آموزش مفاهیم پایهرمزارزها

آلت کوین چیست؟ معرفی انواع Altcoin و بهترین‌های آن

آلت کوین، به تمام ارزهای دیجیتال به غیر از بیت کوین اشاره دارد. نواقص بیت کوین و ظرفیت‌های زیاد تکنولوژی بلاک چین دلایل اصلی ورود ارزهای دیجیتال دیگر به بازار کریپتوکارنسی بودند. در این مقاله علاوه بر تعریف و نحوه پیدایش آلت کوین ها، به انواع مختلف آن‌ها و معرفی 5 آلت کوین برتر از لحاظ ارزش بازار خواهیم پرداخت. در نهایت به این سوال پاسخ خواهیم داد که چه آینده‌ای را پیش روی آلت کوین‌ها می بینیم. 

فهرست عناوین

آلت کوین چیست؟

بیت کوین با تمام محبوبیتش نقطه ضعف‌هایی مثل مقیاس‌پذیری کم (در مقایسه با همتایان متمرکز خود مثل Paypal و Visa) دارد. علاوه بر این، شبکه بیت کوین صرفاً برای انجام تراکنش‌های مالی غیرمتمرکز طراحی شده است. به این ترتیب جای خالی این دو مسئله حس شد. اول این‌که شبکه‌ای طراحی شود که مشکلات بیت کوین را نداشته باشد و ثانیا از ظرفیت‌های این تکنولوژی بیشتر استفاده شود.

مشکلات بیت کوین

عبارت آلت کوین از ترکیب دو واژه تشکیل شده است. بخش اول یا همان “آلت” نماینده کلمه Alternative به معنای جایگزین است و کوین (Coin) هم به رمزارز اشاره دارد. پس می‌توان این عبارت را به صورت کوین جایگزین معنا کرد. به زبان شفاف‌تر، آلت کوین‌ ها تمام کوین‌هایی هستند که بعد از بیت‌ کوین به وجود آمدند. در نهایت می‌توانیم تمام ارزهای دیجیتال را در یک دسته‌بندی کلی به دو بخش تقسیم کنیم. در دسته اول فقط بیت کوین حضور دارد و در دسته دوم تمام توکن‌های دیگر یا همان آلت کوین‌ها.

AltCoin به زبان ساده + تاریخچه

همانطور که گفتیم AltcCoin، ترکیبی از دو کلمه Alternative (جایگزین) و Coin (سکه) است. در واقع، شامل تمام ارزهای دیجیتال و توکن‌ها به غیر از بیت کوین می‌شود. آلت‌کوین‌ها متعلق به بلاک‌چین‌هایی هستند که به وضوح برای آنها طراحی شده‌اند. بسیاری از آنها در بلاک‌چین‌های مربوطه برای انجام کاری استفاده می‌شوند. مانند اتر که در اتریوم برای پرداخت هزینه تراکنش، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی از توسعه‌دهندگان، انشعاب‌های (Forks) بیت کوین را ایجاد کرده‌اند تا دوباره با بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت، رقابت کنند. (منظور از انشعاب یا فورک، تغییراتی است که در یک بلاک‌چین به وجود می‌آید و در اثر آن، رمزارزهای جدیدی مانند آلت‌کوین، ایجاد می‌شوند). برخی دیگر خود را به عنوان روشی برای جمع‌آوری سرمایه برای پروژه‌های خاص، تبلیغ می‌کنند.

به عنوان مثال، توکن BananaCoin، از اتریوم، منشعب شده و به عنوان راهی برای گردآوری سرمایه برای یک مزرعه خاص در لائوس که ادعا می‌کرد موز ارگانیک پرورش می‌دهد، پدیدار شد. آلت‌کوین‌ها تلاش می‌کنند محدودیت‌های ارز دیجیتال و بلاک‌چینی را که از آن فورک شده و با آن رقابت می‌کنند را بهبود دهند. اولین AltCoin، لایت‌کوین بود که از بلاک‌چین بیت کوین در سال ۲۰۱۱، فورک (منشعب) شد.

لایت‌کوین از مکانیزم اجماع اثبات کار (POW) متفاوتی به اسم Scrypt استفاده می‌کند که از بیت‌ کوین متفاوت بوده، انرژی کمتری مصرف می‌کند و سریع‌تر است. اتر نیز یک آلت‌کوین دیگر است که از بیت کوین، فورک نشده است. ویتالیک بوترین (Vitalic Buterin)، دکتر گوین وود (Dr. Gavin Wood) و چند نفر دیگر برای رفع مشکلات مقیاس‌پذیری بیت کوین، پیاده‌سازی قرارداد هوشمند در فضای بلاک‌چین و پشتیبانی از اتریوم، آن را طراحی کردند. اتر (ETH)‌ در جهت پرداخت به مشارکت‌کنندگان شبکه برای کار اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

پیدایش آلت کوین ها

همانطور که گفته شد ظرفیت‌های بلاکچین و محدودیت‌های بیت کوین باعث شد بعد از حدود 2 سال شبکه‌های بلاکچینی دیگر با قابلیت‌های جدیدتر وارد میدان شوند. در این بخش به 3 آلت کوینی که در این تاریخچه اهمیت زیادی دارند، خواهیم پرداخت.

 نیم کوین (Namecoin)

نیم کوین (Namecoin) با توکن NMC در آوریل 2011 به وجود آمد. پروژه‌ای که از شبکه بیت‌کوین الهام گرفت و هدفی فراتر از ایجاد ارز دیجیتال داشت. آلت کوینی که به منظور ایجاد سرویس نام دامنه (DNS) مبتنی بر بلاکچین ابداع شد.

