آموزش مفاهیم پایه

تحلیل آنچین چیست و چگونه از تحلیل On-chain استفاده کنیم؟

تجزیه و تحلیل آنچین (Onchain) شامل بررسی داده‌های بلاکچین مانند تراکنش‌ها، معاملات و آدرس کیف پول برای درک اقدامات فعالان بازار روی بلاک چین و در زمان واقعی است. سرمایه‌گذاران متوجه می‌شوند چه افرادی ارزهای دیجیتال خاص را در اختیار دارند؟‌ ترکیب سبد سرمایه‌گذاری معامله‌گران، چگونه است؟‌ چگونه دارندگان توکن به اتفاقات بازار، واکنش نشان می‌دهند؟

این بینش منحصربه‌فرد در تحلیل آنچین از حرکات بازار که در امور مالی سنتی وجود ندارد، روش جدیدی را برای بررسی دقیق به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. داده آنچین به اطلاعات تراکنش‌هایی گفته می‌شود که تأیید شده و در یک بلاکچین، ثبت شده‌اند. 

داده‌های درون‌زنجیره‌ای از طریق مرورگرهای بلاکچین (Blockchain Explorers) مانند Etherscan و BscScan به طور آشکار در دسترس هستند و کاربران می‌توانند از این اطلاعات برای تعیین حرکات بالقوه قیمت، استفاده کنند. اگر به تازگی وارد این صنعت نوظهور شده‌اید، ممکن است به دست آوردن دانش درست در مورد مفاهیم داده‌ها یا تحلیل درون‌زنجیره‌ای، کمی مشکل باشد. در این مقاله به طور کامل آن را بررسی کرده و توضیح می‌دهیم. 

فهرست عناوین

تجزیه و تحلیل On-Chain چیست؟‌

هدف از تحلیل درون زنجیره ای یا آنچین، استخراج و بررسی انبوهی از داده‌های موجود در مورد تراکنش‌های عمومی بلاکچین برای تصمیم‌گیری بهتر است. بنابراین در پاسخ به سؤال تحلیل آنچین چیست می‌توان گفت که این تحلیل، شامل مطالعه یک بلاکچین است که تمام تراکنش‌های درون یک شبکه ارز دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم را ثبت می‌کند. این تراکنش‌ها برای هر فردی که علاقه‌مند به ردیابی آنها است، قابل مشاهده است. 

برای مثال هر میزان بیت کوینی که انتقال پیدا می‌کند، در دفتر‌ کل توزیع ‌شده ثبت و قابل ردیابی است. انواع مختلفی از داده‌ها را می‌توان از بلاکچین استخراج کرد که تحلیل آنچین را به ابزاری مهم برای پیش‌بینی حرکت قیمت و احساسات بازار، تبدیل می‌کند. 

معیار محبوب Coin Days Destroyed در تحلیل درون زنجیره ای چیست؟

 یکی از محبوب‌ترین معیارهای درون زنجیره‌ای، Coin Days Destroyed‌ بود که در سال ۲۰۱۱ برای ردیابی فعالیت در شبکه بیت کوین، معرفی شد. کوین متریکس Coin Metrix، نسبت ارزش شبکه به تراکنش NVT را در سال ۲۰۱۷ ایجاد کرد. 

در واقع این نسبت، روشی برای ارزش‌گذاری بیت کوین با توجه به ارزش بازار و استفاده واقعی آن از نظر تراکنش‌های شبکه است که منجر به علاقه گسترده‌تر به تجزیه و تحلیل آنچین شد. امروزه تعداد زیادی شاخص‌های مشابه و اغلب پیچیده‌تر درون زنجیره‌ای وجود دارد. 

تحلیل آنچین چیست؟

داده درون‌ زنجیره‌ای On-Chain Data چیست؟  

داده‌های درون‌ زنجیره‌ای، شامل اطلاعات تمام تراکنش‌های انجام شده در یک بلاکچین خاص یا به عبارتی تمام اطلاعات ثبت شده روی بلاک‌های بلاکچین است. در مورد بلاکچین عمومی، این اطلاعات در دسترس همه است. داده‌ها نیز به سه دسته مجزا تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر است: 

  • داده‌های تراکنش (به عنوان مثال، آدرس ارسال و دریافت، مبلغ انتقالی، مقدار باقیمانده برای یک آدرس خاص)
  • داده بلاک (به عنوان مثال، مهر زمانی، کارمزد ماینرها، پاداش‌ها)
  • کد قرارداد هوشمند (منطق کسب‌وکار Business Logic در یک بلاکچین)

تفاوت On-Chain و Off-Chain چیست؟ 

تراکنش‌های برون زنجیره‌ای Off-Chain در بلاکچین، اجرا و ثبت نمی‌شوند. این دقیقاً در تضاد با تراکنش‌های درون زنجیره ای On-Chain و تحلیل آنچین است که در آن، انتقال ارزش در شبکه بلاکچین انجام و ثبت می‌شود. در یک سیستم بلاکچین، تراکنش‌های برون زنجیره‌ای می‌توانند به روش‌های مختلفی رخ دهند. ساده‌ترین آن شامل مبادله کلیدهای خصوصی است که از این طریق، دسترسی کامل به وجوه مالک اعطا می‌شود. اما چه عاملی باعث می‌شود که تراکنش برون زنجیره‌ای را به جای درون زنجیره‌ای، انتخاب کنیم؟ 

