشبینی را بر اساس شاخص mNAV شرکت استراتژی در نزدیکی ۰.۷۲ بنا کرده که به پایینترین سطح بازار نزولی آن در سال ۲۰۲۲ نزدیک است. هر دو هدف قیمتی بین ۲۷ تا ۳۴ درصد پایینتر از سطوح فعلی قرار دارند.
سیگنالهای دیگر جهت متفاوتی را نشان میدهند. شرکت وینترمیوت (Wintermute) میگوید اهرمها تا حد زیادی پاکسازی شدهاند، در حالی که هیز همچنان هدف پایان سال خود را بالای ۲۰۰,۰۰۰ دلار نگه داشته است.