نیم کوین

لایت کوین (Litecoin)

لایت‌کوین (Litecoin) به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال قدیمی، سال 2011 توسط چارلی لی (Charlie Lee) معرفی شد. این آلت کوین برای حل مسئله سرعت پایین انجام تراکنش‌ها و مقیاس‌پذیری بیت کوین پیاده سازی شد و توانست نظرها را به خود جلب کند.

لایت‌ کوین با توجه به شباهت‌هایی که با بیت‌ کوین دارد، به عنوان “نسخه سبک‌تر بیت‌ کوین” شناخته می‌شود. این شباهت‌ها به ویژه از لحاظ استخراج دیده می‌شود. اما یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های لایت‌ کوین که آن را از بیت‌ کوین متمایز می‌کند، سرعت بالای تأیید تراکنش‌هاست. زمانی که بیت‌کوین برای تأیید یک تراکنش بین 10 تا 15 دقیقه زمان نیاز دارد، لایت‌ کوین این زمان را به حدود 2.5 دقیقه کاهش داده است.

لایت کوین

لایت‌ کوین علاوه بر سرعت بالای تراکنش‌ها، مزایای دیگری هم دارد. یکی از این مزایا مقیاس‌پذیری بهتر آن نسبت به بیت‌کوین است. به عبارت دیگر، لایت‌ کوین به طور موثری مشکل بیت‌کوین، که کندی آن در زمان افزایش تراکنش‌هاست را برطرف کرده است.

اتریوم (Ethereum)

به جرات می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین تحولات در دنیای ارز دیجیتال، با ظهور اتریوم در سال 2017 شکل گرفت. معرفی قرارداد هوشمند بر بستر بلاکچین، درهای جدیدی از ظرفیت‌های این تکنولوژی را بر روی حوزه‌های مختلفی، خصوصا حوزه مالی و بانکی گشود. 

اتریوم

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که با معرفی قراردادهای هوشمند رخ داد، ورود مفهوم جدیدی به نام دیفای (DeFi) بود. دیفای به معنای سیستم مالی غیرمتمرکز، نه تنها تمام اموری را در برمی‌گیرد که تا به امروز در بانک‌ها و موسسات مالی انجام می‌پذیرفته است بلکه قابلیت‌های جدیدی مانند وام‌های آنی و ارتباط موثر بین پلتفرم‌های مالی را فراهم کرده است. 

انواع آلت کوین ها

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد محدودیت‌های بیت کوین، ظرفیت‌های بلاکچین به علاوه معرفی قراردادهای هوشمند توسط اتریوم، باعث شکل‌گیری فرصت‌های جدید و متعددی گردید. در نتیجه شکل‌های مختلفی از آلت کوین ها به بازار معرفی شدند که هر کدام کاربرد خاصی داشتند یا مشکلی را حل می‌کردند. 

ذخیره ارزش (Store of value)

همان‌طور که از نام این دسته پیداست، هدف نهایی این ارزهای دیجیتال، حفظ یا ترجیحاً افزایش قدرت خرید در طول زمان است. در اینجا با دو مفهوم متفاوت سر و کار داریم: قیمت و قدرت خرید. شاهد آن هستیم که هر ساله دولت‌‌های کشورهای مختلف (به اقتضای شرایط اقتصادی‌شان) به منظور تقویت رشد اقتصادی، پول چاپ می‌کنند و این به معنای کاهش ارزش پول است. به عنوان مثال اگر در کشوری سالیانه ارزش پول 2 تا 3 درصد کاهش پیدا می‌کند، سهامی که در همان سال افزایش 2 تا 3 درصدی قیمت را تجربه کرده، باعث افزایش قدرت خرید سرمایه‌گذار نشده است. 

در حقیقت یکی از دلایلی که بیت کوین خلق شد مبارزه با همین کاهش قدرت خرید در طول زمان بوده است. بیت کوین با طراحی هوشمندانه اقتصاد توکنی خود و محدود کردن تعداد نهایی بیت کوین‌ها به 21 میلیون واحد و مکانیزم کاهش عرضه در طول زمان این مسئله را برطرف کرده است. نکته مهم دیگر در تشخیص این دسته از ارزهای دیجیتال نحوه توزیع آن‌هاست که باید به شکلی کاملاً غیرمتمرکز بین افرادتوزیع شده باشد. با توجه به این شرایط خیلی‌ها باور دارند در بین آلت کوین‌ها، این لایت کوین است که می‌تواند جزئی از این دسته محسوب شود.

اما این دسته از توکن‌ها عموماً کاربرد دیگری ندارند و همین امر بسیاری از فعالان را مجاب کرده است که روزی بیت کوین از نظر ارزش بازار جایگاه خود را از دست می‌دهد و آن را به یکی ارزهای دیجیتال دسته دوم تقدیم می‌کند.

توکن اوراق بهادار Security Token

توکن‌های اوراق بهادار، یکی از انواع آلت‌کوین‌ و دارایی‌ توکن شده‌ای هستند که در بازار سهام، عرضه می‌شوند. توکنیزه کردن (Tokenization)، انتقال ارزش از یک دارایی به یک توکن است که سپس در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. هر دارایی قابلیت توکنیزه شدن دارد که از جمله آن می‌توان املاک و مستغلات یا سهام را نام برد.

این دارایی‌ها باید به صورت ایمن نگهداری شوند. چرا که اگر توکن‌ها نماینده چیزی نباشند، ارزشی ندارند. از آن جایی که این توکن‌ها به عنوان اوراق بهادار، طراحی شده‌اند، توسط کمیسیون بورس اوراق بهادار، تنظیم می‌شوند.