یکی از عوامل کلیدی، مربوط به هزینه بالای تراکنش برای مبادله و خرید ارز دیجیتال مانند بیت کوین است. به ویژه برای تراکنش‌های کوچک، کارمزد ماینر ممکن است از مبلغی که باید انتقال پیدا کند، بیشتر شود. در نتیجه زمانی که چنین تراکنشی درون زنجیره انجام می‌شود، به لحاظ اقتصادی صرفه ندارد. عملکرد، یکی دیگر از عوامل مهم است. تراکنش‌های آنچین نه تنها از لحاظ سرعت، بلکه از لحاظ اندازه نیز محدود هستند. بنابراین ذخیره حجم بیشتری از داده‌های آنچین می‌تواند بسیار گران باشد. 

در بلاکچین‌های عمومی ممکن است به دلیل نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی، تراکنش برون زنجیره‌ای را به تراکنش درون زنجیره ای ترجیح دهند. 

تراکنش درون زنجیره ایتراکنش برون زنجیره ای
سرعتکندسریع
مقیاس‌پذیریمحدودگسترده
کارمزد تراکنشبالابه نسبت پایین‌تر
حریم خصوصیشفافبهبود یافته
دوره تسویه حسابمتغیرمتناوب (دوره‌ای)

 تحلیل فاندامنتال، تکنیکال و آنچین، چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تحلیل آنچین، تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند که در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم. 

تحلیل بنیادی (Fundamental) 

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی تلاش می‌کند تا با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلفی مانند ارزش بازار، حجم معاملات، کاربرد، تعداد دارندگان و اعتبار تیم سازنده، یک دارایی را ارزیابی کند. این تجزیه و تحلیل برای مشخص کردن این موضوع که یک دارایی بیشتر یا کمتر از ارزش واقعی خود قیمت‌گذاری شده است، ضروری است.  یک مثال ساده از تحلیل بیت کوین را در نظر بگیرید. 

بیت کوین دارای عرضه حداکثری ۲۱ میلیون کوین است. طبق قوانین عرضه و تقاضا هر چه دارایی کمیاب‌تر باشد، ارزش بیشتری پیدا می‌کند. تحلیل آنچین، متفاوت از این روش بوده و این جزئیات، بخشی از تحلیل بنیادی است که می‌توانید برای تصمیم‌گیری عاقلانه در مورد سرمایه‌گذاری از آن استفاده کنید. 

تحلیل فاندامنتال

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال با استفاده از روندها و آمار تاریخی مربوط به فعالیت‌های معاملاتی نظیر حجم و حرکت قیمت، سرمایه‌گذاری‌ها را ارزیابی و فرصت‌های معاملاتی را شناسایی می‌کند. تحلیل بنیادی، حرکت قیمت را با توجه به فعالیت‌های اقتصادی، اخبار بنیادی و رویدادهای ژئوپلیتیکی پیش‌بینی می‌کند، اما تحلیل تکنیکال عمدتاً بر فعالیت‌های گذشته، روند قیمت و فعالیت معاملاتی، تمرکز دارد. برای مثال، حرکت قیمت بیت کوین را از نوامبر ۲۰۲۰ تا تا ژوئیه ۲۰۲۱ در نظر بگیرید. 

نمودار زیر، نمونه‌ی الگوی سر و شانه است. یک الگوی حرکت معکوس قیمت که در آن هر شکستگی از خط گردن، نشانه یک تغییر عمده در قیمت است. قیمت بیت کوین از ۵۰۰۰۰ دلار به تقریباً ۳۵۰۰۰ دلار کاهش یافت و در می ۲۰۲۱ به زیر خط گردن Neckline (از اصطلاحات مربوط به الگوی سر و شانه) رسید. 

تحلیل تکنیکال

تحلیل On-Chain آنچین

تحلیل آنچین، داده‌های تأیید و ثبت شده در بلاکچین را برای پیش‌بینی روندها و سنجش احساسات بازار در نظر می‌گیرد. به عبارت دیگر، تحلیل آنچین، شامل نظارت بر نحوه حرکت وجوه برای شناسایی فرصت‌های بالقوه سرمایه‌گذاری است. با استفاده از تحلیل درون زنجیره ای ارز دیجیتال، علت خرید یا فروش یک دارایی خاص توسط سرمایه‌گذاران را متوجه می‌شوید. مثال زیر را در نظر بگیرید. از طریق یک پلتفرم تحلیل On-Chain مانند Glassnode می‌توانید فعالیت‌های مختلف سرمایه‌گذاران BTC را مشاهده کنید. 

به عنوان مثال، آیا آنها به طور فعال، دارایی‌های خود را به صرافی‌های متمرکز، منتقل می‌کنند یا آنها را به کیف پول‌های غیر متمرکز، انتقال می‌دهند. در تحلیل آنچین، ورود زیاد به کیف پول غیر متمرکز به این معنی است که آنها قصد دارند برای مدتی، دارایی خود را نگه دارند. از این اطلاعات می‌توانید برای داشتن یک سرمایه‌گذاری بهتر، استفاده کنید. 