توکن‌های قرارداد هوشمند Smart Contract Tokens

این دسته از ارزهای دیجیتال به جای ذخیره ارزش تاکید بیشتری بر قابل برنامه‌ریزی بودن دارند. زمانی‌که شما از برنامه‌ای بر روی گوشی یا دسکتاپ خود استفاده می‌کنید در حال بهره‌برداری از یک برنامه متمرکز هستید که اکثر اوقات زیر نظر یکی از غول‌های تکنولوژی مدیریت می‌شود. تمام اطلاعات شما در دسترس آن‌هاست و همواره در حال رصد شدن هستید. از دیگر معایب این برنامه‌های متمرکز در خطر بودن اطلاعات شماست که در صورت هک شدن سرور برنامه، تمام اطلاعات از بین خواهد رفت. 

اما با ظهور قرارداد هوشمند امکان طراحی و پیاده‌سازی قراردادهایی خودکار به طور غیرمتمرکز به وجود آمد که احتمال هک شدن اطلاعات بسیار پایین است و از طرف دیگر هم مدیریت اطلاعات در دست خود کاربر است. از طرف دیگر این قراردادها غیر قابل تغییر و همیشگی هستند. زمانی‌که قراردادهای هوشمند با هم ترکیب می‌شوند، برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) پدید می‌آیند. امروزه برای حوزه‌های مختلفی، از برنامه پرداخت و وام دهی گرفته تا صرافی غیرمتمرکز، dApp طراحی شده است. برای استفاده از این برنامه‌ها اطلاعات شخصی نیاز نیست و تنها اتصال به اینترنت لازمه بهره‌برداری از آنها است. در حال حاضر هزاران برنامه غیرمتمرکز و قرارداد هوشمند وجود دارد که اکثر آن‌ها بر روی شبکه‌های اتریوم و بایننس اسمارت چین قرار دارند. 

قراردادهای هوشمند

بر خلاف ارزهای دیجیتال دسته اول (ذخیره ارزش)، این توکن‌ها ارزش خود را از مقدار کاربردشان در پرداخت جهت تعامل با قراردادهای هوشمند کسب می‌کنند. در شبکه اتریوم این کارمزد با توکن اتریوم (ETH) و در شبکه بایننس اسمارت چین با توکن بایننس کوین (BNB) پرداخت می‌شود. این دسته از توکن‌ها به منظور اطمینان از وجود مقدار کافی ارز دیجیتال جهت پرداخت کارمزدها عموماً مقدار حداکثری از عرضه توکن‌ها (مانند بیت کوین) ندارند. در واقع با یک برنامه تورمی، همیشه بر مقدار عرضه آن‌ها افزوده می‌شود. البته تا زمانی‌که استفاده از این شبکه‌ها به اندازه کافی زیاد باشد مشکلی از نظر تورم در این توکن‌ها ایجاد نخواهد شد. به عنوان مثال در حال حاضر در شبکه اتریوم به دلیل تعامل زیاد کاربران و طرح سوزاندن توکن‌ها در هر بلاک، شاهد عرضه ضد تورمی آن هستیم.

با این اوصاف، مزیت اصلی این دسته از ارزهای دیجیتال این است که ارزش آن‌ها مستقیماً وابسته به پذیرش، کاربرد و بزرگی اکوسیستم آن‌هاست. هر دو شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین دارای میلیون‌ها کاربر و هزاران قرارداد هوشمند و برنامه غیرمتمرکز به میلیاردها دلار حجم بازار دست پیدا کردند. در آن سوی سکه، ایراد اساسی این دسته از ارزهای دیجیتال، رقابت بسیار سنگین و ورود شبکه‌های مختلف و متعدد به بازار است که انتخاب شبکه و توکن ارزشمند را تا حد زیادی دشوار می‌کند. 

استیبل کوین‌ها Stablecoins

استیبل کوین‌ها به عنوان یک دسته مهم از آلت کوین ها، مطرح هستند. این ارزها با هدف ایجاد پایداری در ارزش و کاهش نوسانات شدیدی که معمولاً در ارزهای دیجیتال به وجود می‌آیند، توسعه یافته‌اند. برخلاف بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، استیبل کوین‌ها تلاش می‌کنند تا ارتباط مستقیمی با ارزهای معمولی مانند دلار آمریکا یا یورو یا دارایی‌هایی مانند طلا داشته باشند. 

استیبل کوین ها

خود استیبل‌ کوین‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • استیبل کوین‌ های با پشتوانه 

این نوع از استیبل کوین ها یا با ارز متناظر خود و یا با کریپتو پشتیبانی می‌شوند. به عنوان مثال تتر (Tether) و یواس‌دی‌کوین (USDC) به ازای هر یک توکن خود یک دلار در یک بانک معتبر قفل کرده‌اند. بنابراین این نوع از استیبل کوین‌ها کاملا متمرکز و تحت مدیریت یک نهاد خاص هستند. 

اما نوع دیگری از استیبل کوین‌ها وجود دارد که با ارز دیجیتال پشتیبانی می‌شوند. معروف‌ترین توکن این دسته دای (Dai) نام دارد. مکانیزم این رمز ارز که توسط MakerDao چاپ می‌شود به این صورت است که کاربر ارزهای دیجیتالی مانند اتریوم را به عنوان وثیقه در پلتفرم قرار می‌دهد و در ازای آن Dai دریافت می‌کند. البته به علت نوسانات زیاد ارزهای دیجیتال، نسبت ارز قفل شده به Dai بین 150 تا 200 درصد است. به عنوان مثال برای دریافت وام به ارزش 100 Dai می‌بایست اتریوم به ارزش 150 تا 200 دلار قفل کرد.

  • استیبل کوین‌ های بدون پشتوانه استیبل کوین های الگوریتمی

طراحی این دسته از استیبل کوین ها به این شکل است که الگوریتمی، مقدار عرضه و تقاضای آن را مدیریت می‌کند تا قیمت آن همواره ثابت باشد. به زبان ساده، قرارداد هوشمندی وجود دارد که با بالاتر رفتن قیمت از عدد مورد نظر،  شروع به خلق توکن‌های جدید و در زمانی‌که قیمت به پایین عدد مدنظر برسد عرضه را متوقف یا شروع به سوزاندن توکن می‌کند.

توکن کاربردی (Utility Token)

یکی دیگر از انواع آلت‌کوین‌، توکن کاربردی است که برای ارائه خدمات در یک شبکه به کار می‌روند. به عنوان مثال، ممکن است از آنها برای خرید خدمات، پرداخت هزینه‌های شبکه و بازخرید پاداش، استفاده شود. فایل‌کوین (Filecoin) که برای خرید فضای ذخیره‌سازی در شبکه و ایمن‌سازی اطلاعات استفاده می‌شود، یکی از انواع توکن‌های کاربردی است.

اتر نیز یک توکن کاربردی بوده، که طراحی شده است تا در بلاک‌چین اتریوم و ماشین مجازی اتریوم برای پرداخت تراکنش‌ها استفاده شود. این نوع از آلت‌کوین‌ را می‌توان از صرافی‌ها خریداری و در آنها نگهداری کرد.

توکن حاکمیتی (Governance Token)‌

توکنهای حاکمیتی به دارندگان در یک بلاک‌چین، حقوق خاصی را ارائه می‌دهند. از جمله این حقوق می‌توان به حق رأی برای ایجاد تغییر در پروتکل‌ها یا اظهار نظر در تصمیمات سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) اشاره کرد. از آن جایی که پروژه‌ها می‌خواهند راهکاری برای توزیع قدرت، تمرکززدایی و تقسیم  مسئولیت بیشتر میان کاربران، پیدا کنند، از توکن حاکمیتی استفاده می‌کنند.

اوراکل ها Oracle Tokens

اوراکل‌ها واسطه اصلی دنیای بیرون و داخل بلاکچین هستند. به این معنا که داده‌ها و اطلاعات خارج از شبکه را به درون آن منتقل می‌کنند. اکثر برنامه‌هایی که ما استفاده می‌کنیم به نوعی به اطلاعات خارجی مثل زمان، قیمت یک دارایی و …. نیاز دارند. برنامه‌های متمرکز برای دریافت این اطلاعات از APIها استفاده می‌کنند که آن‌ها هم توسط یک موسسه متمرکز دیگر فراهم می‌شود. 

بر خلاف APIها، اوراکل‌ها برای دریافت قیمت چندین پایگاه داده را بررسی می‌کنند و میانگینی از آن را برای برنامه غیرمتمرکز یا قرارداد هوشمند ارسال می‌کنند. بنابراین مانند توکن‌های قرارداد هوشمند ارزش توکن اوراکل هم به میزان کاربرد آن بستگی دارد. مزیت اصلی این توکن‌ها این است که با بالارفتن استفاده از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز، استفاده از این دسته از آلت کوین ها افزایش می‌باید و از طرف دیگر مشکل اصلی آن‌ها، تخصیص مقدار زیادی از توکن‌هایشان به تیم و سرمایه‌گذاران خصوصی آن‌هاست. 

توکن‌های اوراکل

معروف‌ترین ارز دیجیتال این حوزه که در بین همتایان خود دارای بیشترین حجم بازار (Market Cap) است، لینک (LINK) نام دارد.

توکن‌های پرداخت Payment Token 

این دسته از آلت کوین ها در پاسخ به سیستم پرداخت کنونی خلق شده‌اند و گاهی اوقات از قراردهای هوشمند برای این کار استفاده می‌کنند. اگر مجبور به انجام تراکنش برون مرزی شده باشید حتما می‌دانید که این پروسه تا چه اندازه زمان‌بر و پر‌هزینه است. علاوه بر این موارد در تمام سیستم‌های پرداختی کنونی واسطه‌ یا واسطه‌هایی وجود دارد که به معایب آن بارها اشاره کردیم. 

حال به جای استفاده از سیستمی قدیمی که زمان و هزینه زیادی نیاز دارد رمز ارزهای پرداخت، نهایی شدن یک تراکنش را در چند ثانیه با کمترین هزینه میسر می‌کنند. نگهداری ارز دیجیتال در کیف پول کریپتویی شخصی بدون اجازه دسترسی به هیچ فرد یا موسسه دیگر و همین‌‎طور عدم امکان بلوکه شدن آن، از دیگر مزایایی این دسته از آلت کوین‌ها به حساب می‌آید. ریپل (XRP) که مدت‌ زیادی است بین 10 ارز دیجیتال برتر از لحاظ ارزش بازار قرار دارد، پرچمدار این دسته از توکن‌ها محسوب می‌شود. 

توکن‌های پرداختی

مزیت اصلی این دسته از توکن‌ها، ایجاد پذیرش عمومی است چرا که پرداخت‌های ارزان برون مرزی و بازاری بسیار بزرگ را در بر می‌گیرد و ایراد اساسی آن نیز، احتمال بسیار پایین جایگزینی یکی از ارزهای فیات رایج (دلار، یورو و …) با یکی از این رمزارزهاست. دلیل این موضوع نوسانی بودن قیمت این ارزها و از آن مهم‌تر موانع ایجاد شده توسط دولت‌ها برای عموم جهت استفاده از این ارزهای رمزنگاری شده است

توکن های حریم خصوصی Privacy Coins

همان‌طور که از نام این دسته از آلت ‌کوین ها پیداست به منظور حفظ حریم خصوصی کاربران در زمان انجام تراکنش‌ها و تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد شده‌اند. همین‌جا این سوال به ذهن خطور می‌کند که مگر ارزهای دیجیتال همگی برای همین منظور طراحی نشده‌اند؟

در پاسخ به این سوال باید بدانیم که بلاکچین‌های عمومی به این شکل هستند که تمام تراکنش‌ها و موجودی کیف‌پول‌ها قابل رویت است. در حالی‌که ارتباط بین آدرس کیف پول و هویت مالک آن مشخص نیست اما کار چندان سختی هم نیست که مالک یک کیف پول را شناسایی کرد مخصوصاً زمانی که آن فرد برای تعاملات خود از یک صرافی متمرکز استفاده کرده باشد.