تحلیل On-chain

نحوه تجزیه و تحلیل داده درون زنجیره ای

تجزیه و تحلیل درون زنجیره‌ای از شاخص‌های متعددی مانند آدرس‌های فعال، حجم تراکنش، توزیع عرضه و ارزش کل قفل شده در رابطه با عملکرد قیمت دارایی استفاده می‌کند. در ادامه برای آموزش تحلیل آنچین، هر یک را جداگانه توضیح می‌دهیم. 

بررسی آدرس فعال (Active Address) 

تجزیه و تحلیل آدرس‌های فعال در شبکه بلاکچین می‌تواند چشم‌اندازی را در مورد تعامل و پذیرش کاربر، ارائه دهد. با گذشت زمان هرچه تعداد آدرس‌های فعال افزایش یابد، می‌توان نتیجه گرفت که تعداد کاربران شبکه در حال افزایش است. این در حالی است که در تحلیل آنچین، کاهش آدرس‌های فعال می‌تواند نشانه عدم علاقه یا پذیرش باشد. برای تجزیه و تحلیل آدرس‌های فعال می‌توانید تعداد آدرس‌هایی که به صورت روزانه یا هفتگی، دارایی‌هایی را در شبکه ارسال یا دریافت کرده‌اند، ردیابی کنید. 

همچنین مهم است که میزان تغییر این آدرس‌ها را در طول زمان زیر نظر داشته باشید و آن را با معیارهای دیگری مانند حجم تراکنش، مقایسه کنید. برای ردیابی آدرس‌های فعال در بلاکچین می‌توانید از مرورگرهایی مانند Etherscan یا BscScan استفاده کنید. 

آدرس های فعال تحلیل آنچین
مقایسه آدرس‌های فعال استیبل کوین‌ها

بررسی حجم تراکنش (Transaction Volume)

حجم تراکنش‌ها، تعداد کل تراکنش‌ها در یک شبکه بلاکچین را در یک دوره معین، اندازه‌گیری می‌کند. از این معیار می‌توانید برای ارزیابی سطح فعالیت شبکه و تقاضا برای دارایی مورد نظر استفاده کنید. در تحلیل آنچین، تحلیل حجم تراکنش می‌تواند به شناسایی روندها و الگوهای رفتار کاربر، مانند افزایش حجم معاملات در دوره‌های پر نوسان بازار، کمک کند. شما می‌توانید به صورت هفتگی یا روزانه، تعداد تراکنش‌های شبکه، میانگین اندازه تراکنش‌ها و کارمزد را برای ارزیابی حجم تراکنش، ردیابی کنید. 

مقایسه حجم تراکنش‌ها تحلیل آنچین
مقایسه حجم تراکنش‌های درون‌زنجیره‌ای صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز

بررسی توزیع عرضه Supply Distribution

تجزیه و تحلیل توزیع عرضه در بلاکچین می‌تواند بینشی در مورد سطح تمرکززدایی و تمرکز توکن‌ها بدهد. توزیع عرضه، توزیع کل عرضه یک ارز دیجیتال را میان هولدرها یا دارندگان ارز دیجیتال، اندازه‌گیری می‌کند. توزیع یکنواخت‌تر عرضه، نشان‌دهنده شبکه غیرمتمرکزتر است. این در حالی است که تمرکز توکن‌ها میان چند دارنده بزرگ، ممکن است دلالت بر وجود سطح تمرکز در عرضه ارز مورد نظر باشد. برای تحلیل توزیع عرضه می‌توانید تعداد و اندازه کیف پول‌هایی که درصد معینی از کل عرضه ارز دیجیتال را در خود جای داده‌اند، ردیابی کنید.

توزیع عرضه تحلیل آنچین
توزیع عرضه بیت کوین

بررسی ارزش کل قفل شده TVL 

Total Value Locked، ارزش کل دارایی‌های قفل شده در قراردادهای هوشمند یا برنامه‌های غیرمتمرکز DApps در شبکه بلاکچین را اندازه‌گیری می‌کند. در تحلیل آنچین از این شاخص می‌توانید برای برای ارزیابی سطح پذیرش، کاربرد DApps و تقاضا برای دارایی پایه، استفاده کنید. برای بررسی TVL می‌توانید ارزش روزانه یا هفتگی دارایی‌های قفل شده در DAppهای مختلف شبکه، تعداد کاربران و تراکنش‌ها را ردیابی کنید. 

همچنین مقایسه TVL در میان برنامه‌ها و شبکه‌های مختلف برای شناسایی روندها و الگوهای رفتار کاربر، مهم است. برای بررسی ارزش کل قفل شده یک زنجیره می‌توانید از ابزاری مانند DefiLlama استفاده کنید.

ارزش کل قفل شده در دیفای تحلیل آنچین
ارزش کل قفل شده در دیفای

شاخص‌های مهم در تحلیل درون زنجیره ای 

چند شاخص مهم در تحلیل درون زنجیره ای وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم. 