این موضوع برای خیلی از افراد موضوعی پیش‌پا افتاده و بی اهمیت است اما شاید افراد ثروتمند یا برخی از موسسات با این موضوع موافق نباشند. احتمالا آن‌ها آخرین اشخاصی هستند که مایلند شخصی از مقدار ثروت ذخیره شده در کیف‌پول‌هایشان مطلع شود. خلا موجود در سیستم بانکی برای حفظ واقعی حریم شخصی افراد، ایده اصلی شکل‌گیری این دسته از توکن‌هاست. به این ترتیب این آلت کوین‌ ها با ایده‌های مختلف و برای کاربردهای مختلف وارد میدان شدند.

توکن‌های حریم خصوصی

با ارزش‌ترین توکن از نظر مارکت کپ در بین تمام ارزهای دیجیتال حریم خصوصی، مونرو (XMR) است که امکان تراکنش‌های کاملا محرمانه را برای کاربران فراهم می‌کند. این توکن علاوه بر تمرکز بر حریم خصوصی، می‎‌تواند به عنوان یک رمز ارز برای ذخیره ارزش هم به شمار بیاید. چرا که در طول زمان عرضه آن کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، این توکن ویژگی‌های رمزارز پرداخت را هم دارد. دلیل این امر، زمان کوتاه برای نهایی شدن تراکنش و هزینه پایین کارمزدهای آن است.

ایراد اصلی توکن‌های حریم خصوصی این است که به صورت مداوم هدف نهادهای قانون‌گذاری قرار می‌گیرند چرا که این توکن‌ها امکان تراکنش‌های غیرقانونی را هم میسر می‌کنند. این موضوع معمولا به حذف شدن این ارزهای دیجیتال از صرافی‌های معتبر منجر می‌شود که می‌تواند مانعی برای رشد قیمتی آن‌ها محسوب شود.

توکن‌های صرافی‌ها Exchange Tokens

این آلت کوین‌ها را می‌توان ترکیبی از سهام یک صرافی و حق اشتراک عضویت در آن دانست. از آنجایی که این توکن‌ها به دارندگان‌شان قابلیت‌های خاصی مانند تخفیف در کارمزد تراکنش‌ها را ارائه می‌دهد مانند حق اشتراک عضویت عمل می‌کند و از طرف دیگر، از آنجا که ارزش این توکن‌ها به مقبولیت و نحوه عملکرد صرافی ارز دیجیتال بستگی دارد شبیه به سهام هم هستند.

بدون شک مهم‌ترین توکن این دسته بایننس کوین (BNB) است که پیش‌تر اشاره شد در دسته توکن‌های قرارداد هوشمند هم قرار دارد.

میم کوین ها Memecoins

علی‌رغم عدم وجود کاربرد خاصی، این دسته از آلت کوین‌ها حزء پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند. میم (Meme) اشاره به شوخی‌هایی در فضای اینترنت دارد که به شدت در میان کاربران محبوب می‌شود. این ارزهای دیجیتال هم بر اساس همین شوخی‌ها شکل می‌گیرند و عموما کاربرد خاص دیگری ندارند. 

میم کوین‌ها

مزیت اصلی این دسته رمزارز‌ها، جوامع بزرگشان است ولی ایراد اصلی هایپ شدن و سپس فراموش شدن آن‌هاست. در بین میم کوین ها،  دوج کوین (Doge) مدت زیادی است که در بین 10 ارز دیجیتال جای دارد.

چالش‌های آلت کوین ها

چالش قانون‌گذاری

قانون‌گذاری در مورد آلت‌کوین‌ها یکی از چالش‌های اساسی در حوزه ارزهای دیجیتال است. این چالش‌ها به دلیل ماهیت جدید و پیچیده این فضا، پیش روی قانون‌گذاران قرار دارد. یکی از مسائل حیاتی در این زمینه، تعریف دقیقی از آلت‌کوین‌ها و وضعیت آن‌ها در قوانین موجود است. بسیاری از کشورها هنوز به تعریف و تصویب قوانین مشخصی در این زمینه نرسیده‌اند و این امر می‌تواند به عدم قطعیت حقوقی و مالی برای کاربران و شرکت‌های ارزهای دیجیتال منجر شود.

یکی دیگر از چالش‌های قانون‌گذاری در مورد آلت‌کوین‌ها، مسائل امنیتی و مبارزه با جرم‌های این حوزه است. زیرا معاملات با آلت‌ کوین‌ها به دلیل ماهیت ناشناس و غیرمرتبط با بانک‌ها و موسسات مالی، ممکن است مسائل امنیتی خاصی ایجاد کند که نیازمند تدابیر قانونی است.