شاخص سود و زیان تحقق یافته (Realized Profits and Losses)

در تحلیل آنچین، سود و زیان تحقق یافته RPL، یک شاخص درون زنجیره ای برای سود و زیان شناور است که پس از فروش دارایی به دست می‌آید. پس از خرید ارز دیجیتال، متحمل سود یا زیان ناشی از تغییرات قیمت خواهید شد. اگر نتیجه مثبت باشد به معنای کسب سود و اگر منفی باشد، نشانه ضرر است. 

به عنوان مثال قیمت ارزهای دیجیتال خریداری شده ۱۰۰۰ دلار و قیمت فروش آنها ۲۰۰۰ دلار است. مابه‌التفاوت آن دو ۱۰۰۰ دلار، سود را نشان می‌دهد. با ردیابی RPL در طول زمان می‌توانید چشم‌اندازی نسبت به رفتار هولدرهای بلندمدت و احساسات آنها نسبت به یک دارایی معین به دست آورید. 

این شاخص در تحلیل آنچین می‌تواند به شناسایی فرصت‌های خرید و فروش، کمک کند. اگر RPL بالا باشد، احتمالاً نشانه آن است که دارندگان بلندمدت، سود می‌برند و احتمال فروش بالقوه نیز بیشتر می‌شود. از طرف دیگر، RPL پایین، ممکن است نشان‌دهنده آن باشد که دارندگان بلندمدت، دارایی خود را نگه می‌دارند. بنابراین احتمال صعود قیمت و فرصت بالقوه برای خرید، ایجاد می‌شود. 

زیان تحقق یافته بیت کوین تحلیل آنچین
زیان تحقق یافته بیت کوین

شاخص عرضه در سود و زیان Supply in Profit and Loss

شاخص عرضه در سود و زیان، تعداد کوین‌های در سود یا زیان را در مقایسه با قیمت آخر، نشان می‌دهد. عرضه در سود، تعداد کوین‌هایی است که در حال حاضر با قیمت فعلی  در سود هستند (به این معنا که در قیمت پایین‌تری خریداری شده‌اند). عرضه در ضرر نیز به کوین‌هایی در یک بلاکچین اشاره دارد که با توجه به قیمت فعلی در زیان هستند (به این معنا که در قیمت بالا‌تری خریداری شده‌اند). شاخص عرضه در سود و زیان در تحلیل آنچین به شما کمک می‌کند کوین‌های سودده را شناسایی کنید. در بازار گاوی یا صعودی، بیشتر کوین‌ها، سود ایجاد می‌کند. 

این در حالی است که در بازار نزولی، عرضه در سود به تدریج کاهش یافته و کوین‌های کمتری سودآور هستند. زمانی که یک ارز دیجیتال به سطح قیمتی می‌رسد که اکثر سرمایه‌گذاران، سود می‌برند، احتمال فروش، بیشتر شده و مقاومت بالقوه ایجاد می‌شود. از طرف دیگر هنگامی که یک ارز دیجیتال به سطح قیمتی برسد که بسیاری از سرمایه‌گذاران ضرر می‌کنند، احتمال نگهداری،ِ خرید بیشتر و حمایت بالقوه ایجاد می‌شود. 

عرضه در سود و زیان بیت کوین تحلیل آنچین
عرضه در سود و زیان بیت کوین

شاخص ارزش تحقق یافته (Realized Capitalization) 

یکی دیگر از شاخص‌ها در تحلیل آنچین، ارزش تحقق یافته Realized Capitalization است. این شاخص توسط کوین متریکس Coin Metrics با هدف اندازه‌گیری دقیق اندازه فعلی بازار بیت کوین، توسعه یافته است. در واقع Realized Cap مجموع آخرین قیمت معامله شده دارایی‌های دیجیتال است. این شاخص در تجزیه و تحلیل درون زنجیره‌ای، مهم است، زیرا ارزش خرید هر بیت کوین را در روز آخرین معامله آن اندازه می‌گیرد. 

هر چه میزان این شاخص از مارکت کپ، بیشتر باشد، بازار نیز به صورت کلی سودآورتر است. 

ارزش بازار تحقق یافته بیت کوین تحلیل آنچین
ارزش بازار تحقق یافته بیت کوین

مفاهیم مهم دیگر در تحلیل On-Chain 

برخی مفاهیم و اطلاعات کلیدی و مهم در تجزیه و تحلیل درون زنجیره ای وجود دارد که در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم. 

مجموع ذخایر بیت کوین در تمام صرافی‌ها (Exchange Reserve) 

یکی از معیارهای مهم برای شناسایی کوین‌های بالقوه برای فروش در بازار، جمع ذخایر بیت کوین است که در تمام صرافی‌ها نگهداری می‌شود. بنابراین افزایش اندیکاتور آنچین Exchange Reserve، قدرت فروش در حال رشد بیت کوین را برجسته می‌کند. در این شاخص از تحلیل آنچین، کاهش ذخایر با خارج شدن تعداد زیادی بیت کوین از تمام صرافی‌ها اتفاق می‌افتد. بدین ترتیب با کاهش نقدینگی در سمت فروش، احتمال افزایش قیمت، وجود دارد. 

ذخایر بیت کوین صرافی‌ها تحلیل آنچین
ذخایر بیت کوین صرافی‌ها

مجموع ذخایر اتریوم در تمام صرافی‌ها 

همین موضوع در مورد ذخایر اتر تمام صرافی‌ها برای پیش‌بینی فشار فروش نیز صدق می‌کند. این معیار، مجموع کوین‌های اتر موجود در صرافی‌ها است که نشان می‌دهد مشتریان تا چه اندازه به فروش یا نگهداری اتر، مشتاق هستند. افزایش ذخایر صرافی‌ها نشان‌دهنده افزایش قدرت فروش در اتر است. زمانی که تعداد زیادی اتر از تمام صرافی‌ها خارج می‌شود، ذخایر کاهش یافته و قیمت به دلیل کاهش نقدینگی در سمت فروش یا کمیاب‌تر شدن اتر، افزایش می‌یابد. 

ذخایر اتریوم صرافی‌ها تحلیل آنچین
ذخایر اتریوم صرافی‌ها

مجموع تراکنش‌های اتر و بیت کوین 

یکی دیگر از موارد در تحلیل آنچین، تعداد تراکنش‌های اتر و بیت کوین است. این معیار، ارزش کل بیت کوین و اتر ETH معامله شده در یک روز مشخص را اندازه‌گیری می‌کند. اگر تعداد تراکنش‌ها بالا باشد، احتمالاً فعالیت بازار، بیشتر است. در شبکه‌های بلاکچین عمومی نظیر بیت کوین و اتریوم، اگر تعداد تراکنش‌ها افزایش یابد، عملکرد شبکه سالم بوده و تقاضا برای خدمات آن، وجود دارد. 

مجموع تراکنش‌ها تحلیل آنچین
نمودار مجموع تراکنش‌ها

اندیکاتور چرخه پی (Pi-Cycle) 

اندیکاتور چرخه پی به عنوان یک ابزار ارزشمند برای پیش‌بینی اوج چرخه‌های بازار بیت کوین، عمل می‌کند. در واقع، هدف از این شاخص، پیش‌بینی زمانی است که قیمت پیش از رکود به بیشترین میزان خود می‌رسد. این معیار در تحلیل آنچین اساساً در بازه‌های زمانی طولانی به کار می‌آید و دارای تاریخچه قوی در شناسایی بالاترین نقاط در تغییرات عمده قیمت بیت کوین در طول سال‌ها است. 

اندیکاتور چرخه پی تحلیل آنچین
اندیکاتور چرخه پی

اندیکاتور MVRV-Z Score 

با استفاده از شاخص MVRV می‌توان ارزش واقعی یک ارز دیجیتال را تشخیص داد. بنابراین اگر یک رمزارز مانند بیت کوین بیشتر یا کمتر از ارزش ذاتی، قیمت‌گذاری شده باشد، با کمک این اندیکاتور، قابل محاسبه است. به عبارتی MVRV-Z انحراف بین ارزش تحقق یافته و ارزش بازار را اندازه‌گیری می‌کند. اگر Z-Score در سطح ۷ تا ۹ قرار ‌گیرد، اوج چرخه بازار را نشان می‌دهد. اما اگر Z-Score در محدوده ۰.۱- یا کمتر باشد، به معنای آن است که ارزش بازار به میزان قابل توجهی کمتر از ارزش واقعی است. این اتفاق از لحاظ تاریخی منجر به بازدهی بالا برای کسانی می‌شود که در چنین دوره‌هایی، اقدام به خرید بیت کوین کرده‌اند. 

اندیکاتور MVRV Z-Score تحلیل آنچین
اندیکاتور MVRV Z-Score

شاخص NUPL 

در تحلیل آنچین از شاخص Net Unrealized Profit/Loss‌، عوامل رفتاری در بازار و احساسات فعالان بازار در یک مقطع زمانی خاص، بررسی می‌شود. با استفاده از سود تحقق یافته می‌توان ارزش تمام رمزارزهایی که قیمت آنها در حال حاضر، بالاتر از قیمت قبلی است، محاسبه کرد. از طرف دیگر با کمک زیان تحقق یافته می‌توان ارزش تمام ارزهایی که قیمت اکنون آنها کمتر از قیمت قبلی است را به دست آورد. در نهایت با تفریق این دو از یکدیگر، شاخص NUPL به دست می‌آید. 

این شاخص، نشان می‌دهد در صورتی که تمام هولدرها بیت کوین خود را بفروشند نسبت به ارزش بازار به طور میانگین، میزان سود یا زیان آنها چقدر خواهد بود.  با شناسایی سطح احساسات در هر زمان می‌توان حرکت قیمت بیت کوین را در آینده، پیش‌بینی کرد.

شاخص NUPL تحلیل آنچین
شاخص NUPL

نرخ هش شبکه بیت کوین Hash Rate 

نرخ هش شبکه، سرعت دستگاه ماینر را هنگام انجام فرآیند استخراج رمزارز، مشخص می‌کند. هر چه سرعت هش ریت، بیشتر باشد، عملکرد دستگاه استخراج، بهتر و امنیت شبکه بالاتر است. 