چالش قانون‌گذاری

چالشی دیگر در قانون‌گذاری در مورد آلت‌کوین‌ها، هماهنگی بین کشورها و تطبیق قوانین بین‌المللی است. از آنجا که تجارت ارزهای دیجیتال به صورت بین مرزی توسعه یافته است و امکان انجام معاملات در سراسر جهان وجود دارد، عدم هماهنگی و تطبیق قوانین می‌تواند به مشکلات جدی در حوزه حقوقی و مالی منجر شود. این مسئله نیازمند همکاری بین‌المللی و توافقات بین‌المللی برای ایجاد استانداردها و قوانین مشترک در ارتباط با آلت‌ کوین‌ها است تا بتوان به یک قانون‌گذاری منطقی و یکسان در سطح جهانی دست یافت.

چالش پذیرش عمومی

این چالش عمدتاً از ماهیت نوین و پیچیده این ارزها نشات می‌گیرد. برای معمولی‌ترین افراد، مفهوم ارزهای دیجیتال و نحوه کارکرد آن‌ها ممکن است یک مسئله پیچیده به نظر برسد و این موضوع می‌تواند یکی از مهمترین چالش‌ها در پذیرش عمومی آلت‌ کوین‌ها باشد.

یکی دیگر از چالش‌های پذیرش عمومی در مورد آلت‌ کوین‌ها، مسائل امنیتی است. به علت ویژگی ناشناس و غیرمرتبط رمزارزها با بانک‌ها و مؤسسات مالی، بسیاری از افراد ممکن است نگرانی‌های امنیتی داشته باشند. از طرف دیگر، حوادث و کلاهبرداری‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال در گذشته نیز می‌تواند ترس و نگرانی افراد را افزایش دهد. این چالش می‌تواند با توسعه استانداردها و راهکارهای امنیتی مناسب در این زمینه کاهش یابد.

چالش دیگری که در پذیرش عمومی آلت‌ کوین‌ها وجود دارد، مربوط به قوانین و مقررات حکومتی است. بسیاری از کشورها هنوز به تصویب قوانین و مقررات مشخصی در مورد ارزهای دیجیتال نرسیده‌اند و این موضوع می‌تواند به عدم قطعیت حقوقی و مالی برای کاربران و شرکت‌های ارزهای دیجیتال منجر شود. هم‌چنین، نهادهای مختلف ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به آلت‌ کوین‌ها داشته باشند که می‌تواند به تعارض‌ها و سردرگمی‌ها در پذیرش عمومی آلت‌کوین‌ها منجر شود. برای حل این چالش، نیاز به هماهنگی بین قوانین و نهادها در سراسر جهان و ایجاد مقرراتی منطقی و یکسان در مورد آلت‌کوین‌ها و ارزهای دیجیتال وجود دارد.

آلت‌کوین‌ها چه مزایایی دارند؟

به طور کلی، Altcoinها دارای مزایایی هستند که در ادامه هر کدام را توضیح می‌دهیم.

  • AltCoinها نسخه‌های بهبود یافته ارز دیجیتالی هستند که از آن منشعب شده‌اند. زیرا هدف آنها رفع کاستی‌ها و محدودیت‌هایی است که در رمزارزهای قبلی وجود دارد.
  • آلت‌کوین‌هایی نظیر اتر که کاربرد بیشتری دارند، از شانس بیشتری برای ادامه دادن و ماندن برخوردار هستند.
  • سرمایه‌گذاران می‌توانند از میان طیف گسترده‌ای از AltCoinها که عملکردهای متفاوتی در اقتصاد کریپتو دارند، انتخاب کنند. در واقع، هر کدام اهداف منحصربه‌فرد و مزیت رقابتی خود را دارند.

آلت‌کوین‌ها چه معایبی دارند؟

تمام ارزهای دیجیتال، مزایا و معایب خود را دارند و نمی‌توان رمزارزی را پیدا کرد که هیچ نقصی نداشته باشد. در ادامه، هر یک از این معایب را توضیح می‌دهیم.

  • این نوع از ارزهای دیجیتال، دارای ریسک قابل توجهی هستند. بسیاری از آنها کلاه‌برداری (Scam)‌ بوده یا در نهایت با شکست مواجه می‌شوند.
  • آلت‌کوین در مقایسه با بیت کوین، بازار سرمایه‌گذاری کمتری دارد. بیت کوین از ماه می ۲۰۲۱، حدود ۴۰ درصد از بازار جهانی ارزهای دیجیتال را در اختیار داشته است.
  • بازار AltCoin دارای سرمایه‌گذاران و فعالیت کمتری است که منجر به نقدینگی کمتر می‌شود.
  • تمایز بین آلت‌کوین‌های مختلف و موارد استفاده مربوط به آنها همیشه آسان نیست. همین موضوع، تصمیمات سرمایه‌گذاری را پیچیده‌تر و مبهم‌تر می‌کند.
مزایای AltCoin معایب AltCoin
بهبود بخشیدن نقاط ضعف یک ارز دیجیتال دیگر محبوبیت و ارزش بازار کمتر
کاهش کارمزد تراکنش نسبت به بیت کوین نقدینگی کمتر نسبت به بیت کوین
هزاران مورد برای انتخاب کلاه‌برداری بودن بسیاری از آلت‌کوین‌ها

 

مقایسه آلت‌کوین با بیت کوین (تفاوت‌ها)

به طور کلی، مواردی وجود دارد که بیت کوین را از AltCoinها متمایز می‌کند. در ادامه هر یک را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

  • اولین و ساده‌ترین موضوع، قدیمی‌تر بودن بیت کوین است که در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی شد. این درحالی است که اولین آلت‌کوین‌ها در سال ۲۰۱۱ منتشر شدند و AltCoinهای جدید نیز به طور منظم، ایجاد می‌شوند.
  • AltCoinها به استثنای استیبل‌کوین، ریسک و پاداش بیشتری را به عنوان سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، ارائه می‌دهند.
  • اگرچه بیت کوین، بی‌ثبات است، اما ارز قابل توجهی در طی این سال‌ها به دست آورده است. آلت‌کوین‌ها دارای فضای بیشتری برای رشد هستند، اما احتمال شکست بیشتری نیز دارند.
  • AltCoinها پیشرفته‌تر هستند و از زمانی که پس از بیت کوین به بازار آمدند، در فناوری آن پیشرفت کردند. از لحاظ سرعت تراکنش و هزینه‌ها، بسیاری از آنها به مراتب از btc، برتر هستند.

آلت‌کوین در مقایسه با بیت کوین

آلت‌سیزن (Altseason) چیست و چه زمانی رخ می‌دهد؟

به طور کلی آلت‌کوین، دارای نوسان بیشتری نسبت به بیت کوین است و به همان نسبت، ریسک و پاداش بالاتری دارد. هنگامی که دامیننس Dominance بیت کوین (سهم بازار بیت کوین در مقایسه با ارزهای دیگر) ، کاهش می‌یابد، سرمایه‌گذاری در Altcoin بیشتر و منجر به ایجاد آلت‌سیزن می‌شود. پیش‌بینی Altseason، یک علم دقیق نیست و نمی‌توان به طور رسمی، زمان یا تاریخ خاصی برای آن اعلام کرد.

این فرآیند می‌تواند چندین بار در سال رخ دهد و اغلب در یک دوره زمانی نسبتاً کوتاه، اتفاق می‌افتد. برای کسب حداکثر سود، لازم است که آلت‌کوین خود را پیش از پایان آلت‌سیزن بفروشید. آلت‌سیزن Altseason‌ زیادی در دهه گذشته وجود داشته است که همه انها درست پس از کاهش سهم بازار بیت کوین، شروع شده‌اند. هر چه دامیننس بیت کوین، به میزان بیشتری، کاهش یابد، آلت‌سیزن، بزرگ‌تر خواهد بود.

چه عواملی بر ایجاد آلت‌سیزن اثرگذار هستند؟‌

به طور کلی نمی‌توان محرک خاصی را برای آلت‌سیزن در نظر گرفت، اما عوامل متعددی بر آن تأثیرگذار هستند که در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم.

ثبات قیمت بیت‌ کوین

پس از افزایش قیمت، اگر قیمت بیت کوین، شروع به تثبیت یا کاهش جزئی کند، سرمایه‌گذاران ممکن است به امید دستیابی به سودهای بالاتر، سرمایه خود را به آلت‌کوین منتقل کنند.

احساسات سرمایه‌گذار

اگر علاقه و خوش‌بینی فزاینده‌ای در مورد برخی Altcoinهای خاص وجود داشته باشد، ممکن است سرمایه‌گذاران بیشتری، تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرند و قیمت‌ها را بالا ببرند.

 آلت‌سیزن

روش شناسایی آلت‌سیزن چگونه است؟

شناسایی آلت‌سیزن تا حد زیادی به روند بازار و تجزیه و تحلیل داده‌ها بستگی دارد. در ادامه برخی نشانه‌ها را که خبر از Altseason می‌دهد، بررسی می‌کنیم.

دامیننس آلت‌کوین

اگر درصد کل ارزش بازار همه Altcoinها، شروع به افزایش قابل توجهی در مقایسه با ارزش بازار بیت کوین کند، این می‌تواند نشانه‌ای از یک آلت‌سیزن باشد.

افزایش قیمت Altcoin

افزایش گسترده در قیمت Altcoinهای مختلف (به خصوص اگر از رشد btc، پیشی بگیرد)، یکی از نشانه‌های آلت‌سیزن Altseason است.

حجم معاملات بالا

افزایش حجم معاملات آلت‌کوین‌ها می‌تواند نشان‌دهنده تقاضای بالاتر و شروع یک آلت‌سیزن باشد.

معرفی آلت کوین‌های برتر 

در این بخش به اختصار به معرفی 5 آلت کوین محبوب در بین فعالان بازار ارزهای دیجیتال می‌پردازیم:

اتریوم (ETH)

میزان محبوبیت اتریوم تا اندازه‌‌ای است که خیلی‌ها باور دارند که لقب آلت کوین را باید از روی آن برداشت. در واقع این افراد معتقدند بازار ارزهای دیجیتال اکنون به 3 قسمت تقسیم شده است: بیت کوین، اتریوم و آلت کوین‌ها. 

اتریوم

دلیل محبوبیت این ارز دیجیتال واضح است. اتریوم دارای بزرگترین اکوسیستم قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز است و هر روزه صدها قرارداد هوشمند جدید و برنامه غیرمتمرکز به آن افزوده می‌شود. از طرف دیگر اقدامات توسعه دهندگان این شبکه برای حل مشکل مقیاس‌پذیری از طریق انتقال مکانیزم اجماع از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) و همینطور استفاده از پروتکل شاردینگ، نشان‌دهنده عزم این پروژه برای در دست گرفتن سهم بزرگتری از این بازار است. 

فراموش نکنیم تغییر مکانیزم اجماع چنین اکوسیستم بزرگی با هزاران برنامه غیرمتمرکز بدون شک یکی از بزرگترین اتفاقات بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود و اگر تمام برنامه‌های اتریوم برای تبدیل به یک شبکه مقیاس‌پذیر به خوبی پیش برود، شاهد رشد بیشتر این اکوسیستم هم خواهیم بود. 