موجودی کیف پول Wallet Balances 

تجزیه و تحلیل موجودی کیف پول، الگوهای انباشت یا توزیع را در میان سرمایه‌گذاران، نشان می‌دهد. در تحلیل آنچین، از طریق آدرس کیف پول‌های ارز دیجیتال می‌توان افزایش یا کاهش پذیرش بیت کوین در طول زمان یا استفاده از آ‌ن در گروه‌های خاص را متوجه شد.

پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات تجزیه و تحلیل درون زنجیره ای

میزان پول، انرژی و زمانی که برای اجرای یک گره Node، ذخیره و نگهداری یک کپی از کل بلاکچین، لازم است، در دسترس هر فرد یا سازمانی نیست. جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های بلاکچین، کار دشوارتری است. خوشبختانه شرکت‌های مختلفی در طی سال‌های اخیر، ایجاد شده‌اند که داده‌های درون زنجیره ای و برون زنجیره ای را به کاربران، ارائه می‌دهند. در ادامه چند مورد از محبوب‌ترین پلتفرم‌های تحلیل آنچین را معرفی می‌کنیم. 

برنامه کوین متریکس Coin Metrics 

مأموریت کوین متریکس که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد، ارائه دانش عمیق بازار به سرمایه‌گذاران در مورد تمام ارزهای دیجیتال اصلی است. آنها ۴ محصول را ارائه می‌دهند: 

  • داده‌های شبکه (مانند ابزارهای تصویرسازی، جریان‌های ورودی صرافی‌ها، تاریخچه تراکنش و معیارهای مربوط به عمر کوین)
  • داده‌های بازار (۲۰ صرافی برتر جهان) 
  • داده‌های شخص ثالث (مانند بررسی احساسات در توییتر)
کوین متریکس تحلیل آنچین

گلس نود Glassnode 

گلس نود که در سوئیس، مستقر است، به شاخص‌های نوآورانه درون زنجیره ای خود در فضای بلاکچین، مشهور است. استفاده از پلتفرم آنلاین این شرکت به لطف رابط کاربری عالی، آسان است. حتی اگر از طرح رایگان آن استفاده کنید، به مجموعه گسترده‌ای از داده‌ها برای تحلیل آنچین، دسترسی خواهید داشت. علاوه بر آن، Glassnode گزارش‌های خوبی را برای درک دقیق آنچین به طور منظم، منتشر می‌کند. 

همچنین کاربران می‌توانند در مورد مفاهیم و شاخص‌های تحلیل درون زنجیره ای در بخش Academy به طور رایگان آموزش ببینند. 

گلس نود تحلیل آنچین

پلتفرم دپ ریدار (Dappradar) 

سایت دپ رادار Dappradar بیش از ۳۰۰۰ برنامه غیرمتمرکز را ردیابی می‌کند. این پلتفرم، مرکزی برای دسترسی به رتبه‌بندی محبوب‌ترین برنامه‌های در حال اجرا در سیستم‌های محاسباتی توزیع شده است. علاوه بر آن، دپ رادار به عنوان یک کانال توزیع برای توسعه‌دهندگانی است که به دنبال گسترش دامنه دسترسی و تبلیغ DApp خود هستند. 

دپ رادار تحلیل آنچین

پلتفرم دون آنالیتیکس (Dune Analytics) 

سایت Dune Analytics‌ بیشتر با داده‌های درون زنجیره ای اتریوم، سر و کار دارد. این سایت به کاربران امکان می‌دهد به قراردادهای هوشمند رمزگذاری شده اتریوم، دسترسی داشته و برای تحلیل آنچین از آن استفاده کنند. وبسایت تحلیلی اتریوم، گزارش‌های عملی بازار را ارائه می‌کند که از داده‌های درون زنجیره ای، استخراج شده‌اند. 

دان آنالیتیکس تحلیل آنچین

سایت اینتو د بلاک (IntoTheBlock)

شاخص‌های بلاکچین IntoTheBlock به ۴ گروه اصلی، تقسیم‌بندی می‌شوند: 

  • مالکیت (ارائه بینش‌هایی بر اساس تمرکز مالکیت)
  • امور مالی (در برداشتن اطلاعات قیمت برای ارائه بینشی در مورد سودآوری و ارزش پولی تراکنش‌ها 
  • شبکه (رشد کاربر، الگوهای فعالیت تراکنش، هزینه‌ها) 
  • اجتماعی (معیار مربوط به تلگرام و Github)
اینتو د بلاک تحلیل آنچین

سایت کریپتو کوانت (CryptoQuant) 

کریپتو کوانت، یک سایت ارائه‌دهنده راه حل داده بلاکچین است که در سئول مستقر بوده و بر بیت کوین، اتر و استیبل کوین‌ها تمرکز دارد. داده‌های آن که از طریق API یا مستقیماً در پایتون، R و اکسل در دسترس هستند، به ۴ دسته زیر، طبقه‌بندی می‌شوند: 

  • داده‌های درون زنجیره ای
  • داده‌های صرافی
  • داده‌های ماینر
  • داده‌های شبکه 

سایت انی بلاک آنالیتیکس (Any Block Analytics) 

سایت انی بلاک آنالیتکس نیز برای تحلیل آنچین استفاده می‌شود. این پلتفرم در کنار داده‌ها و ابزارها دارای خدمات مشاوره حرفه‌ای برای پروژه‌های بلاکچین است. این شرکت آلمانی، امکان جست‌جوی داده‌ها برای بیش از ۲۲ دارایی دیجیتال مبتنی بر اتریوم و بیت کوین را نیز به کاربران داده است.