‌بایننس کوین (BNB)

صرافی بایننس بعد از راه‌اندازی به زمان زیادی برای تبدیل شدن به بزرگترین و معتبرترین صرافی دنیا نیاز نداشت. اما چانگ‌پنگ ژائو معروف به CZ پا از این هم فراتر گذاشت و اقدام به تاسیس بلاکچین بایننس کرد. در ابتدا این شبکه فقط برای انتقال ارزهای دیجیتال استفاده می‌شد اما خیلی زود شبکه بایننس اسمارت چین معرفی شد که امکان پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند را برای توسعه دهندگان فراهم می‌کرد. این شبکه با استفاده از مکانیزم اجماع PoSA که ترکیبی از اثبات سهام (PoS) و اثبات اعتبار (PoA) بود، توانست تراکنش‌ها و هم‌چنین تعامل‌های بسیار ارزان‌تری را برای کاربران مهیا کند.

بایننس کوین

به این ترتیب BNB علاوه بر این‌که در صرافی بایننس تخفیف در کارمزدها را برای کاربران به ارمغان می‌آورد، در شبکه بایننس اسمارت چین هم به عنوان کارمزد تراکنش‌ها و تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود.

تتر (USDT)

تتر به عنوان یک استیبل کوین، دارای بالاترین حجم معاملات در بین تمام ارزهای دیجیتال است. قاعدتاً این ارز دیجیتال به دلیل پایداری قیمت برای کسب سود یا ذخیره ارزش در بین فعالان استفاده نمی‌شود اما برای انجام معاملات و هم‌چنین تعامل با دیفای ابزاری ضروری است.

.تتر

این آلت کوین، به دلیلی کارمزد پایین و سرعت انجام تراکنش، برای معاملات برون مرزی و به دلیل امکان ذخیره سازی در کیف پول جهت حمل و نقل پول، ابزاری بسیار مناسب شمرده می‌شود. 

ریپل (XRP)

ریپل (XRP) یکی از آلت کوین‌های پرطرفدار و مهم در دنیای ارزهای دیجیتال است. این ارز دیجیتال به وسیله شرکت ریپل لبز (Ripple Labs) توسعه داده شده و به منظور تسهیل تبادلات مالی بین بانک‌ها و ارتباطات مالی سراسر جهان طراحی شده است. یکی از موارد منحصر به فرد درباره ریپل این است که انتقال وجوه به شکل سریع و انعطاف‌پذیری انجام می‌شود، که این امر می‌تواند تبادلات بین‌المللی را از نظر سرعت و هزینه بهبود ببخشد. 

ریپل

همچنین، ریپل با تکنولوژی خود، به بانک‌ها و شرکت‌های مالی امکان می‌دهد تا با استفاده از بلاکچین، تسویه وجوه را به شکل امن‌تری انجام دهند. این ارز دیجیتال با پشتوانه یک تیم توسعه متخصص و همکاری با بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات مالی جهانی به یکی از ارزهای دیجیتال پیشرو در حوزه انتقال وجوه تبدیل شده است و از تأثیرگذاری قابل توجهی در دنیای مالی برخوردار است.

کاردانو (ADA)

کاردانو (ADA) توسط تیم IOHK توسعه داده شده و به منظور ارتقاء امنیت و انعطاف‌پذیری بلاکچین در تبادلات مالی و تجاری طراحی شده است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد کاردانو، استفاده از تکنولوژی Ouroboros برای تأمین امنیت شبکه‌اش است که هم سرعت و هم امنیت خوبی را برای شبکه تامین می‌کند.

کاردانو

همچنین، کاردانو به عنوان یک پلتفرم هوش مصنوعی و قراردادهای هوش مصنوعیبا استفاده از زبان برنامه‌نویسی Haskell شناخته می‌شود. این امکان را به توسعه‌دهندگان می‌دهد تا برنامه‌های هوش مصنوعی پیشرفته را بر روی بلاکچین کاردانو پیاده‌سازی کنند. کاردانو با توجه به تکنولوژی پیشرو و تیم توسعه متخصص خود، به یک پروژه معتبر و قابل توجه در دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل شده است.

آینده آلت کوین ها

می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نه چندان دور، آلت کوین‌ها به عنوان یک بخش اساسی از تجارت بین‌المللی و ارزیابی دارایی‌ها شناخته شوند. این ارزها می‌توانند نقشی مهم در جذب سرمایه‌گذاری، تسهیل تبادلات مالی بین کشورها و افزایش دسترسی به خدمات مالی در نقاط دور افتاده جهان ایفا کنند. با ایجاد استانداردها و قوانین منطقی‌تر در مورد آلت کوین‌ها، می‌توان به ایجاد اعتماد بیشتر در این بازار کمک کرد و رشد پایدارتری را برای آینده آلت کوین‌ها پیش‌بینی کرد. در کل، آینده آلت کوین‌ها به نظر می‌رسد پر از چالش‌ها و فرصت‌هایی باشد که تأثیر عمیقی بر شکل دادن به معاملات مالی و اقتصاد جهانی خواهند داشت.

جمع‌بندی

در نهایت، آلت کوین‌ها به عنوان یک عامل مهم در تغییر شکل صنعت مالی و نحوه انجام معاملات در دنیای مدرن ظاهر شده‌اند. این ارزهای دیجیتال با تمرکز بر امنیت، شفافیت و قابلیت دسترسی می‌توانند به ایجاد محیطی مطمئن‌تر و مملو از امکانات برای تجارت و انتقال دارایی‌ها منجر شوند. با این وجود، آینده آلت کوین‌ها همچنان نیازمند پذیرش عمومی بیشتر و رشد پایدارتر است. برای موفقیت بیشتر در این فضا، توجه به توسعه فناوری، قوانین مناسب و آموزش عمومی در مورد ارزهای دیجیتال ضروری است. این اقدامات می‌توانند به آلت کوین‌ها کمک کنند تا به عنوان یک بخش اساسی در ساختار مالی جهانی معرفی شوند.

نوشته های مشابه