انی بلاک آنالیتیکس تحلیل آنچین

مزایای تحلیل درون زنجیره‌ای

سرمایه‌گذار با درک مزایای تحلیل آنچین، این امکان را پیدا می‌کند تا از موارد آموخته شده برای بهبود انتخاب‌های مالی خود استفاده کند. برخی از مزایای کلیدی آن را در ادامه توضیح می‌دهیم. 

سیگنال‌های معاملاتی

معیارهایی مانند حجم تراکنش، موجودی کیف پول و فعالیت شبکه به معامله‌گران، کمک می‌کنند تا فرصت‌های خرید یا فروش بالقوه را بر اساس الگوهای تاریخی، شناسایی کنند. 

زمان‌بندی آنچین 

معامله‌گران، بهتر می‌توانند نقاط ورود و خروج خود را در بازار، زمان‌بندی کنند. به عنوان مثال، نظارت بر شاخص MVRV-Z Score، نسبت چرخه پی یا حجم تراکنش به معامله‌گران کمک می‌کند تا شرایط اشباع خرید یا فروش را شناسایی کرده و زمان‌بندی معاملات خود را بهبود ببخشند. 

مدیریت ریسک

در تحلیل آنچین، معامله‌گران می‌توانند از داده‌های مربوط به کیف پول و معاملات بزرگ برای ارزیابی احساسات کلی بازار و نوسانات بالقوه قیمت، استفاده کنند. در این صورت امکان استفاده از استراتژی‌هایی را دارند که میزان ریسک را کاهش می‌دهد. 

مدیریت ریسک تحلیل آنچین

سرمایه‌گذاری بلندمدت (Long-term Investment)

برای سرمایه‌گذاران بلندمدت، تجزیه و تحلیل درون زنجیره ای می‌تواند بینشی در مورد سلامت پروژه و پذیرش یک ارز دیجیتال بدهد. معیارهایی مانند آدرس‌های فعال و رشد شبکه به سرمایه‌گذاران در شناسایی پروژه‌های بلندمدت و دارای پتانسیل، کمک می‌کند. 

شناسایی مراحل انباشت یا توزیع (Accumulation or Distribution) 

شناخت این الگوها به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا آنها در مورد اینکه بازار در مرحله انباشت (به طور بالقوه نشان‌دهنده افزایش قیمت در آینده) یا توزیع (به طور بالقوه نشانه کاهش قیمت) است، تصمیم‌گیری کنند. 

تأیید فاندامنتال (Confirmation of Fundamentals) 

اگر یک پروژه مبتنی بر بلاکچین، ادعا کند که دارای سطح بالایی از فعالیت کاربر است، اما تجزیه و تحلیل آنچین، حجم تراکنش پایین را نشان دهد، ممکن است سؤالاتی را در مورد قانونی و درست بودن پروژه ایجاد کند. 

اعتبارسنجی تحلیل تکنیکال (Technical Analysis Validation) 

تجزیه و تحلیل On-chain می‌تواند با ارائه داده‌های بنیادی برای اعتبارسنجی شاخص‌های تکنیکال، تحلیل سنتی را کامل کند. این هم‌افزایی میان تحلیل تکنیکال و درون زنجیره ای می‌تواند دقت تصمیمات معاملاتی را افزایش دهد. 

اعتبارسنجی تحلیل تکنیکال با تحلیل آنچین

تأیید روند (Trend Confirmation) 

تجزیه و تحلیل درون زنجیره ای به معامله‌گران کمک می‌کند تا روندهای قابل مشاهده در نمودار قیمت را تأیید کرده یا به چالش بکشند. اگر داده‌های درون زنجیره ای با حرکات قیمت، همسو باشد، اعتماد بیشتری نسبت به استراتژی‌های معاملاتی منتخب معامله‌گران می‌دهد. 

انواع استراتژی‌های تحلیل درون زنجیره‌ ای

برخی استراتژی‌ها وجود دارند که هنگام استفاده از تحلیل آنچین می‌توانید از آنها برای توسعه معاملات و سرمایه‌گذاری خود استفاده کنید. 

نگهداری بلندمدت در مقابل معاملات فعال

با تجزیه و تحلیل موجودی کیف پول و الگوهای تراکنش می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید برای بلندمدت یک دارایی را نگه دارید یا به طور فعال بر اساس روندهای کوتاه‌مدت اقدام به معامله کنید. 

استراتژی زمان‌بندی بازار

مطالعه حجم معاملات و نسبت چرخه پی Pi Cycle می‌تواند به شما در شناسایی سقف و کف بالقوه در بازار و متعاقب آن در خرید و فروش استراتژیک، کمک کند. 

استراتژی ردیابی فعالیت سازمانی

تجزیه و تحلیل آنچین به شما نشان می‌دهد که چه زمانی بازیگران بزرگ در بازار، نظیر مؤسسات یا نهنگ‌ها مبالغ زیادی از بیت کوین را جابه‌جا می‌کنند. این اطلاعات می‌تواند تصمیمات شما را با پیگیری بزرگ‌ترین کیف پول‌ها با کمک مرورگر بلاکچین، راهنمایی کند. 

نهنگ‌های کریپتو تحلیل آنچین

تحلیل درون زنجیره ای چه محدودیت‌ها و معایبی دارد؟

تحلیل درون زنجیره ای، ابزار ارزشمندی برای به دست آوردن دانش عمیق در مورد یک بلاکچین خاص است، اما محدودیت‌های خود را دارد. در ادامه برخی از محدودیت‌های کلیدی هنگام استفاده از این تحلیل را توضیح می‌دهیم. 

اطلاعات ناقص 

تجزیه و تحلیل آنچین، تنها به داده‌های موجود در بلاکچین، متکی است. عوامل خارجی تأثیرگذار بر بازار، مانند رویدادهای خبری، تغییرات نظارتی یا روندهای کلان اقتصادی را در نظر نمی‌گیرد. 

دستکاری نهنگ‌ها

نهنگ‌ها می‌توانند از تأثیرگذاری خود برای ایجاد سیگنال‌های اشتباه در داده‌ها استفاده کنند. 

در نظر نگرفتن عمق بازار

تحلیل درون زنجیره ای معمولاً بر داده‌های تاریخی، متمرکز بوده و ممکن است بینش دقیقی در مورد رفتار قیمت در آینده، ارائه نکند. برخی از این تحلیل‌ها ممکن است به اندازه گذشته، دقیق نباشند. 

عدم ارتقای شبکه و فورک‌ها 

تحلیل On-Chain ممکن است به‌روزرسانی‌ها یا فورک‌های شبکه را که می‌توانند اساساً رفتار بلاکچین را تغییر دهند، در نظر نگیرند. 

مقدار نمونه کوچک

در تحلیل آنچین، برخی از معیارهای درون زنجیره ای به ویژه آنهایی که به رویدادهای نادر یا الگوهای خاص، مربوط می‌شوند، ممکن است حجم نمونه کوچکی داشته باشند. این موضوع، نتیجه‌گیری آماری معنادار را مشکل می‌کند. 

دستکاری داده‌ها 

در برخی موارد، ممکن است بازیگران بازار با ایجاد تراکنش‌های جعلی، داده‌های درون زنجیره ای را دستکاری کنند. این مسأله می‌تواند منجر به نتیجه‌گیری نادرست و تحلیل اشتباه شود. 

تحلیل آنچین دستکاری داده‌ها

سخن پایانی

در عصری که داده‌ها مانند نفت در گذشته از ارزش زیادی برخوردار هستند و بلاکچین در حال تغییر ارزش دیجیتال است، باید به اهمیت تحلیل آنچین، بیشتر توجه کرد. پلتفرم‌هایی نظیر Glassnode به سرمایه‌گذاران رمزارز، شاخص‌های متعددی را برای تحلیل ارز دیجیتال، ارائه می‌دهند. با این حال، دانش و بینشی که از این ابزارها دریافت می‌کنید، عاری از اشتباه نیست، بلکه به عنوان یک راهنما برای داشتن تصمیمات سرمایه‌گذاری بهتر کاربرد دارند. 

سؤالات متداول

چگونه می‌توان به ابزارهای تحلیل آنچین، دسترسی داشت؟ 

پلتفرم‌هایی مانند CryptoQuant، Glassnode، Coin Metrics و… ابزارهای تحلیل درون زنجیره ای را برای بیت کوین، اتر و سایر ارزهای دیجیتال، ارائه می‌کنند.

چه شاخص‌های کلیدی در تحلیل درون زنجیره ای استفاده می‌شود؟ 

شاخص‌هایی نظیر حجم تراکنش، چرخه پی، ذخایر صرافی‌ها و موارد متعدد دیگر با بررسی رفتار بازار در تحلیل آنچین به سرمایه‌گذاران، سود می‌رسانند.

محدودیت تحلیل درون زنجیره ای On-Chain چیست؟ 

تجزیه و تحلیل آنچین دارای محدودیت‌هایی نظیر ناقص بودن داده‌ها، دستکاری در داده‌ها و در نظر نگرفتن عوامل خارجی است. برای داشتن یک دیدگاه کل‌نگر، ترکیبی از تحلیل‌ها لازم است.

داده‌های سایت کریپتو کوانت Cryptoquant به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

این داده‌ها در ۴ دسته داده‌های درون زنجیره ای، داده‌های صرافی، داده‌های ماینر و داده‌های شبکه طبقه‌بندی می‌شوند.

مرجان شکیبا

به طور کلی در حوزه تولید محتوا و فیلمنامه‌نویسی فعالیت می‌کنم. به تحقیق و پژوهش در زمینه موضوعات جدید از جمله ارزهای دیجیتال علاقه دارم و از سال ۲۰۲۳ برای نوبیتکس، محتوا تولید می‌کنم.

نوشته های مشابه